På årets Saltholm Runt på vägen hem från Flakfort så ser det ut som om en mindre båt, från vårt avstånd, stannar med fladdrande segel. Ytterligare en båt ser ut att få krångel med spinnakern, en Carrera Helmsman. Allt ser mycket märkligt ut och de startar motorn och kör in på grunt vatten mot den mindre båten.
Då går det uppför oss att något hänt med den mindre båten, en Skippy 650.
Vi kollar djupet på sjökortet och det säger 2 meter där båten ligger. Skippy ser ut att ha gått på grund då den lutar kraftigt. Då upptäcker gastarna att Carreran har hittat en man i vattnet.
Vi kallar på Lyngby Radio och meddelar att en båt verkar ha gått på grund och att det är folk i vattnet. Vi bedömer att det behövs assistans från sjöräddningen.
Detta verkar sen ha blivit helt förvanskat i kommunikationen mellan Lyngby Radio och räddningstjänsten.
Kolla på de här länkarna:
http://localeyes.dk/66915-2816-stor-redningsaktion-i-gang-tre-savnes-muligvis/
http://localeyes.dk/65976-2816-redningsaktion-afblaest-det-var-falsk-alarm/
På en av MSS torsdagsseglingar välte ägarens förra Skippy 650 i en åskby.
http://sundetregatta.blogspot.se/2012/08/torsdagsegling-bat-kappsejsade-och-sjonk.html
Det visar sig efteråt, senare igår, att de broachade i en by på 10m/s och en man hamnade i vattnet. En av de andra hoppar sen efter för att hjälpa den förste och på något sätt är sen alla i vattnet. Ingen grundstötning hade skett.
Mycket surrar just nu i mitt huvud:
Första grejen är vad en CE-märkning betyder om en sån båt får säljas.
- Krävs det inte av Skippy 650 varvet att den är CE-märkt?
- Vems är ansvaret att ifrågasätta en CE-märkning av Skippy 650? Försäkringsbolaget? Ägaren?
- När samma sak nu hänt två gånger - kan vi i MSS låta båttypen ställa upp i våra tävlingar?
- Hur ska vi göra en inbjudan så vi slipper att deltagare i våra tävlingar ska avbryta racet för att assistera sjöodugliga båtar?
30 kommentarer:
Anders.
CE - märkning måste ALLT som säljs på EUs inremarknad ha. Vägen dit är byråkratisk. Väl där så är det upp till ägaren att produkten uppfyller kraven. CE- märkning utförs av t ex Veritas och Germanicher Lloyd. På båten skall märkning och godkännande nummer finnas. Tillverkaren skall även kunna visa dokumentationen. Ofta godkänner man utifrån floatation och bouyancy. Vad som händer sen med större segel, felaktigt skotat mm ligger ju inte på CE-kraven...
Förlåt! Det är upp till tillverkaren att CE-kraven följs i den löpande produktionen.
Vilken kategori är den CE-märkt mot?
Jag gissar C och då är nog inte kraven så höga...
Vet vi vad som hände egentligen?
Du skrev lättvind samt 10 m/s, hur var vädret?
Att broacha i 10 m/s är väl inget svårt om man tex är ovan i en rank båt med gennaker?
Mycket är enklare med gennaker än spinnaker men gippa i hårdvind är det inte.
Oavsett är det sorgligt och jag hoppas det gick bra.
Det är alltid Skipperns/Båtägarens ansvar om något händer när man ställer upp med en båt som inte fungerar eller man inte hanterar.
Kan inte vara klubbens.
Skulle egentligen inte skriva något här eftersom jag normalt inte komunicerar via publikt media. MEN.... Jag skulle verkligen vilja tacka besättningen på CH som hjälpte oss!!!! TACK! Beträffande att utesluta en båt ur tävlingarna för att den kan välta i stark byig vind tycker jag är lite märkligt.... Vad ska vi då ha på startlinjen H-båt, IF, Ballad? Stryk alla flerskråv, jollar och lätt deplacement båtar, då tror jag att det blir mycket fler båtar på regattorna, eller?! Kan ju vara så att seglarna på båten är för dåliga, behöver ju inte ha med båten att göra?
Jens, (om du nu är den Jens som jag tror att du är…) om dina kuskaper i segling är lika tvivelaktiga som ditt kortspel i Kasino så spelar det ingen roll om du sitter i en Skippy eller Ballad… kanske vore det bätre att i seglingsföreskrifterna inte tillåta vissa personer på kappseglingsbanan än att utestänga vissa båttyper… för allas vår säkerhet?!
Skönt att ni alla är ok…
Varmaste hälsningar… din namne.
Förmodligen fel Jens! Iden var dock bra, men då blir det absoult inte fler på startlinjen! men tack för omtanken!
Sorry...
trodde det var Hulk, my misstake. ;-)
Man har åtminstone tre vägar att gå:
1. ordna en egen säkerhetsorganisation som är med varvet runt. Ökar definitivt kostnaderna och ger dyrare anmälningsavgifter.
2. ställa krav på utrustningen så att racet går att utföra så säkert som möjligt. Ange någon ISAF Cat nivå som ger säkrare båtar men det kostar också.
3. tycka att det är OK som det är och än en gång hoppas på att det var en engångsföreteelse.
Vendee Globe kör ensamma i Södra Oceanen i båtar som är ganska bräckliga. Dom är oerhört väl förberedda och den enda yttre hjälp dom kan få är av varandra. Det har blivit häftigt att segla lätta, snabba överriggade båtar. Vi seglar alltmer sällan tunga 70-talsbåtar som var hur säkra som helst.
Min slutsats av det som hände är att man måste kolla sin egen båt ordentligt ur säkerhetssynpunkt, alla vi som seglar på banan måste ha inpräntat i oss att om något händer är vi dom som bäst och snabbast kan hjälpa till. Sjöräddningen och att vara medlem i TROSSEN (kostar 600 kr) som innebär gratis bärgning av båten är en resurs man kan utnyttja. Om man inte är med i TROSSEN, kostar det några tusen att bli bärgad. Sjöräddningen kommer inte om det handlar om fara för personsäkerhet någon annanstans där dom behövs bättre. Seglar man en båt som kan gå runt måste man ha säkerhetsutrustning som innebär att man kan sig upp i båten, man ska ha flytväst på sig, man ska kunna räta upp båten, kölen ska vara fixerad i sitt nedre läge och man ska vara beredd att kasta ankare i avvaktan på bärgning om det behövs. Det är bara ett fåtal båtar som det här handlar om och dom kan arrangören inspektera. Det är också smart att arrangören vidtalar sjöräddningen före seglingen.
Ytterligare en kommentar: Börja inte mixtra med att införa skrivningar i inbjudningen som innebär att vi inte behöver assistera en båt i nöd. För det finns redan ett regelsystem (du är skyldig att assistera och kan sen begära gottgörelse). Däremot kan du troligen införa en skrivning som går ut på att arrangören av säkerhetsskäl kan vägra en båt att deltaga utan att i detalj behöva motivera varför.
Ynkligt att man inte assisterar de som är i fara till havs. Det finns inga ursäkter och alla som seglade förbi utan att personligen, direkt, förvissa sig om att allt var under kontroll bör fundera över detta. Det har absolut inget att göra med båttyper. Sjömansskap. Stöd finns i sjölag och KSR.
För tydlighetens skull så fick de assistens av närmsta båt, Carrera Helmsman. Om båtar före Helmsman seglade förbi kan jag inte bedömma. Vet inte hur länge de låg på sidan.
Hela fleeten behöver ju inte assistera. Dessutom svårt läge när djupet är 2m på kortet.
Det var en båt där men ingen visste att det var tillräckligt. Det låg tre personer i vattnet och det kunde varit kritiskt. Det var dåligt sjömansskap och klandervärt att segla förbi. Det hade gått fint att försiktigt närma sig för motor. Du har öppen akter. Varje båt vet hur diskussionen gick ombord och det är där ni ska ställa frågorna till er själva. Lagen lägger ansvaret på skepparen medan KSR lägger det på båten dvs besättningen. Bosse stod dessutom på grund med H-båten vid bron i en timme utan att någon tog kontakt. Ingen kunde veta att de var utom fara eller hade kontakt med land. Det som hänt är en skandal i mina ögon. Inför oss själva. Jag var själv på en båt som inte assisterade. Och det känns för jävligt.
För tydlighetens skull så var du med mig och har en annan åsikt än mig som är skipper. Det är OK att du har.
Jag gör bedömningen att det är galet att köra in på 2m djupt vatten där vi dessutom vet att det är stenigt. Vi hade inte underlättat situationen om vi gått på grund utan ställt till det ytterligare.
Det såg dessutom ut som Skippy 650 stod på grund. Det trodde jag ända tills jag pratade med Tommy och Jens efteråt då de berättade att det var en by på ca 10m/s som välte båten.
Historien med Bosse i H-båt som stod på vid bropelarna kände jag inte ens till förrän idag på morgonen. Jag varnade särskilt på rorsmansträffen för att segla mellan de yttersta 3 pelarna. Man kommer inte loss. Det går inte att hjälpa till från en segelbåt vid bropelarna.
Nästa år hoppas jag det blir förbjudet att passera i de facken.
Ska jag ansvara för Saltholm Runt 2014 så ska inte Skippy 650 delta och det ska vara förbjudet att segla i de 3 facken närmst de höga bropelarna.
Skippi 650 är CE-märkt i kategori C. Altså det räcker med AVS (angle of vanishing stability) 90 och båten kan bara tävlä i OSR 4 (Short races, close to shore in relatively warm or
protected waters normally held in daylight.).
Hej, Anders skrev att man inte skall segla mellan de yttersta 3 pelarna. För tydlighetens skull bör alla vara medvetna om det är de 4 närmsta pelarna på ömse sida om flintrännan som har dessa förädiska uppgrundningar.
Vad gäller cat C så är väl sundet i vissa områden (vid bron, kullen, lommabukten, köge etc) mer att betrakta som cat B vid ostadigt väder. Men detta kan få konskevenser för vilka båtar som kan delta - tveksamt att stoppa cat C båtar generellt. Men kan man inte ha ett tillägg i föreskrifterna som gör att seglingsledningen kan hindra vissa båtar (tex cat C) att delta pga rådande väderprognos? mvh Johan
Vi passerade den grundstötta H-båten vid andra pelaren ca 45 min efter att dom gått på grund (eftersom dom startade 45 min före oss). Samtidigt som vi passerade gick en rib-båt fram till H-båten. Strömmen var så stark, det forsade kring bropelarna så mycket att det sannolikt krävdes en kvalificerad räddningsaktion med stark motorbåt för att få loss dom.
Intressant läsning! Känns lite som att kast spjut i radhusområde? Du (Anders) frågade oss vid flertalet tillfällen innan Saltholmen runt om vi var anmälda och om inte att vi skulle..... Nu ska du utesluta båten! Märkligt.... Hur är det med Melges 24? Dessa har en tendens att också kunna lägga sig på sidan och eller tippa framlänges, är dessa också något man ska utesluta? På VM för x-35 var det en båt som välte och en i besättningen föll överbord ska dessa också uteslutas? Var går gränsen?
Får vi vara med på torsdags seglingen???
Jens, du har rätt.
Det är en komplicerad fråga. Jag kan inte avgöra vem som har sjövärdiga båtar och vem som inte har det. Kappseglingsreglerna är tydliga att alla deltar på eget ansvar. Jag är däremot inte säker på att det håller om vi som arrangör nu vet om att detta hänt två gånger. Vad skulle en jurist säga? Är det okej att låta det hända en tredje gång?
Tävlingskommittén tog beslutet i år att ska Laserjollarna få vara med så ska det vara en säkerhetsorganisation och följebåtar med varvet runt.
Den kunde jag inte lösa så de blev inte inbjudna i år. Det var inte populärt men nödvändigt. Ändå körde två Laserjollar med utom tävlan. Ironiskt nog var det en av dem som seglade upp till er för att hjälpa till.
Detta blir ju helt galet. Klart att en Skippy ska kunna segla Saltholm runt! Det har Tornado mm gjort tidigare. Regel 4 säger att beslut att delta starta och fortsätta ligger på seglaren själv. Arrangören har inte ansvar för detta. Navigation är inte heller arrangörens sak men man kan ju lägga banan så att det underlättar eftersom tävlingssituationen kan få seglarna att ta risker. Bra idé att förlägga genomseglingen längre österut.
Jag diskuterar hur vi ska agera när något faktiskt händer som innebär fara - och det kan drabba vilken båttyp som helst.
Kör du på din linje Anders och uteslut båtar, det blir nog bra!Eller så ring en jurist och kolla om man kan rent lagligt utesluta båttypen..... Va fan är detta för lekstuga! Har inget mer att tillägga
Blir ju lätt så i trygghetsnarkomanernas land. Då det händer något letas det syndabock, aldrig att ansvaret läggs på den som råkat illa ut. Istället letas det reda på vem som skulle skyddat vederbörande från sig själv, det måste alltid finnas någon annan som bär ansvaret.
Jag tycker som Jens och Laserseglarna att vi ska låta folk få ta ansvar för sig själva men förstår absolut Anders ståndpunkt då det lär bli han och MSS som får skulden om kapsejsad seglare blir allvarligt skadad eller värre nästa gång.
/Leino
Det här handlar för mig inte om trygghetsnarkomani. Det handlar om att leva upp till det regelsystem som finns. Det finns många exempel i kappseglingshistorien på folk som fallit överbord och omkommit, (det finns hjältehistorier om lyckade våghalsiga seglingar i extrema båtar över öppet hav där rekord har slagits). Om något händer är det självklart att arrangören frågar sig om han/hon hade kunnat agera annorlunda. Det är också ganska självklart att man tar sig en funderare på vilket juridiskt ansvar man har i rollen som arrangör. Det finns andra rejs i vårt land där tom ganska primitiva båtar ger sig ut och kappseglar på öppet hav. Det är fullständigt klart att allt ansvar för att man deltar faller på besättningen på dom deltagande båtarna. Jag tycker det är ganska billigt att försvara sig med att "det var ju du som tjatade på oss att starta". Utvecklingen går mot mer extrema båtar. Båtar som lätt kappsejsar om dom hanteras fel i hårt väder. Det är ju i det hårda vädret seglingen blir riktigt kul. Och ansvaret att ge sig ut är besättningens. Arrangören kan ställa krav på olika typer av säkerhetsutrustning. Tex att man hela tiden ska vara kopplad till båten. Att man hela tiden ska ha flytväst på sig. Att man ska ha personlig utrustning (på sig alltså) så att man kan signalera till andra båtar. Hur ska jag som passerande båt kunna bedöma om den fullständigt naturliga situationen att en modern överriggad båt slår runt och besättningen håller på att plocka upp den är en farlig situation eller inte? Utan att besättningen på något sätt signalerar detta? Om det är så att Skippybesättningen var dåligt förberedd, inte hade flytväst på sig tex, så tycker jag det är på plats att göra en ordentlig avbön och be sina konkurrenter om ursäkt.
Jag pratar om en situation med fara. Då kräver både KSR och sjölagen att man assisterar. Så enkelt - eller svårt - är det. Det är de som valde fel här som ska göra avbön. Och där har det brustit. Arrangören har agerat bra och seglarna på Skippyn hade inte för avsikt att kappsejsa. Låt alla delta med sina nya trevliga snabba båtar!!!! (men en hel flotta med enbart skippys hade kanske varit tveksamt att släppa iväg....)
Jag sätter streck här för min del. vi ses på havet!
Helt klart en intressant diskussion...
...eller inte.
Märks att stämningen är skärrad och att de flesta är tekniker/ingenjörer! ;-)
Ett förslag som kommit är att använda ISAF CAT 5 med tillägg att kräva handhållen VHF så man kan kommunicera.
Kollade lite snabbt har jag förstått det rätt att då krävs mantåg?
Vad innebär det för deltagandet? 606, folkbåt, H-båt, IF-båt?
Ett annat är att placera ut säkerhetsbåtar vid farliga ställen typ bropelarna.
Tydligare säkerhetsplan är en annan där vi beskriver vad säkerhetsbåtarnas uppgift är, VHF kanal med passning, telefonnummer till kansli etc.
Bara konstatera att det kommer att bli en balans mellan att göra det lättare att deltaga och ett säkrare race.
Döda nu inte seglandet genom att tvinga alla segla i övertrygga Vi har seglat Sälland Runt i en Melges i hårt väder. Inga problem. Men det går ganska lätt att segla omkull i en sådan om det vill sig illa. Varför skulle ett staket göra något säkrare?
Sen förstår jag inte klagandet på att endast en båt hjälpte till? Skadades någon? Var det fara för liv? Känns som lite Svenskt Mästerskap i storm i ett vattenglas
Det måste ju tålas att diskuteras.
Det dödas ju inte för att man diskuterar möjligheterna. Få race är väl säkrare än Saltholm Runt redan i sig själva. Räkna till exempel antalet hamnar vi kan gå in i och söka skyddd om vi skulle överraskas eller känna att det blir för tufft.
De händelser som hänt i år är väl helt relaterade till onödigt risktagande av skippers.
Jag seglar en båt som påminner om Skippy 650 Min är en Tes 550 master. Den har jag seglat 3 år i medelhavet både under storm och stiltje. Båten går utmärkt där många större båtar inte lämnar hamnen. Jag känner fullt förtroende för min båt. Det kan bero på att jag seglat större 12 meters båtar till den här som i storlek påminner om båtarjag hade vid ung ålder. Jag har inte någonsin råkat ut för någon liknande incident som skippyn. Små båtar behöver inte vara sämre än stora men man får ha omdöme
Skicka en kommentar