tisdag 6 oktober 2015

Tävlingslicens vs bredda underlaget

De flesta har väl vi det här laget sett SSF förslag på tävlingslicens och avgifter för sanktionerade seglingar.
Jag måste säga att det måste vara ett steg i rätt riktning. 
Nuvarande system där klubbar som har "tvångsanslutning" till båtklubben genom att de när de driftar båtparkeringen också kräver medlemskap, ska ha mest makt i svensk segling är helt åt pipan. 


Ett exempel.
När jag var aktiv i Skånska Seglarförbundet fanns det två saker som jag störde mig grymt på. Det ena var rösträtten på årsmötet.
En klubb som Falsterbokanalen var Skånes i särklass största klubb men utan verksamhet. De hade flest röster av alla. BOJK som har en grym ungdomsverksamhet och ska väl betraktas som den skånska seglarfabriken som är mest produktiv av alla har "bara" 150 medlemmar. Det är ett fantastiskt antal med en bod som väggarna lutar på som klubblokal och bara en brygga i Bjärred som anläggning. De har jämfört med Falsterbokanalensbåtklubbs 1750 medlemmar i princip inget att säga till om.
Malmö Segel Sällskap som kan betraktas som en medelstor klubb har 500-600 medlemmar. Av dessa är ca150 seglarskoledeltagare och klubben har sen ca125 kappseglare och då räknar jag alla som kappseglar.
Detta system, som är det som påverkar svensk seglingsutveckling, hade vid en sammanslagning med SBU blivit ännu värre. Ska svensk segling ändras i grunden då ska vi säkert ner och vända på de antal som kappseglar som medlemmar i klubbarna.
Klubbarnas verksamhet har ju gått från att utveckla idrotten segling till att drifta restauranger, hamnanläggningar och husbilscampingplatser.

Det andra som jag tyckte var skumt var bristen på kontakt med klubbarna. Det var inte kutym att jobba och engagera klubbarna.
De flesta kommittéer hade inga medlemmar mer än ordföranden. Det berodde inte på ointresse i klubbarna, tro mig, det ställdes inga krav på att föra en klubbdialog. SSF körde ut direktiv från centralt håll.
Det fanns intresse i att bestämma men man visste inte vad man bestämde över. Inte ett enda försök till att få in info om vad klubbarna behövde.
Istället kom en massa direktiv från centralt håll om hur en seglarskola skulle organiseras, krav på ålder på seglarskoleinstruktörer som gjorde att lönekraven ökade kraftigt, funktionärer som varit funktionärer i 20 år skulle plötsligt utbildas i att köra banläggarbåtar. Listan kan göras lång.
Kontakten genom klubben måste öka. Det behövs en plattare struktur och ett ledarskap som inte är direkt.

Jag anser att det är självklart att vi ska ha en tävlingslicens men den ska administreras genom klubben. Det är den strukturomvandling vi behöver.

17 kommentarer:

Mats sa...

Varför alla dessa olika avgifter?
Kan inte allt inkluderas i en klubbavgift utom kanske mätbreven då?

Håller med om att klubbar bör ha rösträtt efter hur många licensierade kappseglare de har och inte båtparkerare.

Johan sa...

Jag förstår inte argumenten för tävlingslicens? Vad är det vi får som vi inte redan betalar för? Riktigt illa blir det om varje gast skall ha en licens vilket tycks vara ett scenario i förslaget - goodbye SSF-baserad breddsegling.

Anders Nilsson sa...

Jag tycker själv att klubbtillhörighet ska säkras först och det räcker ju med att man har rätt till licens om man är med i klubb. Varje gast kan jag tycka borde vara med i en SSF ansluten klubb. Det är ju ett team som seglar.
Är man registrerad medlem i idrotten on-line som SSF kräver så kan man ju fixa så man kan skriva ut sin egen licens. De har ju ens personnummer så det är ju inga problem att identifiera sig.

Peter Kross sa...

visst finns det olika sätt att se på hur förbundet borde organiseras. frågan är då om förbundet ska vara till för en stor bredd eller endast för tävlingsinriktade, dvs. kappseglare. Idag är ju merparten av medlemmar inte kappseglare med räknas in när det rör bidrag. Tittar man på SSF's budget så är den mest riktat till kappsegling. När medlemsavgifterna höjs så lämnar ju en del klubbar förbundet och mindre kappseglingsklubbar uppstår på sina håll. För förbundet innebär det att det blir mindre intäkter och så kommer det säkerligen vara om endast kappseglare i de olika nivåer kommer vara medlemmar.
En del andra nationer fungerar det utmärkt att ha olika former av båtverksamhet under samma paraply.
Licens är väl ytterligare ett sätt att få in en del pengar. Det är ju ingen hemlighet att SSF har dragits med en låg självfinanseringsgrad under många år och här är det ett sätt att hämta in mer av de som SSF ger est service för. Personligen tycker jag att man borde först titta på utgiftssidan och fördelningar inom verksamheten.
Sen är det ju upp till medlemmarna att välja vilken förbund man vill ha. Vilket den än bli så har det konsekvenser. Båtparkeringsklubbarna är underrepresenterade på seglardagen i alla fall...

Anders Nilsson sa...

Kan bara hålla med.
Ska det fungera så måste man ju veta vad man ska ge tillbaka. Vad vill seglarna ha tillbaka?
Nu är det fokus på kappsegling och då får ju förbundet ha kappseglarna och kappseglingsarrangemangen som intäkt.
Ganska snart så ställer man sig ju frågan varför vi betalar till klubbarna om det inte ger oss rätt att kappsegla?
Klubben är ju grunden i allt. Där måste det börja.

Jag tror i dagsläget att kappseglarna måste ju avgöra vad man vill betala för.

I dagsläget betalar jag till förbund och klubbar:
930kr till MSS
700kr till SRS brev
450kr till DH brev
1450kr till ORCibrev
ca 5000 - 12000 kr i anmälningsavgifter

för det får jag ut 6-8 regattor.

Johan sa...

Anders, menar du att alla gastar måste vara medlem i en SSF-registerad klubb? Det gör det ju inte enklare rekrytera gastar. Ok, för en VM-satsande besättning. Men för vanliga SRS klubb/regionalseglare? Här behövs väl inte ytterligare barriärer?

Anders Nilsson sa...

Menar du att gastar inte kappseglar?

Johan sa...

Vad är det för fråga? Det är väl klart att gastar kappseglar. Det gäller etablerade gastar som kör trim och taktik men också nybörjare och "sällangastar" - alla är med och kappseglar. Men tror du verkligen att segelsporten breddas och mår bra av att kräva licens och medlemskap av alla som hänger med några race då och då, sitter på railen eller provar på handgreppen på fördäck?

Peter Kross sa...

I förslaget låg att alla på båten skulle krävas på en tävlingslicens. För de som skulle tävla endast en eller två gånger skulle det finnas en engångslicens och kommer man upp till årsavgiften går det automatiskt över till årslicens.

själva förslaget finns här:
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_134034/cf_104/Ny_avgiftstruktur_Remiss_20150905_ud_0909.PDF

Anonym sa...

Licens för gastar skulle vara ett jättelyft för shorthand segling. Väldigt många som seglar SRS drar med kompisar, arbetskamrater och andra som kanske inte är 100% hängivna men tycker att det är kul att haka på någon gång. Sammansvetsade team där gastarna kan tänka sig att betala finns naturligtvis också men de är kanske inte i majoritet.
Idiotförslag om man vill ha bredd på srs.

Anders Nilsson sa...

Jag tycker klubbtillhörighet är viktigare än licens. Klubbarnas arrangörer och aktiva kan väl inte arrangera en massa tävlingar och sitta i en massa ideella sammanhang utan att de får något tillbaka?
Vad krävs för att kappsegla? - klubbtillhörighet. Det är i klubben man lär sig sporten.
Tävlingslicens menar jag är något man kan börja med att få i och med ett registrerat klubbmedlemskap.

Det jag tycker gäller självklart sanktionerade tävlingar och inte klubbseglingar. Klubbseglingar kan ju klubben själv sätta vilka krav de har.

Anonym sa...

Nej licens för gastar är ju helt galet.
Seglar själv endast två kappseglingar per år. Vi är sju på båten vid varje kappsegling. Jag har tio gastar totalt varav nio inte kommer i närheten av en segelbåt när dom inte seglar med mig 1-2 gånger per år.
Att dom skulle betala licens för att segla med mig känns inte verklighetsförankrat.

Anders Nilsson sa...

Är de inte med i en klubb heller?

Anonym sa...

Nej precis de är inte med i någon klubb.
Vi är bara två som driver båten, övriga burkar mest hela tiden och pratar om allt utan kappsegling typ :-)
Men vi har riktigt kul ombord!

Anonym sa...

Finns ingen lag på att man inte får arrangera kappseglingar utanför SSF som klubb. Man kan ha sina egna regler om medlemskap etc. Eller?

Besättning som seglar tillsammans under 5 ggr per år ska ha medlemskap i klubb? lär ju inte bli fler deltagare på kappseglingarna precis…... Att det bara är ett sätt för SSF att få in pengar är helt klart. SSF är väl ett av de sämre idrotssförbunden som finns i Sverige när det gäller affärsinriktad verksamhet som genererar inkomst till förbundet. Utbudet från SSF till klubbarna har inte nämnvärt ändrats sedan 1980-talet. SSF står inte precis för någon utveckling av seglingen i Sverige.

AndersR sa...

Jag tror inte heller på att det går att följa upp att alla ska ha licens i SSF. Låt klassförbunden jobba med detta o om de vill kräva medlemsskap för att vara med på mästerskap!

Anders Nilsson sa...

Min åsikt är att vi ska vara generösa med att vara medlemmar i klubbarna.
Tvång är inte särskilt kul och licenser är inget positivt att kräva.
Jag tycker det är rimligt att man ska vara med i klubbarna om man kappseglar mer än på en prova på segling. Alla kappseglar ju, hur kan man tycka att vissa ska betala men inte andra?
Varför kappseglar skepparen men inte gastarna?

Om seglarna tänker igenom hur mycket man faktiskt utnyttjar ideella resurser så är klubbavgiften en liten avgift för att deltaga i 5 kappseglingar. Det är om man tex är medlem i MSS <100kr gången.