Efter säsongen så är det dags att snäppa upp nogrannheten i vårt trim en nivå till. På Grynet är vi ute efter en lösning till genuaskoten som gör att vi kan undvika att knyta varje gång. Knuten hamnar aldrig på samma ställe så vi kan inte märka upp skotet och 100% veta var vi är. Lösningen måste också fungera vid försegelbyte.
Har ni några bra tips?
Skotet som vi har idag knyts i focken och går genom en Antalring som barberhaullösning.
Hittade en bild på nätet där soft Schackle var säkrat. Är det någon av er andra som har gjort så här?
På samma tema men med dogbone. Jag vill helst inte ha metall som slår i masten vid slag och gör fula märken eller träffar och skadar någon..
Det kanske funkar att skydda med något sånt här? Funkar det - någon som provat?
Vad är bäst?
Några bra tips jag fått:
Ulf Tjernberg tipsade om den här.
Pelle Lindell skickade den här med en i splitsad dogbone.
Stängd
Öppen
24 kommentarer:
Säkrad softschackle ser trevligast ut tycker jag. Den blå.
Går det så kör Roblines två varv så blir de nog i rätt längd. Säkra dem är nog inte heller tokigt.
Varför krångla till det. En tight pålstek funkar fint.
Ett enda långt skot. "Vik" det på mitten. Stoppa det genom skothornet. Dra ändarna genom öglan. Det funkar mycket bra på små båtar. Vi kör alltid så och har en uppsättning skot till varje genua. Borde väl funka på större båtar också.
Vi skulle få 132m skot då det fungerar inte. Pelle Lindell skickade en snygg lösning som jag ska lägga till. Det var med dogbone. Jag fick en med ett isytt T som jag också lägger till.
Fixar nu till en 35 fotare och räknar med ca 66 meter men så kör vi bara med g1 g2 och g3. Hoppas på att det funkar på den med då jag tycker att det smiter runt rigg enkelt och markeringarna blir exakta.
Leif - missade din kommentar.
Är det uppmärkt så kan vi vara snabbare att ställa in när det gäller speed läge, höjd läge på kryss och halvindsläge vid spinnakerbomssättningen.
Knyter vi så blir det inte exakt nog.
dogbonet kan man ersätta med en stoppknut som i ett soft spackel
Det blir väldigt många märkningar om man har 4 försegel om man inte har separata skot för de olika seglen och dessutom skall märka för olika vindvinklar, barberhaullägen och vindstyrkor. Känner bara behov av att märka storfall och spinnfall.
Stor-, fockfall och spinnakerbomslift har vi märkta idag.
Storfallet är ju självklart.
Till fockfallet har vi en linjal så vi ser hur hårt det är. Normalläget är då mitt på vår linjal. Vi har även en referens på Tuff-luff-
Spinnakerbomsliften är märkt så att det bara är att dra upp den till normalläget vid sättningar.
Spinnakerskoten och fockskoten kan tejpas upp så vi bara sätter dem i ett normalläge vid hissning. Då är de momenten ur världen.
Det jag var ute efter här att få en referenspunkt för trimmern så han vet var han är. Knyter man så går inte detta på focken. Spinnakerns märken är ju inte på 10cm när men för focken fungerar det inte utan märkning. Fokus blir på genua 1 M/H och focken i ett "normalläge" mitt i deras register.
@ Anonym - tänkte du på en sån här?
https://www.youtube.com/watch?v=rRKOkYqWpug
precis, fast om man gör en loop som till dogbonelösningen och låser den en sån kardborre stropp borde de gå att få den mindre skrymmande.
Jag testade en sån lösning men fick det inte att funka bra. Det var för pilligt att stänga och lossnade för lätt. Dogbonet är lättare att hantera och sitter bättre tycker jag.
Jag har fått lite för och motargument för de olika lösningarna:
- Softschackle, även om man kan skota in den i barberhaulens Antalring så blir det ett hopp. Den måste vara kort och det går ju som skrevs med två varv. Knuten kan fastna är en varning som jag fått.
- Ulf Tjernberg tips, T hornet, gör att bara ett skot går att få loss det vill säga att man kan bara byta segel på ena bogen om man inte har dubbel uppsättning skot. North Sails vaderar dem så de inte ska slå i riggen.
Vi har snackat idag om att prova softschackle som vi tar två varv för att få det så kort som möjligt. Funkar inte det så får det helt enkelt bli skot med en splitsad ögla som vi trär igenom. En av fördelarna med soft schackle är om vi får override på vinschen och måste kapa skotet så kan vi bara kapa Softschacklen.
Gör vi rätt?
Eftersom du redan tittar på Tylaska hakar så har du tydligen budget!
Skulle gått på T-ring insytt i skothornen. Det enda du behöver extra är ett "shortsheet" under skiftet. När gamla focken är nere kan du snabbt ta loss loopen ur "T.et" och flytta t nya focken. Shortsheet dubblerar som skot i railen när det öppnar upp lite.
Två varv på softshackle låter som en omväg. Varför gör du inte ett eget som är exakt rätt längd i stället?
Hur liten/tight kan man göra en softschackle i 6mm Dynema?
Varför skall du ha så grovt. En softie i 6 mm dyneema kan du lyfta båten i. 4 mm funkar fint och man kan göra en som är typ 30 mm när den är stängd eller tom lite kortare än så om man gör en "kohlhoff"-modell
Exakt, 4mm räcker mer än väl. Gå ner till 3 mm. Eftersom du kör två varv med dyneeman i schacklet blir brottstyrkan i princip det dubbla mot enkel. 6 mm dyneema blir 12 mm tjockt schackel - inte alls roligt att hantera!
Vad gäller längden på stängt schackel har jag nog tom gjort såna som inte är mer än 2 cm långa, men då börjar det bli opraktiskt att hantera dom - för trångt att få öglan över knopen.
Det är faktiskt oväntat enkelt att göra egna och nål kan man vid behov improvisera fram med en bit böjd ståltråd. Knopen är det som jag tycker är lite pilligt att få till bra. Den ska vara stenhård!
Med dessa softshaklelösningen hade ni alltså tänkt er en shakle/skot!!!
Vilket jobb för fördäck... T-ring, en loop och en shortsheet/"bytskot"!!!
Vi har kört en del softshakles men gått ifrån det då T-ringar är perfekta i fockarna och knyta pålstek i övriga segel (codar och undanvindssegel)är lika snabbt och färre prylar att tappa bort...
Min största oro för softshaklelösningen är att det ska bli svårt att öppna den efter att den har varit belastad.
Robship Softschackle 6mm har workingload 1000dAN och det är väl inte orimligt i en 45m2 stor genua på en 5700kg tung båt. Eller?
Vad är er erfarenhet av att öppna soft schackles som har varit belastade?
Jag var nere och kollade hur det blir med en Robship 6mm dubbel idag på Hjertmans och det såg ok ut. Inbillar mig att om det är oversized så bli de också lättare att öppna efter användning.
Jag har aldrig haft något problem att öppna soft schackles även om det har varit små dimensioner och höga belstningar.
En vanlig softie med en "diamond knot" har en hållfasthet på 170% av hållfastheten på linan den är tillverkad av. 6 mm dyneema ligger runt 3500 kg i brottlast så den angivna arbetslasten på 1000 kg på en 6 mm softie är oerhört konservativ men visst....
Man kan göra en bättre mer hållfast variant på knuten och komma upp till 230% av linans hållfasthet men den är minst sagt knepig att få till. Info om detta och mycket mer finns på l-36.com
Vad kom du fram till? Vad är optimalt?
Bosse F
Den här:
http://sundetregatta.blogspot.se/2016/04/grynet-arets-genuaskotlosning.html
Skicka en kommentar