Öresunds stora afdansningsbal Pantaenius Autumn Regatta gick i helgen i Rungsted.
Ett starkt ORC fält och ett starkt DH fält mötte upp. 36 båtar anmälda varav 20 i ORC.
Att starta tillsammans med stora ORCi klassen var helgens utmaning. Vi var bland de minsta i startfältet.
Det kändes ibland som om det kvittade vad vi gjorde. Vinden var söndertrasad på något märkligt vis bakom de stora 44-45 fotarna.
Starterna på lördagen gick åt pipan och vi tappade fullständigt trycket bakom Swan 45, SLY43 och XP44. När vi väl kom igång var vinden fullkomligt söndertrasad. Taskig höjd och taskig fart gjorde att vi tappade koncentrationen på att segla.
SWE 43 Grynet börjar köra in bakom XP44.
Kommer bra iväg men vad hjälper det. Om några minuter är det bara att slå över till babord.
Ett gäng som fixade det ändå var X-37 Hansen som vann klassen i helgen. Kwanza gjorde en fin lördag och ledde när KDY efter racen bjöd på öl i baren. Under kvällens regatta middag diskuterade vi mycket om hur vi skulle göra på söndagen.Vi hade olika åsikt. Jag tyckte vi skulle akta oss för kanterna för blir vi täckta har vi inga val, Tomas vi skulle ut i fri vind på kanterna och hålla oss ifrån mitten, Simon att vi tog för många förluster när vinden vred emot för att få fri vind, Jacob att vi skulle starta i lovart och kunna ta oss ut från att bli nerkörda helt och så vidare gick diskussionen.
Vi gjorde en kombo av det här. Prenumererade på lovartsflaggen och det fungerade väl. Starterna blev bra. I någon av dem blev vi överkörda men slog oss fria då och sen blev vi överkörda slog igen men sen gick det att köra igen.
Så här efteråt så var nog Simon och min idé om att akta oss för kanterna sämst. Kwanza kom mer in i banan under söndagen och de var betydligt närmre oss. Strandberg/Lindell som under lördagen gjorde som oss tog sig under söndagen ut på de friare kanterna och distanserade oss.
Kanske ett ämne för nästa Go for Speed?
Hur seglar vi liten båt bland de större på ett effektivt sätt?
Bilderna har jag lånat av Per Heegaard
2 kommentarer:
Jag skall inte ge dig några råd kring bantaktik, seglar för lite banracing jmf med dig. Men att dra ut på kanten i fri vind hade nog varit frestande. Så småningom riskerar du dock större båtar framför dig på layline. Men bättre detta än att första halvan blir helt körd. Ett annat problem är hur vinden skiftar. Stabila oscillerande skift är ju svåra att utnyttja om man ligger på kanten.
MEN VARFÖR körde man separat DH respektive ORCi start? Det är väl bättre att hålla samman båtar, dvs "små" båtar in start och "stora" i annan start. Detta oavsett hur resultat beräknas. Så avser vi göra på trimcupen 2016. Dvs blanda SRS och DH i start 2 och 3. Start 1, de minsta båtarna blir däremot utan inblandning av ORCi-båtar.
Strandberg/Lindell/Ottosson gjorde så och var sen uppe i topp. När de körde i mitten de var med oss. Samma med Kwanza.
Som du säger så är det ingen enkel lösning att bara dra på kant beror på förutsättningarna och hur vinden skiftar.
Det är också min feed back till KDY angående stora och små båtar. Håller bara med.
Vi är inte intresserade av att bli överkörda av stora ORC klassen och det hade blivit tightare racing som du också föreslår. Samma båttyper hade också på det viset haft en intern strid oavsett mätregel tex X-34orna.
Skicka en kommentar