tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post1568135538438329640..comments2023-05-25T17:17:16.312+02:00Comments on Öresund regatta: B&G instrumenten - dags att avgöra vad som skall visasAnders Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-89410312099979595122017-05-22T18:55:40.061+02:002017-05-22T18:55:40.061+02:00Awa, bsp, heading räcker väl långt. Men glömt inte...Awa, bsp, heading räcker väl långt. Men glömt inte ha koll på strömmen också. Den kan dessutom spöka till beräknade värden som twa, tws, vmg mm.Johanhttps://www.blogger.com/profile/17201117671287697989noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-20547352483835964642017-05-13T20:41:59.704+02:002017-05-13T20:41:59.704+02:00Nä, är det enkla svaret.
Kryssfart är vi 4-5% snab...Nä, är det enkla svaret.<br />Kryssfart är vi 4-5% snabbare. AWA en grad lägre.<br />På länsen tycker jag att farten jmf target är svårbedömd. Jag tycker att i det lägre registret på länsen att vi kan gå högre och bygga fart ger mer ORC-värdena. I 10knop och över kan vi gå lägre än vinklarna säger och ändå göra target speed.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-7895975878759083622017-05-13T15:45:29.101+02:002017-05-13T15:45:29.101+02:00Är din känsla att all ORCi data från mätbrevet stä...Är din känsla att all ORCi data från mätbrevet stämmer? eller finns det "områden" där du har egna vinklar/TBS?<br />Tänker speciellt på vinklar på undanvind.<br /><br />///JockeJockehttps://www.blogger.com/profile/16142695765102602433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-12205582098449058432017-05-12T23:50:07.938+02:002017-05-12T23:50:07.938+02:00Ok
Jag vet inte vad definitionen på Target Wind An...Ok<br />Jag vet inte vad definitionen på Target Wind Angel är. Trodde det var från polardiagrammet.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-15357153513665705382017-05-12T23:12:09.414+02:002017-05-12T23:12:09.414+02:00En rekommendation är att köra Target Speed på krys...En rekommendation är att köra Target Speed på kryssen och Target Wind Angel och True Wind Angel på läns... men det är bara en åsikt. :)Jensnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-83711927462916204042017-05-12T15:06:08.033+02:002017-05-12T15:06:08.033+02:00Glöm inte att titta på seglen och banområdet när d...Glöm inte att titta på seglen och banområdet när du seglar.<br /><br />/JohanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-71913045942543673872017-05-12T13:45:17.585+02:002017-05-12T13:45:17.585+02:00På kryssen vill jag ha AWA, Boatspeed, Heading på ...På kryssen vill jag ha AWA, Boatspeed, Heading på masten. På instrumentet på panelen vid nedgångsluckan kan jag tänka mig ha Target Boatspeed, Target AWA, TWA, CGO och Bearing och visning av hög/låg kurs.<br />På länsen byter vi AWA mot TWA på masten och så vill vi väl ha VMC också någonstans.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-91319075668705994392017-05-12T10:27:16.225+02:002017-05-12T10:27:16.225+02:00AWA, AWS og HDG må medAWA, AWS og HDG må medHermodhttps://www.blogger.com/profile/01688403290534821339noreply@blogger.com