lördag 2 november 2013

Beneteau lanserar First 35 R - racingversion av First 35

Peter Beck Mikkelsen i sin hottade First 35. Världens snabbaste First 35? Kolfiberrigg och järn/bly-köl utan bulb. De seglade så övertygande att de ansågs oslagbara på Race Rig-Tig i fjol. Beneteau uppmärksammade det på sin hemsida:
Benetaeu om BM-Yachting
och här är bilder på kölen
Öresund Regatta om BM-Yachtings köl

Kul att Beneteau tar sin senaste serie i rätt riktning och satsar på att göra dem mer racingmässiga. Dehler 35 har ju gått i motsatt riktning och har i dag en Hanse 350 köl i järn vilket jag måste säga inte gynnar oss som vill kappsegla i alla fall.

The advantages of the First 35 R:
- lighter construction: weight reduction of 600Kg, new composite cast iron/lead keel (+ 200Kg than the First 35's keel that improves the ballast ratio), First 35R: 5.100Kg instead of 5.500Kg.
- lighter layout: weights have been moved forward in the boat which optimizes center of gravity, injection molded deck sandwich
- Carbon rudder - standard
- Carbon mast (option)
- other options available: 220V, Hot/cold water, refrigerator etc.

9 kommentarer:

Erik B sa...

Är du säker på att heljärnskölen på Dehler 35 missgynnar dig som kappseglar med full besättning? Det tas ju hänsyn till det i mättalsberäkningen så respittalet förändras och förhoppningsvis i paritet till båtens förändrade egenskaper. Kanske en långasammare båt men inte i förhållande till mättalet. Du lyfter upp First 35:an utan bulb och de har ju gått samma väg med att minska rm…

Sundetregatta är en privat blogg där innehavaren får ha vilka åsikter som helst men jag tycker det är trist när du skriver "Ett stort plus att vi slipper livflotte också i år" när det handlar om ORCi-VM där havskör ingår.

Anonym sa...

Tittar man på sektionerna på kölen så kan man konstatera att den är snabb men svårseglad på kryssen.
Denna köl kräver polering och tveksamt om det går att bottenmåla den och få tillräcklig bra yta.
Säkert också tillverkad genom maskinering vilket också är en förutsättning för att få dessa sektioner att funka.
En standard gjutjärnsköl som hade denna form och som man lagt lite spackel på och bottenmålat skulle vara värdelös.

Anders Nilsson sa...

Vilken köl har de egenskaperna menar du?
Dehler 35ans järnköl, First 35 järnbulbköl eller First 35 fenköl?

Anonym sa...

BM-yachting kölen verkar snabb men svårseglad, kräver polering.

Johan sa...

Vem är "anonym" som har sån järnkoll på kölprofiler? Och det här med att polering krävs för vissa kölprofiler låter intressant. Har du tydliga praktiska exempel på detta?

Rikard I sa...

Jag är inte den anonyme, bara så att ni vet...

Angående polering och vissa profilers egenskaper med ytbehandling finns det att läsa om på nätet bl.a. från en Spoonberg, som jmf egenskaper polerad med samma med ex.vis bottenfärg.

Sedan kan man säga att 35R tycks ha en BM Yachting inspirerad planform, som till ytan är avsevärt större - räknade på det igår.
Det gör att den kommer behöva en lägre anströmningsvinkel än std-kölen för att nå samma lyftförmåga. Det bör göra att den därmed tål mer abuse; dvs längre från stallningsvinkel etc vilket gör att den bör tåla mer; ex.vis operfekt profil.
/Rikard

Anders Nilsson sa...

Nu är det mer än kölen som ändras. Kölen blir 200kg tyngre men ändå får de ner vikten med totalt 400kg.
Salona har sina IBC varianter vilket är i samma linje.
X-Yachts har sina djupare sportkölar.
Dehler gjorde en sportvariant men de sålde väl inga och övergick till att fokusera på cruisingseglarna i Dehler 35.

Anders Nilsson sa...

Rikard är det den här du menar?
http://www.sponbergyachtdesign.com/Keel%20and%20Rudder%20Design.pdf

Rikard sa...

Ja, det är den. Sedan har vi sett skillnaden i empiriska studier i Expressen mellan olika typer av färger och ompyssling med modifierad naca 64-profil.