I veckan blir det sjösättning sen är det kalibrering som gäller. De andra kör North Sails Trim Cup i helgen men det är inget att göra åt. Sjösättningen är på grund av väder och jobb försenad en månad mot plan.
På B&G instrumenten kan man ställa in visningen så att de visar de värden man vill ha i just det momentet man håller på med.
Till exempel så ställer man in vilka värde som ska visas för Pre-start, Upwind, Reach och Downwind.
Onödig information visas inte då utan bara det man vill se.
Ramdata fd Lenco har som exempel följande inställningar på sina 3 mast displayer. Vilka andra värden behöver vi visa vid de olika "modes".
8 kommentarer:
AWA, AWS og HDG må med
På kryssen vill jag ha AWA, Boatspeed, Heading på masten. På instrumentet på panelen vid nedgångsluckan kan jag tänka mig ha Target Boatspeed, Target AWA, TWA, CGO och Bearing och visning av hög/låg kurs.
På länsen byter vi AWA mot TWA på masten och så vill vi väl ha VMC också någonstans.
Glöm inte att titta på seglen och banområdet när du seglar.
/Johan
En rekommendation är att köra Target Speed på kryssen och Target Wind Angel och True Wind Angel på läns... men det är bara en åsikt. :)
Ok
Jag vet inte vad definitionen på Target Wind Angel är. Trodde det var från polardiagrammet.
Är din känsla att all ORCi data från mätbrevet stämmer? eller finns det "områden" där du har egna vinklar/TBS?
Tänker speciellt på vinklar på undanvind.
///Jocke
Nä, är det enkla svaret.
Kryssfart är vi 4-5% snabbare. AWA en grad lägre.
På länsen tycker jag att farten jmf target är svårbedömd. Jag tycker att i det lägre registret på länsen att vi kan gå högre och bygga fart ger mer ORC-värdena. I 10knop och över kan vi gå lägre än vinklarna säger och ändå göra target speed.
Awa, bsp, heading räcker väl långt. Men glömt inte ha koll på strömmen också. Den kan dessutom spöka till beräknade värden som twa, tws, vmg mm.
Skicka en kommentar