onsdag 12 december 2018

International 505 fajjven får nya skot

Martin Strandberg gav mig en bit lina för att testa att göra en avsmalnande övergång på ett spinnakerskot till min 505. Linan verka vara grymt fin att hålla i och det var gott om Dyneema i den.
Mitt gamla skot hade en övergång från två olika linor som varje gång man släpper ut ger ett litet hopp i spinnakern. Så kan man ju inte ha det. Jag kommer att göra samma övergång på fockskotet som har samma problem. Nedan följer gången.
 Jag sticker en nål igenom linan där övergången ska börja. Därefter drar jag kärnan ut och in i höljet några gånger för att det ska bli lättare att jobba med linan.

 Som steg 2 ska kärnan dras ut genom höljet. Peta försiktigt bort höljet så det går att komma under kärnan för att sen dra ut kärnan.
 Den här skotlinan var inte så hårt slagen i höljet som trimlinor kan vara så det var tämligen enkelt att få ut kärnan. Därefter kapade jag höljet så det som ska in i kärnan blir ca 30-35cm.
 Det absolut bästa verktyget till tunna linor är en så kallad D-splicer. Den är enkel att föra in i centrum på kärnan och skonsam mot linan.

 Spetsen på D-splicern låter jag sen komma ut så nära som möjligt där höljet börjar.
 Sen drar man med lite masserande av kärnan igenom höljet med hjälp av D-splicern.
 Nu kommer man till det viktigaste av allt och det är själva koningen av höljet. Om man är noga med att dra ut trådarna med ett jämnt avstånd och 180 grader mot varandra så blir det en snygg avsmalning. Det ser stökigt ut på bilden men det klarnar på nästa.
 Stumparna som är utdragna ur linan kapas sen av och höljet får nu en avsmalnande form som ska dras in i kärnan.
 Det sista momentet är att dra över kärnan på det avsmalnade höljet och så var det klart. Kärnan kommer när linan belastas att krama höljet men jag syr ändå ett stygn för att säkra att höljet inte kommer loss innan det är belastat. Efter att linan har använts så har stygnet ingen funktion längre.



 Betydligt snyggare lösning än att splitsa ihop två olika linor.

Linan jag fick att testa på fick jag av Martin Strandberg typ 75cm lång. Det blir ju dessutom en starkare lina än den röda som Pinnell and Bax säljer. Vill ni inte mecka med det själv och köpa verktygen så gör Martin dem till er och då ett snäpp proffsigare.
Här hittar ni andra kul exempel på hans FB-sida:
https://www.facebook.com/SailsmartAB/


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Anders för lite smygreklam!
Linan du använde är gjord av Marlow och heter Excel Matrix.
https://www.marlowropes.com/product/excel-matrix

Mvh
Martin Strandberg

Anders Nilsson sa...

Vad gör man inte för ett bra tips och 75cm lina. ;-)
Jag kan tänka mig att Marlow Excel Fusion också kan fungera med tanke på att jag har spärrblock till spinnakern och om man får problem med slitage. Greppet verkar grymt fint i Excel Matrix och då klarar man sig nog med 6mm istället för kanske 7mm med Excel Fusion. Tål att funderas på.