måndag 29 juni 2015

Själland Runt 2016 - nya restriktioner på banan diskuteras

Idag var jag uppe i Helsingör igen och hämtade Karlund klockan som jag vann i lotteriet. Jag passade på att ta en diskussion om trafikseparationerna och glädjande nog har klubben också haft diskussioner om hur detta kan göras bättre och enklare för seglarna. Inför 2016 utlovas att det ska bli enklare.
Efter årets diskussioner kring trafikseparationen i södra Öresund har seglingsledningen identifierat flera problem. Några av dem:
- Alla har inte de senaste sjökorten - trafikseparationerna som omnämns i seglingsföreskrifterna ser olika ut beroende på sjökortsutgåvor.
- Södra separationen är diffust definierad i sin västra del. Inte alls så tydlig som kring Helsingör som har bojar som markerar gränserna.

En förbättring som diskuteras är att istället definiera waypoints som vi ska förhålla oss till. Efter diskussioner med TracTrac så ska man titta på en sådan lösning tillsammans.

Positivt tycker jag. Om det fungerar så kan det för racets utveckling skadliga eftersnacket minimeras.
Klubben har historiskt sett haft Danska sjöfartsverket som lagt ut bojar men det håller inte ekonomin för. En boj kostar ca 50 000DKR. 
Tävlingsledaren Kim Draugstrup säger att man i tävlingens historia alltid haft kritik från en del seglare mot att de restriktioner som man har i föreskrifterna måste också kontrolleras av organisationen. Det tycker jag är orimligt att kräva.
Havskappseglingssporten bygger ju inte på att det ska vara direktdomare på banan. Det blir ju helt orimligt.
Det är seglarna som måste protestera och ta det i protestrummet.
Fakta i en protestförhandling är inte det som hänt utan det JURYN fastställer som troligt händelseförlopp. Protestkommittén fattar sen beslut om utfallet baserat på fakta med stöd av seglingsföreskrifter och regelboken. Detta måste vi som seglar acceptera annars faller det helt.



Inga kommentarer: