Jag har gjort ett diagram över vår target speed. Men har jag tänkt rätt?
Om man tar target VMG-värden från VPP på kryssen och länsen, räknar om till fart genom vattnet genom att ta cosinus för kryssvinkeln och dividerar vmg med så får jag följande tabell.
Är det rätt tänkt?
Kryssvinkeln i VPP diagrammet tar den hänsyn till avdrift?
7 kommentarer:
Vad betyder alla färgerna?
Segelval?
Färg på mössan :-)
Borde vara rätt. VMG är utan avdrift. Men att länsa helt platt i 16 kt verkar knepigt, ett par grader brantare vore väl mer säkrare o snabbare?
Det blev orimliga kryssfarter när jag la på 5graders avdrift för att testa.
TWA är väl inte kopplad till kurs genom vattnet eller?
Eller ska man köra på VMG på instrumenten?
Färgerna är till för att visualisera segelval.
Blått - genua
Gult - fock
Orange - reacher
Grönt - Slörspinnaker
Grå - Lättvindsspinnaker
Rosa - Rosa spinnaker
Hur fungerar ORCi när det blåser över 20knop?
Johan: Det är väl inte orimligt att det är snabbast helt platt med en deplacementerande båt?
ORC-VPP:t löser bara två ekvationer:
motstånd=drivkraft (i båtens färdriktning med avdrift)
krängande moment=rätande moment under förutsättningen att riggens sidkraft balanseras av en lika stor och motriktad sidkraft från båten.
Det finns alltså egentligen ingen avdrift i ORC-världen men modellen tar hänsyn till avdrift genom att motståndet beror på hur stor sidkraft riggen generar.
Om man använder PCS och "implied wind" blir mer än 20 eller mindre än 6 knop använder man handikappen för 6 respektive 20 knops vind
VMG, TWA osv. i ORC VPP är med avdrift. Om du räknar TWA från kompassen vid stagvändning, borde du köra några grader högre än vad står i ORC VPP.
Vad dina instrumenten visar för TWA och VMG är en svårare fråga. Troligen de försöker visa TWA och VMG utan avdrift, men AWA/AWS blir störd av seglen och kan vara faktiskt ganska nära det som man borde ha med avdrift. Några instrumenten har också en justering för avdrift.
Skicka en kommentar