Den nuvarende DH mätregeln er resultatet av många års utvikling. Det började redan i slutet på 1800-talet med Köpenhamnsregeln.
Ordboken säger om Flyvepap - særligt hurtige, lette og ikke særlig solide kapsejladsbåde.- Københavnerreglen 1893
- National Længde (NL) 1913
- Nordisk Længde (NL) 1927
- Scandicap (SC) 1973
- Dansk Handicap (DH) 1984
Som jag skrev i förra inlägget, om LYS, så har man i alla tider försökt mäta sig till hur en båt teoretiskt ska bedömas. LYS och Scandicap var samtida. På Sydkusten var det LYS som gällde och i Öresund Scandicap.
Omega 28
I LYS fanns bara en tabell så alla Omega 28orna hade samma LYS-tal 1.07.
När vi mätte in båten med mätmannen Per-Ola Persson från Ystad i Scandicap så hade de andra 6.05 men vi fick 6.10.
Scandicap var en regel som var känslig för flytläget. Vattenlinjelängden var viktig att hålla så kort som möjligt. Vattenlinjebredden var ett annat mått som hade betydelse. Jag kommer ihåg fortfarande hur mycket hokus-pokus det här med inmätningen var jämfört med LYS-tabellen.
Så här efteråt så hade nog ingen koll på någonting i LYS på Sydkusten. Kommer ihåg en Omega 28 som seglade med en Drabantspinnaker som var större och en som inte hade motorn monterad än. På samma LYS-tal dessutom.
Scandicap fungerade som bäst om båtarna var lika trots det fattade vi aldrig vad som var olikt i vår Omega jämfört med de övriga. Mätbreven gick ju inte att kolla utan det var var mans egendom.
I Danmark gav Scandicap upphov till en massa nya båttyper och det byggdes friskt. BB10, Ylva, X-79, 717, Banner 30 och Banner 28 för att bara nämna några. För att inte snacka om alla så kallade flyvepap ochbroskraber som X-one och Buksesnedkeren.
På Bornholm Runt var det också Scandicap som gällde.
I Danmark gav Scandicap upphov till en massa nya båttyper och det byggdes friskt. BB10, Ylva, X-79, 717, Banner 30 och Banner 28 för att bara nämna några. För att inte snacka om alla så kallade flyvepap ochbroskraber som X-one och Buksesnedkeren.
De var alltså tänkta att dansa en sommar och helst vinna eller vara först på Fyn eller Själland Runt.
Scandicap fungerade inte när båtarna var för olika. I Danmark var det ju inget problem för det var enorma mängder båtar som kappseglade. Löbsindelningarna blev i princip lika båtar som sattes ihop.
En av de bästa historierna är från tiden då det kappseglades i Vega och den var särskilt missgynnad i Scandicap. Flemming Nielsen, chefsmåler, lär då ha svarat på kritiken:
- Det går inte att konstruera en regel för en felkonstruerad båt.
Albin Vega designad av Per Brohäll
Här kan ni läsa om en "traumatisk uppväxt" med Vega: BLUR
Just det historiska arvet i Danmark att det ska seglas mot mycket lika båtar i Löb är från Scandicap-tiden och det tror jag är en del i problematiken för dansk utveckling de senaste åren.
När löben blir för små i de stora racen så är det ju kappsegling mot alldeles för få båtar. DH-regeln putsades till och man släppte en VPP-variant som synkades mot ORCi.
Jag är fullständigt övertygad om att de också skulle informerat om att det var dags att ändra också Löbs-indelningarna. DH-regeln är precis som SRS tillräckligt bra för mer blandade fält av många olika båttyper. De mindre regattorna hade mått bra av att göra löben 3 ggr så stora som idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar