måndag 25 november 2013

Genua är king i gropig sjö - hård som lätt vind

Det har varit en hel del diskussioner om man kan köra tyngre performance cruisers med fock eller om det krävs genua.
Ett exempel var Team Dehlta som gjorde en video från havsracen på ORCi EM i Sandhamn där de tog ett rev när vinden ökade och körde med genua #2. Här är länken till videon:
Länk till Dehlta på ORC EM 2013

Leif hävdar att det är snabbare med ett rev och genua än med fock och full stor. En jämförelse som Leif gjorde var med oss som gick sakta i den ganska höga och krabba sjön med 106% fock och full stor. En Arcona 340 bytade också till fock och halkade efter från att tidigare legat lika med Dehlta.
 
Med vår lätt/mellan genua#1 visade vi att det är gott gry i Grynet i lättvind 4-8knop. På Marstrand Big Boat var närmsta fockbåt 7a i det race som vi vann. På omräknad tid var de 5min 11s efter på ett banrace i SRS. Jag vill hävda att den marginalen hade vi aldrig fått i ORCi mot en fockbåt.
Här är länken till resultaten:
http://www.blur.se/images/Small-race4-final.pdf

När jag jämförde vår Gransegel lätt/mellan genua med Leifs North genua#1 och UK genua #2 så ser måtten ut så här:


I jämförelsen ska också nämnas att Leif har ett längre J-mått så på samma LPG så har vi ca20cm mer överlapp.
 
Leifs genua #2 har en annan design för hårdare vind än vår men jag skulle nog kallat den genua #1H hellre än genua #2.
En tredje båt som man ska jämföra med är den som vann långa havsracet, First 36.7 Team Arken Zoo tycker jag. De klarade av att köra med full genua #1H och full stor.

Peter Gustafsson, www.blur.se, anser att Dehlta är overpowered jämfört med First 36.7 Arken Zoo men gör ett fel när han jämför båtar genom att bara jämföra SA/Depl. Jämförelsen måste vara dimensionslös och då blir det så kallade "segeltrahzahl" 5,17 respektive 5,12. (roten ur segelarean i m2 dividerat med tredje roten ur deplacementet i ton)
En annan faktor som är intressant att kolla på är stabilitetsindex i ORCi brevet. Detta säger också en del om båtarnas förmåga att bära segel.

Stabilitetsindex ORCi
Grynet 117,2
Dehlta 119,7
Malin 116,4
Sammantaget så skulle man nog kunna säga att Dehlta borde kunna kört med full stor och genua eftersom Arken Zoo gjorde det.

Varför körde vi med fock då?
Anledningen hittar vi i åtminstone tre faktorer.
1. Vår invägda besättningsvikt var 482kg. Leif Englunds gäng har 650kg i mätbrevet men vägde in något mindre. Team Arken Zoo har 667kg och har koll.
Vi är back 185kg på railen om vi jämför med Team Arken Zoo vilket naturligtvis gör det omöjligt att föra samma segel yta. Jag hade svårt att driva båten som stannade upp lätt med bara fock som drar.
2. Vår genua är en lätt/mellan genua. Formen är fel för 18-24knop. Vi behöver en tung genua #1 för att fixa sådana förhållanden.
3. Vi har aldrig tränat på att köra genua och full stor i sådan vind och sjö eftersom vi saknar seglet. Det är självklart så att det måste till. Det finns mer att göra på burkningstekniken också.

First 36.7 Team Arken Zoo har ju visat att det går och var skåpet ska stå.
 

4 kommentarer:

Leif E. sa...

Mycket bra analys Anders,
Du har helt rätt, Dehlta borde ha kunnat kört orevat. Det förutsätter dock att storen kan planas ut helt vilket inte funkade med vår nya stor och det riggtrim vi hade. Klantigt att inte ha rätt riggtrim men till nästa år försöker vi att släppa litet på D2:orna. Att köra fock undviker vi så länge som det är möjligt. Vi fick ju kvittot på ett vår segelföring var rätt när Calliope Arcona 340 som vi var jämna med bytte till fock och tappade direkt. Sedan får man ju se till att Genuan sitter kvar i profilen men det är en annan sak.

Anders Nilsson sa...

I den sjön och med våra båtar var det säkert så. I så mördande konkurrens så visar de små nyanserna sig direkt.
Det är ju lätt att sitta hemma i sofforna och tycka hur det var.
Vi får se vad Kiel bjuder på. Vi jobbar på planerna inför 2014.

Per Lundquist sa...

Kan bara hålla med er båda. Våra D34SV mår väldigt bra med genua. För mig känns det lättare att hitta spåret och behålla farten över tid jämfört med fock.

Anonym sa...

Precis som 36.7 Malin o IMX-40 Foxy-Lady så är Dehler 34DD en traditionell genuabåt. Oavsett sjö i vindregistret 1-8 m/s går vi fantastiskt fint på kryss med 150% G1 o full stor. Ökar vinden till 9-10 så klarar vi oss också bra med 1 rev i storen. Revtagning tappar vi inget på alls, det går supersnabbt med singlereef. Byte till 106% fock tvekar vi nog in i det längsta med,det innebär tapp i speed under minst 5 minuter. Vid korta race så kan det vara skillnaden mellan 1:a o 5:e plats. På W2SB med bara 2 man ombord så har vi ett helt annat "safe tänk".
Stefan K
www.dehlerdoris.blogspot.com