Grynet har vi inte tävlat med sedan ORC World Championship i Tuborg i slutet på juli. På Saltholm Runt helgen hade vi begravning i familjen och de danska oktoberracen försvann med en ansiktsförlamning som visade sig vara Borrellia.
Det har bara blivit några turer över till danska sidan i september och botten har inte skrubbats sen före VM.
Micronlagret var extra tunt i år och jag målade bara en gång och vattenslipade det lagret. Lite beväxning i vattenlinjen men ganska okej ändå.
Rodret målade jag fyra gånger med VC17 som test. Jag hade tänkt om det fungerade ta resten av botten nu i höst men nu vet i sjutton hur jag ska göra. Hur har VC17 fungerat för er andra i sommar? Har det växt särskilt mycket eller är det för Grynet inte seglat lika mycket i höst?
9 kommentarer:
Mjuk färg är inte snabbt. Ingen tvekan utan byt.
Jeg har hatt VC17 på både 34'en og 33'en - Eneste gangen jeg har hatt problem med VC17 var da den kom i hvit - båten var full av groe etter 4 uker. Jeg fikk nytt (svart) til erstatning uten diskusjon. Jeg tar båten på land siste helgen i april og legger på nytt (2 strøk) og tar den opp vasker den siste uken i august. Ellers ligger den ute hele året. Det varierer fra år til år hvordan den ser ut når jeg tar den opp for vasking. Normalt er det bare et tynn slimlag på den, men i år har det vært vart varmt i sjøen og mye sol i høst samt at jeg fikk ikke komme på land før i slutten av september. Da var det grønt gress i vannlinjen. Jeg anbefaler deg å bytte. Slik jeg har forstått det så er det mindre gift i den VC17 som selges i Sverige enn den som selges i Norge, så det han hende det er det som er årsaken til groen på roret.
VC17m Extra om du vill undvika beväxtning. Inköpes i Danmark eller Tyskland på hösten till reducerat pris. Obs. Målas två till tre gånger på utsatta ställen.
Målar Ragge
VC17 hjälper inte mot borelia, inte ens på Mälaren....
Frågan är om det finns något vettigt alternativ till VC17 och skrubbning om man vill ha en snabb botten. En hård racingfärg som det inte växer mer på än VC17?
Slem verkar man få skrubba bort på alla hårda färger.
Vit trilux fungerar fint. Slipas till bra finnish, tex 800. Våtslip eller festol med dammsugare. Dessutom miljövänlig... I alla fall godkäknd på ostkusten. Den vita färgen är snygg pch dessutom syns slem etc nör man vill svabba av botten någon gång i månaden från juli och framåt,
Vit färg påstås ha sämre beväxningsskydd än grå och svart. Jag blandar 2/3 vit Micron med 1/3 svart för att få grå av den anledningen. Inbillar mig att jag får två egenskaper i en färg så.
Hejsan
Vi kör med vc17 som vi sprutar. Blir klart bättre yttjocklek än när vi rollar o får slipa efteråt.
Vi har seglat en sväng över till shetland, Orkney o Skottland. Men råkade ut för 2 fenomen.i princip Inget slem men bara tulpaner.
Propellern hade inga tulpaner men drevet var alldeles tjockt. Märkligt.
Vi har inte lyft båten iår utan bara borstat den under. Där jag missat har alltså det blivit tullpaner.
Funderar på en annan hård sprutar färg till nästa år.
Låter smart att blanda vit o svart!
Mvh Andreas s i hp1030
jag fått bästa resultat när jag använde VC Offshore. Jag var dock inte nöjd med ytfinishen och färgen är svårt att applicera. När jag försökte våtslipa så satt slippapper och Abralon igen och kopparn som samlade sig på sliptrissan gav repor. Det är därför jag är mycket lyhörd när jag hör att andra lyckades bättre med applicering av VC Offshore.
Skicka en kommentar