Bra uppslutning på kvällens seglarträff i Lomma. Bra diskussioner om Öresund Cup 2015. Dags för klubbarna att bestämma sig för reglerna inför 2015.
195 kölbåtsbesättningar och 7 flerskrovsbesättningar var med 2014 på något av de sju racen. 10 besättningar hade deltagit i 4 eller fler och fick full serie.
41 besättningar var på mer än en regatta vilket ska jämföras med de två första åren då vi bara körde efter SRS på svensk sida. Då var motsvarande siffra 29 och 28 besättningar.
14 kommentarer:
Positivt möte igår.
Saltholm Runt får nog bli tydligt vad de vill. Att dela upp fleeten på två olika race, ett runt Saltholm och ett runt bojarna norröver, känns som fel väg när man lyssnade på eftersnacket.
Kul med bra uppslutning på mötet! Bådar gott inför kommande seglingssäsong.
Vad gäller Saltholm runt så är det ju kul att MSS vill utveckla och ta nya grepp. Som jag nämnde igår så hoppas jag ändå att man
1) Inte slittrar lördagen på ett ö-race och ett "ban-race" runt fasta märken. Trist att behöva välja och hamna i mindre fleet. Svårt för Öresund cup att hantera detta. Vilket skall räknas?
2) Satsa på ett gemensamt distansrace runt Saltholm. Inför cruising klass som seglar banan som den är idag och därmed hålls fri från grundområden. Racingklass(er) där banan flaggas 10 min innan respektive start. Dra ut banan för att få mer kryss läns. Tex vid SV skippar man flinten o seglar direkt mot pepparholmsmärket. Vid SO och högervarv så blir sista benet middlefort - Mål. Finns nog en hel del möjligheter. Har ni tillgång till ribb/banbåt så kan det finnas beredskap för att flagga för banändring/-kortning ute på banan för att optimera. En del jobb men troligen mindre än för arr med kryss-läns runt bojar.
Lycka till med planeringen!
Johan@LBS
Dags att skippa att segla under bron? Jag tror banan kan bli mycket bättre utan att runda ön. Säkerhetsfrågan är viktig, det är för utslagsgivande hur man seglar på västsidan Saltholm, den som vågar gå närmast i motström vinner väldigt mycket. Gärna runda Flakfort och varför inte en sväng mot Barsebäck. Att segla runt öar är kul men jag undviker helst racing under bron och sen tvärs farleden!
Jag håller med dig Anders.
Efter att ha varit tävlingsledare i 7 år så tycker jag som du. Bropassagen tillför inget sportsligt och kan man inte kryssa i Drogdenrännan för fartygstrafiken skull så blir det för begränsat vid banläggningen.
Det viktigaste är dock att gruppen som nu kör bestämmer sig för ett alternativ. Två varianter är det sämsta alternativet enligt min mening.
Hej, jag tycker att det är märkligt att valfrihet skulle vara negativt. Det brukar annars framställas som positivt. Jag tror att det bra att man kan välja mellan 2 banor. Man attraherar då en bredare grupp av seglare och det totala antalet deltagare kan öka. Sedan har det varit missförstånd när det gäller Racet (den kortare banan). Det blir inte jaktstart. Om ni vill se en presentation av Saltholm race så se länken: http://www6.idrottonline.se/MalmoSegelSallskap-Segling/Tavlingar/Tavlingar2015/29augSaltholmRunt/PresentationavSaltholmrace/
/Henrik Edman, Saltholmruntgruppen
Länken om Saltholm Runt är tom på min dator. Valfrihet är bra, men risken är att seglingen tunnas ur. Jag startar i den klass där mina vassaste konkurrenter finns. Oavsett vilken bana vi seglar. Men jag seglar hellre än bra bana (runt tex Flakfort) än under bron och runt ön.
Prova den här:
http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_643821/cf_69694/Saltholmrace.PDF
Vi har tittat på alternativet att segla till Flakfort och tillbaka. Det blir inte bättre än vad Saltholm runt är, snarare sämre. Det är lika långt till Flakfort och tillbaka som runt Saltholm så det blir en tråkig "kasebana" fram och tillbaka.
I området utanför Malmö hamn finns det massor av sjömärken som man kan använda som rundningsmärken och komponera en bra bana. Dessutom är där relativt strömfritt, vindsäkert och fritt från yrkestrafik. Perfekt för kappsegling alltså. Varför inte använda det?
Dessutom kan man göra seglingen extra rolig genom att runda nära Limhamn efter halva racet. Där kan man lägga ut delresultat både för deltagare och publik. Kan bli riktigt kul och spännande.
/Henrik
Verkar var av kvällsseglingskaraktär!?
Begriper inte varför distanskappsegling där taktiska vägval för att fånga bästa vind- o strömförhållanden lite raljant kallas kasebana? Det är väl kul att det finns både distans- o bankappsegling. Det senare kräver förhållandevis mer vad gäller boathandling och maxad/samtränad besättning. Men det är väl inte enbart boathandling som skall locka seglarna ut på våra race? Även distans kräver skicklig besättning och ständigt trim för boat speed men med lite flyt o slughet kan en mindre samtränad /(men ändå skicklig) besättning utmana de supersynkade teamen. Jag tror det lockar bredden. Jag hoppas "eliten" kan finna glädje även i sådan segling där allt inte avgörs i trebåtszonen. Som sagt jag tycker båda formerna är kul. Därför satasar vi på bana o trimcupen i Lomma. Men därför satsar vi också på Fyrtorn och har hittills gärna seglat Saltholm./Johan
Ur ett H-båts perspektiv så är även läns bara att åka båt.
Det här är en viktig diskussion. Bra att den kommer igång. Det jag kanske lite föraktfullt kallar "kasebana" (ursäkta) är när huvuddelen av en kappsegling blir sträckbogar, som Saltholm runt ifjol t.ex. Problemet med den typen av segling är att den handlar mer om båten och materialet än om konsten att segla. Det är inte bra för seglingssporten för till slut blir det bara en fråga om plånbokens storlek och det gynnar ingen sport.
Jag har dock full respekt för er som gillar kappseglingar typ Saltholm runt och därför har vi beslutat att behålla seglingen. Frågan är varför ni inte vill låta oss som gillar mer intensiv segling med mer kryss-läns att segla en annan bana.
Jag tror att diskussionen finns för att Saltholm Runt är en utpräglad klassisk distanssegling med gamla anor. Tycker att den banan fortfarande har sitt berättigande i och med de taktiska utmaningar som seglingen ger. Alla som seglat seglingen många gånger vet att ström, vind och lokal termik påverkar och inget race är det andra likt. Med en riktig krysstart och några extra märkesrundningar på slutet skulle ge lite extra krydda.
Den nya banan som erbjuds verkar vara alldeles för kort då den är anpassad för båtar med SRS 1,00. De större båtarna kommer troligen att svika pga. att logistiken för att delta överstiger kappseglingens omfattning.
Om det är de mindre båtarna man inom seglingsledningen värnar om med den nya banan kanske SL skall överväga att göra en klassindelning där de mindre båtarna seglar den nya banan och de större runt Saltholm. Då borde det kunna gå att lägga in ett par extra rundningar också som extra krydda på varvet runt Saltholm.
Ta tex. 2013 års deltagarlista och testkör en klassindelning för de olika banorna. Lista ut var gränsen i SRS skall gå mellan de olika banorna.
Tjörn Runt gör precis som i exemplet ovan, en gräns i SRS avgör vilken bana som skall seglas av vilka båtar.
Lycka till!
//ALM
Den nya banan är absolut inte anpassad till SRS 1,0 snarare SRS 1,15. 3,5 timmars segling på en sådan här bana vilket det blir föe SRS 1,15 är betydligt jobbigare än att segla 5 timmar Saltholm runt. Det är heller ingen bana som kan liknas vid bankappsegling. Banbenen är betydligt längre. Det blir inte bara kryss-läns och man måste behärska navigation. Jag tror att alla båtar oavsett storlek kan komma att gilla den här bantypen. Sedan finns det andra fördelar: Man vet när målgången sker. Anhöriga kan komma till hamnen och se en spännande målgång och det man ser i målgången överensstämmer hyggligt med det som resultatlistan senare visar.
Jag är övertygad om att vi måste göra förändringar i den här riktningen om inte segling som sport ska dö ut helt.
Skicka en kommentar