tisdag 5 april 2016

De franska varven sålde 3 båtar och de tyska varven sålde 11 båtar i Sverige 2015

Både Beneteaus och Dehlers facelift av First 35 och Dehler 35 måste ju vara några av de största felskär man kan göra. Kul att se att Arcona håller ställningarna.

De tyska och franska varvens försäljning på den svenska marknaden måste ju vara så nära en katastrof det kan vara.
3 båtar fördelade på Dufour, Jenneau och Beneteau 2015.
11 båtar i fjol fördelade på de stora varven Bavaria och Hanse group (Hanse och Dehler). Efterfrågan på de stora varvens lågprisbåtar verkar ha försvunnit på några år. Ändå visar försäljningensstatistiken i Sverige på att försäljningen är på väg uppåt.
Inte undra på att vi inte ser några nya båtar på kappseglingsbanorna. De stora varven har faktiskt inget att erbjuda idag.

8 kommentarer:

Per Lundqvist sa...

Hur går det för X-yachts?

Blur sa...

Jag tror inte den statistiken stämmer så bra.

Det landade ju åtminstone 10 J/70 från Frankrike.
Och man får inte in 10 FarEast 28 för 745.000. Även om de är billiga.
Och jag vet inte vilka segelbåtar vi importerar från Norge?

Och att Finland skulle skeppa 139 segelbåtar med ett snittpris på 1.827:- känns också lite udda :-)

Anders Nilsson sa...

De finska kan väl ingen förklara.
10 J-70 rapporteras väl inte som Category A Ocean och B Offshore?
Värdet är kkr

Blur sa...

Man kan inte se cat A/B per land?

Totalstatistiken säger 206 båtar för 105551 kkr (varav 79 = 95% av summan är A/B).
Statistiken per land säger 343 båtar för 105551 kkr.

Totalstatistiken tar omöjligt med alla de båtar som kommer från ex Frankrike.
Och den kinesiska importen (alla SF28R slutar på 745 kkr).

Jag tror man måste gräva ganska djupt om man skall dra några slutsatser.

Anders Nilsson sa...

Det finns säkert några slutsatser som inte blir helt rätt. Jag känner inte till någon nyförsäljning i Öresund av båtar som är perfomance cruiser/racer klassen annat än en Italia 998 och den levererades i år.
De franska och tyska båtarna tas kanske fortfarande in som begagnade och är sålda i andra EU-länder med lägre moms. Det är ju inte alla som momsar båten i Sverige om jag förstått Skatteverkets utredningar rätt.

Blur sa...

När man med egna ögon har sett mer båtar än vad som finns i statistiken så vet man att något är fel :-)

Hanse Group växte sin försäljning med 16% från 2014 till 2015, och jag skulle vara förvånad om de inte syntes även här. Alla jag pratar med gör bedömningen att 2015 var bättre än tidigare år.

Anders Nilsson sa...

Jag tror ändå inte att siffrorna är så fel. Siffrorna visar ju på en ökning från året innan.
Det är ju vad branschen har rapporterat in. Det kan ju vara som jag skrev att det köps fortfarande nya båtar utomlands som begagnat.

Jag inbillar mig att det framtida båtägandet kommer att se ganska annorlunda ut. Charterbåtstillverkningen kommer att skötas av de stora varven och prestanda och shorthandedbåtarna av de mindre varven. Entypsbåtarna kommer att gå mot färre klasser och skötas av ett fåtal lågkostnadsvarv.

Anders Nilsson sa...

SWEBoats importstatistik verkar vara rappakalja eller hur som helst så går det inte att utläsa försäljning från dem. Sorry om jag läste ut för mycket ur dem.

Enligt overifierad uppgift lär rätta försäljningssiffror vara för Beneteau:
Yachtsale sålde 7 nya Beneteau och Navigare sålde 25 nya.