Efter att kört en säsong med "top-less" storseglet återgår vi nu till P=14.54 och E=4.70. Nya storseglets breddmått ger oss ett ökat GPH i ORCi på ca 2s. Det är undanvindsfarten som ökar inte kryssfarten.
ORCi 2015 gör Grynet något långsammare än konkurrenterna än 2014 så det ska bli spännande att se hur det blir i SRS och DH.
Vi har tidigare kört med backstag och fått straff för dem i SRS och ORCi men nu är de borttagna inför 2015.
Allt vi gjort tidigare som ökat vårt GPH (s/sjömil) i ORCi har höjt vårt SRS så det ska bli kul att se om vi nu får tillbaka vår procent i år.
Vi ska minska mängden segel i SRS som vi tar med på racen. Det är tydligt att vi inte behöver ange mer än det största förseglet plus antalet. Inför varje race kan vi då välja vad vi tar med.
Standardmått på storseglet, inga backstag och färre antal försegel. Höjt eller sänkt?
Ingen vet vad tror ni?
23 kommentarer:
Oftast max fem för- + undanvindssegel utan SRStillägg. Dessutom kulingfock och stormsegel. Måttangivelser för största förseglet, mått och material för alla undanvindssegel. Kulingfock Max area 13,5% av I^2, ISAF Offshore Special Regulations 4.26. Kulingfock är ett relativt stort segel, motsvarar ungefär förtriangelarean, så din G3: a är nog gratis!
För att tro eller gissa behövs mer info Grynets undanvindsgarderob 2015 samt info om storseglets akterrunda. Har ni maxat storen? Eller vet ni att hon mår bättre av endast måttligt utbyggd stor och relativt sett större yta på försegel. I vart fall X 37an gillar maxad stor och lite magrare försegel som går att skota tight utan att farten dödas. Men ni kör kanske mer på Salona-koncept. Beror väl på skrovform, tycke o smak vad som är bäst. Skall hursom bli spännande att följa er framfart 2015.
Tänkte köra med 3 försegel och två spinnakrar.
Bankappsegling lätt/mellan
Genua 1 L/M
Genua 1 H
Fock 106%
Spi lätt läns
Spi läns
Bankappsegling Hård
Genua 1 H
Fock 106%
Fock 3.5
Spi läns
Spi Hård
Distankappsegling Lätt/mellan
Reacher
Genua 1 L/M
Genua 1 H
Spi lätt läns
Spi läns
Distanskappsegling Hård
Genua 1 H
Fock 106%
Fock 3.5
Spi läns
Spi Hård
När det gäller SRS segling kan du väl inte dribbla med olika spinnaker i olika seglingar. Detta gäller väl bara förseglen.
det går att olika spinnacker med samma mått men olika material.
Ja det har du ju rätt i!
Man kan ju ha en lättvind spinn och en hårdvind med samma mått och ta med den som passar.
Men frågan är om det inte är lite fusk?
Ok - då lämnar vi vår hårda allround spinnare hemma.
Spi hård fin på distans, skvalpig läns o brant frisk slör. Den skall med. Mät in tre spinnare...!
Vi klarar oss inte två försegel tror jag
Vi kommer bara köra ett SRS-race nästa år och det är bankappsegling
Tror du inte det behövs backstag för G1 på en 34SV?
Det är rätt lång kaltopp på 34SV o en Al mast är klart mjukare än en dito i kol som på Dehlta.
Kollade i ditt mätbrev, din G3.5 har area 24 kvm, den fria kulingfockarean I^2*0,135 blir uppskattningsvis 26 kvm. Dvs du kan alltid ha med G3.5:an ombord och den räknas inte in i SRS's försegel/spinnakerkvoten. Det kanske ändrar dina val av segel i hårdvindsalternativen, vinden kan ju balla ur tex
Anders B, du har koll! På kortare race tror jag inte man behöver byta så mycket. Två försegel räcker kanske men på en längre distanssgeling behövs kanske mer.
jag klara mig oftast med ett försegel och en spinnare. plånboken tillåter inte mer... ;-)
Hur beräknas arean på focken med måtten i mätbreven?
Finns de någon formel?
Känns dock som lite fusk att mäta in "vanliga" segel som kulingfock o slippa straff. Borde inte kulingfocken vara typ 75-80% av förtriangeln. Om nu kulingfocken är nära 100% av förtriangeln skulle väl en del fockbåtar få in dessa segel som kulingfock. Och då kan man ju klippa till protestflaggan till en fock och ange som mått i mätbrevet - och vad blir SRS-talet då?
Rimligen är väl kulingsfockens mått det minsta som kan påverka SRS- talet nedåt. Eller ännu rimligare är väl att man inte får använda större segel än det man anger i mätbrevet, även om det är en kulingfock!?
Blev lite rörigt det där...
"Dessutom får storm- och hårdvindssegel i enlighet med ISAF Offshore Special Regulations 4.26
användas i tillägg till övriga tillåtna segel. Eventuellt gäller även A.4.3 b)."
Storm- och hårdvindsegel är ju definierade I OSR.
"b) for each storm or heavy-weather jib, a means to attach the luff to the stay,
independent of any luff-groove device. A heavy weather jib shall have the means
of attachment readily available. A storm jib shall have the means of attachment
permanently attached;
**
Storm and heavy weather jib areas shall be calculated as:
(0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))* To apply to sails
made in January 2012 and after.
c) when a storm trysail is required by OSR 4.26.4 (g) it shall be capable of being
sheeted independently of the boom with trysail area not greater than 17.5%
mainsail hoist (P) luff length x mainsail foot length (E). The storm trysail area
shall be measured as (0.5 x leech length x shortest distance between tack point
and leech). The storm trysail shall have neither headboard nor battens, however
a storm trysail is not required in a yacht with a rotating wing mast which can
adequately substitute for a trysail. The method of calculating area applies to sails
made in January 2012 and after.
Extract MoMu
3
d) if a storm trysail is required by OSR 4.26.4 (g) the yacht's sail number and
letter(s) shall be placed on both sides of the trysail (or on a rotating wing mast as
substitute for a trysail) in as large a size as practicable;
Extract MoMu
3,4
f) a heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a yacht with no forestay) of area
not greater than 13.5% height of the foretriangle squared;
**"
jag såg för övrigt att SRS-regeln innehåller under C.4.1 en hänvisning till A.4.3 b) som inte finns I SRS-regeln.
Kan man skifta från tex hårdvind till lättvindssegel på en flerdagarsregatta med en massa banracing om vädret skulle skifta mycket? Eller måste man använda precis samma garderob hela tiden? Tex på North Sail Trim Cup i maj.
"C.3.1 UTRUSTNING OMBORD
a) En båt får under en tävling bara ha sådan utrustning ombord som är tillåten enligt gällande regler."
SRS-regel säger tävling, dvs. man får inte byta utöver det som står på mätbrev/båtdatabladet under en flerdagars tävling. Kan vara svårt att bevisa eller upptäcka dock. Nu vill jag dock inte uppmana till fusk!
Enligt regeln är det väl bara antalet segel som man tar med sig som är begränsat inte vilka förutom spinnakrarna då.
med lite eftertanke så är det ju inte helt entydigt. båten får endast har det ombord som är tillåten under en tävling. Om enligt mätbrev endast är 3 st försegel tillåtna får man då byta ut med några som man lämnat i land mellan racen? Det kan tolkas så men man kan även tolka så att under en och samma tävling får endast 3 st försegel tas ombord då enligt mätbrev är endast 3 st försegel tillåtna.
gillar ej om reglerna inte är tydliga.
Med fyra försegel och två spinnakrar i mätbrevet så täcker du alla alternativ. Det kostar bara marginellt på mättalet och du slipper gräma dig om du till äventyrs valt att ta med fel segel. Fast å andra sidan kan det bli ett helskotta att fundera över alla byten man kan göra när man väl har startat.
Ni glömmer inte bort att segla gubbar? Timmarna på vattnet slår allt annat:-)
/Ola
Vi håller fortfarande på att packa ihop efter säsongen. ;-)
Skicka en kommentar