Själv tycker jag Malin verkar vilja vara en Dehler 34SV. ;-)
Akterskeppet öppnas upp och lättas.
Kolla in SWE88 blogg:
https://swe88.wordpress.com/2015/01/22/dagsrapport-fran-ombyggnationen/
https://swe88.wordpress.com/2015/01/22/dagsrapport-fran-ombyggnationen/
8 kommentarer:
Hittar inget om varför de bygger om, är det för vikt eller utrymme? Ett par kilo mindre där kvittar väl. Imponerande att de har koll på kölprofiler, roderprofiler, fairings, finish mm sådant som verkligen spelar stor roll.
Det är ganska många kilo som kan plockas bort i aktern. Att lätta ändskeppen är viktigt för pitchen.
Det är stuvbänkarna bak som väger en del. De tar ju plats vid slag när besättningen ska över. På First 36.7 sitter storskotaren bakom rorsman.
Tittar du på den här bilden så ser du skillnaden tydligare:
https://swe88.files.wordpress.com/2015/01/img_0062.jpg
Riktigt vikt i ändskeppen är en dödssynd.
Hur matchar ni det i Grynet?
Vår Dehler har akterboxarna som extra utrustning så den behöver vi inte såga i för att ta bort.
Vi har dem bara på när vi semesterseglar.
Vi planerar att taa det ett steg till - återkommer om det.
Var en Arcona som fått ny köl och blivit världens snabbaste. Har First 36.7 en bra köl?
Intressant fråga - Jag gjorde ett nytt inlägg där det går att fortsätta på spåret med bilder på kölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/har-first-367-en-bra-kol.html
Hela storyn på Team Pro4u hemsida:
https://swe88.wordpress.com/2015/03/01/tankarna-bakom-vara-ombyggnader/
Skicka en kommentar