lördag 28 april 2018

Laser GP1 i Råå, dag 1. Debuten avklarad!

Det var en hopplös prognos inför dagens seglingar. Nordgående ström och ingen vind.
När vi riggade blåste en sydostlig vind så det kändes riktigt bra. Så bra att seglingsledningen tänkte köra 4 race om de kunde.
120 jollar på vattnet idag. Med hamnplanen full av kölbåtar som görs i ordning inför säsongen var det trångt. Funkade riktigt bra ändå.

När vi skulle köra igång kom ett högervrid som sköt upp det hela. En ström på 40-50m/min tvärs vindriktningen i princip över hela banan gjorde att det gällde att spara på babordshalsarna. På länsen var nog tricket rakaste vägen.
Jag vet inte vad jag tänkte i starten men den blev kass. Jag lyckades sen på kryssen ändå ganska väl att få till att köra i fri vind. Rundade i mitten av fältet där jag höll till hela racet tills sista länsrundningen.
Efter sista länsrundningen på ytterloopsbanan fanns ett pliktmärke som skulle rundas innan målgång. Strömmen gjorde nog att de flesta gjorde sitt ödesdigra misstag där. Jag var en av dem och gick i mål utan att ha kört banan. Insåg efter målgång att det var bara att åka tillbaka till pliktmärket och gör om gör rätt. Många som inte ens förstod att de missat blev diskade.
Det blev bara ett race idag. Imorgon ser det bättre ut.
 Att ligga på väg med båt är egentligen inte min grej. Transportsegling till Råå är betydligt roligare men det var himla enkelt med bil. 

Inga kommentarer: