Öresund Cup 2013 - Act VII - Mumm-Stelton Cup - 6e oktober i Vedbäck
105 anmälda kl 09.30 i morse.
Mumm-Stelton Cup har varit ganska väderdrabbat de senaste åren. Vi får se vad som bjuds i år.
Sugen är i alla fall jag efter en hel månad i seglingskarantän.
2010 års Mumm-Stelton när Team Teknova imponerade stort vad gällde båthanteringen.
Ja det är förstås ett ok löb. Ni tillhör dessutom de snabbare i start 3. Men se upp för Slim Shady, snabb och seglas bra. Vi får också ett kul löb 15 med 8 X37/362. Dock bland de långsammaste i start 4 så starten blir en utfordring.
@Stefan K I DH-regeln så räknar man ut ett "accelerationstal" som används vid klassindelningar(Löb). Accelerationstalet ska då på något sätt representera båtens "sportighet". Historiskt sätt så har det varit svårt att blanda planande sportbåtar med tex skärgårdskryssare om man vill få ett sportsligt race. Nu har ju DH-regeln utvecklats positivt och klarar detta bättre än den gjorde förr. I "gamla DH" så löste man regelns konstigheter genom att man gjorde många löb i startgrupperna. Detta är lite överspelat idag kan jag tycka. Mumm-Stelton i år hänger kvar i gamla sätt att göra Löbs-indelningar och det blir knasigt när regeln blivit bättre. Det här är ett absolut av diskussionsämnen i Öresund Cup inför 2014. Fortfarande behövs det ändå för det är ju galet att blanda planande Melges 24or med tunga 40 som man gjorde i race Rig-Tig i år om man ser det lite mer seriöst än att alla ska vara med på en säsongsavslutning. Eller?
OK, då fattar jag lite mer.. den här gränsen då båtar planar eller inte är ju svårdefinierad och flytande. Tidigare hade danskarna Scandicap K-klassen där lätta båtar typ 717, Banner 23/28, X-79 befann sig. Därav namnet K-racer 30/40(Krackemut Marine). Svårt detta när vissa båtar planar vid 8 m/s o andra vid 15 m/s eller inte alls. Hoppas Grynet o ni andra inte blåser bort därnere..! Stefan K www.dehlerdoris.blogspot.com
14 kommentarer:
Anders, har du kollat löbsindelningen? Grynet har hamnat lite konstigt. Ni borde väl köra med Kjell i löb 16!
Det är väl snarare Kjell som hamnat konstigt?
Jaså, du fegar ur och startar hellre mot X79or i start 3?...
Løb 13
Dehler 34 SV Grynet
FIRST 34,7 SLIM SHADY
X 34 Master De Luxe
X 34 Santa Caterina
X 34 TemptationX
X-332 Sexy
X-332 S Andrea
är väl OK?
Ja det är förstås ett ok löb. Ni tillhör dessutom de snabbare i start 3. Men se upp för Slim Shady, snabb och seglas bra.
Vi får också ett kul löb 15 med 8 X37/362. Dock bland de långsammaste i start 4 så starten blir en utfordring.
Tycker nog att Anders hamnat rätt. Ser ut som en småbåtsstart:-)
De kunde kanske slagit ihop Löb 15, 14 och 13 så hade det blivit lite mer båtar.
Någon som hittat resultaten efter helgens segling?
http://www.vedbaek-sejlklub.dk/~/media/Vedbaek-sejlklub/kapsejlads/MSC2013/MSCResultatliste%202013.ashx
Tackar!
Vad blev totalen i Mumm Stelton.
För mig obegriplig indelning av "löb".
Någon dansk/halvdansk som kan förklara?
Stefan K
@Stefan K
I DH-regeln så räknar man ut ett "accelerationstal" som används vid klassindelningar(Löb). Accelerationstalet ska då på något sätt representera båtens "sportighet".
Historiskt sätt så har det varit svårt att blanda planande sportbåtar med tex skärgårdskryssare om man vill få ett sportsligt race.
Nu har ju DH-regeln utvecklats positivt och klarar detta bättre än den gjorde förr. I "gamla DH" så löste man regelns konstigheter genom att man gjorde många löb i startgrupperna. Detta är lite överspelat idag kan jag tycka. Mumm-Stelton i år hänger kvar i gamla sätt att göra Löbs-indelningar och det blir knasigt när regeln blivit bättre. Det här är ett absolut av diskussionsämnen i Öresund Cup inför 2014.
Fortfarande behövs det ändå för det är ju galet att blanda planande Melges 24or med tunga 40 som man gjorde i race Rig-Tig i år om man ser det lite mer seriöst än att alla ska vara med på en säsongsavslutning. Eller?
OK, då fattar jag lite mer.. den här gränsen då båtar planar eller inte är ju svårdefinierad och flytande. Tidigare hade danskarna Scandicap K-klassen där lätta båtar typ 717, Banner 23/28, X-79 befann sig.
Därav namnet K-racer 30/40(Krackemut Marine). Svårt detta när vissa båtar planar vid 8 m/s o andra vid 15 m/s eller inte alls.
Hoppas Grynet o ni andra inte blåser bort därnere..!
Stefan K
www.dehlerdoris.blogspot.com
Skicka en kommentar