Världens snabbaste First 36.7 Malin har en tyngre blyköl för att matcha den större segelytan.
Skrovfilen i ORCi brevet F196MOD.off vittnar om detta.
Läser man Malins ORCi-brev, http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/52889.pdf, så har hon 116.2 i stabilitetsindex och fast hon har ett djupgående på 2237mm jämfört med vårt på 1990mm med bulb inte lika styv.
En standard First 36.7 har ett stabilitetsindex på 113.2 och som exempel finns Halbtrocken tyska mästarna http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/53026.pdf.
Original profilen
Elefantfot är det en bulb?
Man ser hur Patrik Forsgren har gjort sin tyngre jämfört med originalet.Frågan är hur världens snabbaste ORCi-köl ska se ut?
7 kommentarer:
Köldesignen på 36.7 och många andra båtar av samma generation är ett resultat av hur IMS (numera ORCi) funkade på den tiden. Klumpfoten är ett sätt att göra en bulb som inte triggade ett bulb/ving-straff i regeln. Dagens ORCi har en mer komplicerad (och förhoppningsvis mer rättvisande) algoritm för att bedöma inverkan av olika kölutformning.
Vilken båt är det på bilderna?
Malin, Team Pro4u, på översta och den blå kölen tillhör Tes i Limhamn.
Principle of yachtdesign beskriver en bra köl annorlunda. På de allra flesta kölar lutar framkanten bakåt, troligen för att inget ska fastna. Tolkar man hur POYD ser på det ska framkanten luta framåt. Bakkanten blir då ännu mer framåt på ett avsmalnande köl.
Jämför Farr40 med Farr400, ett bra exempel som visar skillnaden. VO65 har samma tänk plus en massa ACC-båtar. Flugplan som flyger i motsvarande fart som vi seglar har väldigt ofta den formen. Kolla på Mustang.
Farr 40 påstås ju vara en vassare båt än Farr 400. Vad är det som gör det?
20 års erfarenhet och utveckling av riktigt bra seglare och segeldesigners. Entypsracing på toppnivå är en mycket effektiv metod att ta fram prestandan som finns i en båt. Sen skall man inte bortse från att Farr 40 är en ett nummer större båt än Farr 400.
På åttiotalet tyckte en dansk konstruktör att kölen skulle vara så kort som möjligt i övergången mellan skrov och köl, här har man resonerat tvärtom. En lång korda som förmodligen ökar risken för turbulent strömning över hela skrovet bakom kölen. Man kan också fundera på hur profilen ser ut i det området närmast skrovet.
Skicka en kommentar