måndag 30 april 2018

Laser GP1 i Råå - hur kan jag vara nöjd med en 20 plats?

Ja, hur kan man det?
- För det var så jäkla kul!

Var först på plats av gänget och hade redan riggat när de andra dök upp. 

Jag hade som målsättning att Stefan Sandahl inte skulle garva och att Simon Lundmark, vår coach, inte skulle behöva skälla på mig.
Jag lyckades till hälften. Stefan garvade i alla fall inte åt mina bravader.
Från dag 1 hade jag med mig att vara på linjen i starten, Simon skällde på det, och att segla banan.
- Då kommer du helt klart att förbättra dig dag 2, sa Simon med ett skratt.

Dag två såg ut att bli en lättvindsdag igen men så fyllde vinden på och det blev fyra race med fullhäng.
Vad gjorde jag bättre dag 2 då?
- Jag var uppe på linjen vid starten
- Jag seglade banan
- Jag var väl med uppe efter första kryssarna.
- Okej fart på kryssen.
Vindvimpel är nog ett måste för att få till länsarna.

Vad tar jag med mig att jobba på?
- Hellre släppa en båt i rundningarna än förlora 10.
Jag kom upp till kryssmärket väl uppe efter min bästa start igår. Slog i lä om en styrbordsbåt och kom lite under layline men det gick inte att blya runt märket. Saknade blyet liksom. Fick falla av och göra nytt försök. Förödande.
Om jag ligger bra till så är det ju bra att dra ner på risknivån i seglingen. Chansa mindre då.
- Jag måste jobba mer för att hålla fart på länsarna.
Det blåste precis ett mellanläge där jag hade svårt att få till drivet. Sjön kom från alla håll så det gjorde det inte lättare.
Varje läns tappade jag de som jag kunde kryssa om.
- Skaffa vindvimpel
Utan vindvimpel så är det svårt att avgöra om man kör negativt eller ej på länsen och när det är dags att gippa.
- Skaffa en kompass
Efter start gäller det att komma i takt med skiften. Det blir lättare om jag har koll på vad som är hög eller låg. Missade en andra kryss rejält på det viset. Annars funkar det bra att kolla på de andra om man klättrar på dem eller kommer bakom.
- Lärorikt att delta på GP seglingarna.
Det går snabbare om man tävlar också.

Här är alla resultaten:
http://www.rjk.net/Kappsegling/laserzoom8gp2018/Resultat/

Inga kommentarer: