Just nu är det mindre än 150NM kvar till målgången vid Pointe-á-Pitre på Guadeloupe och ledningen i protoklassen har Benoit Marie åter i 667.
Minitransat 667 med segelsättning för halvvind i gropig sjö.
Igår kväll ledde Giancarlo Pedote i 747 men ligger nu efter med 8NM.
Trubbnosade Mini 650 Prysmian 747.
11 kommentarer:
intressant att Minis faktiskt också lägger in ett rev i storen innan då nå minska förseglet...
om några timmar är de framme 70nm kvar.
Benoit Marie leder med 14,9 nm. Spännande!!!!
32nm kvar Benoit Marie utökar sin ledning till 17nm.
@Benoit_Marie finished at 17h 46m 05s (12h 45m 05s GMT), total racing time 18d 13h 01m 05s, average speed 08.25 knots!
Vad är er analys? Var det Benoits lilla avstickare norrut ca 250Nm från mål som gjorde det eller var han bara uthålligare och Giancarlo kroknade på slutet?
/Leino
Verkade som Benoît Marie verkligen la sig i omkörningsfilen.
Jag tycker man hade dålig koll på vindriktning och väder på hemsidan.
Något att lära sig av faktiskt eller var det bara jag som missat det?
Vindstyrka och riktning finns där men man måste klicka i att man vill se det.. och inga prognoser såvitt jag kunnat hitta iallafall.
/Leino
@ Peter På halvvind tjänar nog de flesta båtar på att reva storen först. Gäller ju att få balans i båten. Med de små roder och stora segelytor som minis har så finns det inte en chans att tvinga båten på kurs med rodret.
/Leino
@Leino, mitt inlägg syftade till diskussionen på vissa forum om just revning av storen. Kanske något provokativt då tydligen några tycker att proffsen inte reva.
Här blir det ju tydligt att mer rätt borde väl vara, "det beror på..."
Om du tänker på Leif Englunds video där de revade storseglet istället för att byta till fock så är analysen jag gjorde i inlägget om genua är king i gropig sjö inte så knasig analys.
Vid halvvindsegling så är det alltid bättre med större försegel och att reva storseglet än tvärtom.
Ja, Anders, tyckte din analys var bra och så även Leif's inlägg och förklaringar.
Skicka en kommentar