Efter ett års förberedelser och planering är det så äntligen dags att dra iväg till ORCi EM 2013 i Sandhamn. Långa listor med grejer som ska fixas och framför allt ha kört banracing ihop. North Sails Trim har förr om åren varit det enda banrace vi kört och naturligtvis MSS torsdagsseglingar.
I år laddade vi med att sticka upp till Marstrand och körde Marstrand Big Boat race. I Danmark körde vi Amager Cup. Har vi då på ett EM att göra?
Vill vi veta vad som krävs av en besättning att köra ihop en vecka så måste man träna på det också. 2014 är det ORCi VM i Kiel som gäller då har vi gjort det en gång och vet vad som funkar och inte funkar för oss.
När jag har kommit så långt som att seglen lastas så är det i coh för sig mycket annat som ska vara på plats.
Att ha en fungerande segelgarderob har Gransegel i Malmö med stort engagemang hjälp till med. Nu har vi bestämt oss för i motsats till många andra att inte köra gennakrar och Code sails. I en Dehler 34SV så är man begränsad till att ha med 3 spinnakrar, 3 genuor och två fockar. Har man en större båt så får man ha med fler segel och det påverkar naturligtvis vad man kan göra. Rättvist? Vet faktiskt inte anledningen till exempel att en Salona 37 anses behöva fler segel än en Dehler 34SV. Hur som hellst så blir det vårt första race med en reacher.
Segelgarderoben är ju motorn och helt klart det viktigaste i utrustningen. ORCi EM körs som ett ISAF Cat 3 utan livflotte. En gedigen lista att gå igenom. På bilden är vårt alternativa sätt att visa segelnummert om all segel med siffror är nertagna. Åke på Gransegel fixade den. Jennifer på Hjertmans gjorde ett jättejobb med att hitta grejer som är rätt för ISAF Cat 3. Allt från kompletta pappers sjökort, godkännd radar reflektor, VHF (handhållen vattentät, livbojar med nödljus, reflexer och drivankare, livlina på däck med reflexer etc. Peder på Limhamns Skeppshandel har installerat och fixat instrument och VHF. Leif Englund har varit en bra tipsare till allt möjligt. Tack alla som ställt upp och prioriterat dessa kanske udda önskemål.
Transporten
Transportseglingen är naturligtvis en av högriskgrejerna som måste fungera. Går att göra på många sätt ungefär lika många som det finns besättningar. Att förutsätta att vädret är med en är att göra det svårt för sig. 355 sjömil och under 60 timmar så kan mycket hända med prognoser.
Första solnedgången. Vad är bäst soluppgångarna eller solnedgångarna på en båt till havs?
När vi kör transport så spar vi så mycket som möjligt på krafterna. Går det att köra autopilot gör vi det och spinnakern sätts med marginal lite för hårt. Här kollar Henrik på hemstaden Trelleborg under spinnakergång och autopilot. Det visar sig vara ganska klokt när man har 59 timmar framför sig att "chilla".
Det blir en del landmärken. Här är ett av de med underligaste minnen. Svärfar som var karlskronit glömde alltid sjökorten när vi skulle ut och segla. Det enda stället han kunde segla till utan dem var utklippan. Minns alltid det iskalla vattnet och gubben som sålde rökt ål och glass.
Kalmarbron - Sveriges snyggaste bro? Smålandsseglingscentrum Kalmar? - vilka race kör man här?
Hur som hellst så är Grynet i Sandhamn och allt är helt. Såg på facebook att det kunde komma en klass 5b storm igår eftermiddag men inga prognoser varnade för det. Den slog till när vi hade 30 sjömil till Gotland och 25 till Sverige och 65 till Sandhamn. Himla olustigt blev det med otroligt hög sjö och byar över med 20-25m/s.
Bara att rulla in kolfiber cruisingfocken och hoppas på att det håller. Den höll. Vi körde grymt mycket med motor för att komma framåt den här turen.
Någonting jag inte tänkte på var sjösjuka. Här är resterna av en kanelbulle och pytt i panna. Det är ju inte bara jobbigt för den som drabbas utan också så saknar man plötsligt en man om något händer. I det här fallet är det inte så känsligt för Henrik eftersom jag själv fick kräka en gång efter att ha bytt till varma och torra kläder inför sista natten.
5 kommentarer:
Så här har vi det här på ostsidan, ibland :-)
Lycka till Anders med team!
It is just a competition vet jag att du har i tankarna ;-)
Se till att samla krafterna o topprestera nu!
MVH Andreas i HP
Lycka till!
Vad gäller prognostisering av plötsliga oväder så tycker jag DMI är mycket vassare än SMHI. Men DMI täcker ju inte ostkusten. Då är ready.arl.noaa.gov respektive wetterzentrale.de bra att nyttja.
mvh
Johan
Mattias Allroth gav mig en varning på Facebook som jag försökte följa upp.
Jag ringde Kustväder och kollade alla städer upp mot Stockholm och även farvattnen kring Gotland. På morgonen när vi lämnade Öland fanns det inget som sa att det skulle bli hårdare än 8m/s V-NV på turen. Vi mätte som högst 26m/s och hade långa perioder vind kring 20m/s. Våghöjden var hög. Det blåste vid kl 14.00 ca 14m/s det var också då vi mötte 2 båtar annars var havet tomt.
Sen ökade det hela tiden för att vara som högst mellan 16.00-19.00. Det kändes inget vidare då att ha 25-30Nmile till land och 65Nmile till Sandhamn. Man var skrajsen att behöva tillbringa natten i sån vind. Otrolig lättnad när det mojnade. 14m/s kändes som promenadsegling. :-)
Det märkligaste var att aftonbladet skrev om ovädret men SMHI hade ingenting om det i prognosen.
Härligt att ni är framme i Sandhamn.
Jag kommer att hålla mina två tummar för er.
Lycka till önskar Pinotti sailing Team.
Skicka en kommentar