onsdag 5 juni 2013

Marstrand Big Boat Race 2013 - en race rapport från Grynet

Vi anlände försenade till Marstrand på fredagskvällen. Vi hann inte som tänkt få en tur på vattnet på fredgskvällen utan "chillade lite" med andra och fixade iordning Grynet för natten.
Gott att frukosten var fixad av arrangörerna. Det enda vi fick tänka på var att fixa matsäck.

Lördag morgon och dags att sticka ut. Hade en konstig spänd känsla i kroppen. Svårt att fokusera. Efter Lommas NS Trim Cup så trimmade Henrik och jag om riggen på vägen hem. Skulle detta hjälpa. 5 varv på undervanten och 1.5 på övervanten. I Lomma kändes det som riggen säckade ihop när vi körde med genua. Hur som hellst så kom vi ut i tid. Laddade med genuan och lättvindsspinnakern sydd i Airex 500.

Dag 1 Race 1.
Spänt inför första racet. Vi missar elementära grejer. Starten blir fel. Vi startar typ 400m efter de andra. Lä flaggan gäller och vi startar i lovart. Varför? Det hade aldrig hänt på en torsdagssegling. Nu när det verkligen gäller blir det mest elementära fel.
Taskig fart och höjden kommer inte. Spände Henrik och jag riggen för hårt?
Känns som allt går fel det här racet. 19e plats.

1a racet gick till och med nertagningarna kass. Här en av rundningarna.

Dag 1 Race 2.
Inför race 2 var vi överens om att försöka få mer drag i genuan. Första kryssen är OK. Sen blir vi överseglade på länsen. Efter gippen så blir vi täckta och överseglade.
Något bättre på kryssen men fortfarande seglade vi inte rätt å länsarna. Mycket störda av båtarna omkring.
Nu börjar det bli riktigt irriterande.
J-92 Jesus for life är till och med före i race 2.

Dag 1 Race 3.
Tredje racet och vinden ligger på 14knop. Vi byter till fock. Ok start och plötsligt är vi med på kryssen. Fortfarande rinner båtarna över oss på undanvinden. Felplacerade?
Vid sista rundningen känns det som det lossnat men vår fart med genuan oroar. Tredje racet avslutas med lång halvvind in till fästningen. Vid en första bedömning verkar inte spinnaker fungera. Vi byter fock till genua. Vinden öppnar i sundet och i behöver få upp spinnaker.
Vi fortsätter dumt nog med genuan. Här förlorar vi säkert 5 placeringar.

Grynet jagas av konkurrenterna på väg in. Vid målgång är de rosa och röda spinnakrarna ifatt. Dumt drag från oss. Vi gick bättre än vad placeringen visar.

Analys dag 1.Vad ska vi göra. Genuatrimmet eller riggen? Storen? Positioneringen?
- Er genua såg helt plan ut i nedre delen, sa Claes Hiersemann. Ni måste prova något annorlunda. Focken också. Storen såg ut som ni trimmat för kuling. Inget korddjup.
Björn, Per och jag gick från Regattamiddagen tidigt. Vad ska vi göra? Björn och jag märker upp genuans skotpunkt med Gransegelslinjaler.
Storseglet inget i häcken alltså om vi ska få något kordadjup. Backstag dras om vi behöver.
Positioneringen måste bli bättre på undanvindarna. Snabb gipp så vi slipper bli täckta och komma in mot märket för styrbord.
Förberedelserna inför start likaså. Skolboksstart är det som gäller. Väl analyserat.

Dag 2 Race 4
Vi vaknar. Anspänningarna är som bortblåsta. Vi ska helt enkelt bara gå ut och göra vår grej och göra som Claes Hiersemann sa.
- Ni får göra något annorlunda.
Genualäge igen. Något mindre tryck i vinden och mer sjö som hävde tungt. Vi möter XP38 Blues. Känns som om vi borde kunnat segla om dem i lä. De häver tungt i sjön utan tryck framåt.
Snabb analys av startlinjen. Lä fördel. Startskottet närmar sig och det blir ännu mer lä fördel. First 35 Kwanza gör bäst start läflagg på skottet. Vi kommer över som nummer två med en annan First 35 i lä. Fältet börjar slå mot styrbord. Vi vill mot babordssidan Kwanza slår. Jag vill inte ha dem i lä för att kunna speeda när jag behöver så vi slår också.
Vi har bra tryck nu. Känns som vi går ½knop snabbare än Kwanza.
Drar dem rejält och fältet i lä ligger still. Vi har säkert mindre motsröm också som hjälper till.
Vi rundar absolut först. Kör vårt race.
Taggat gäng med ett helt annat grepp om läget än tidigare. I love it.
Grynet är absolut en sportbåt. Racets första spik. :-)
Dag 2 Race 5
Hur gör vi nu? Hur varvar vi ner för att få samma skärpa igen?
Hyfsad start. First 30 i lä och en First 36.7 nedanför. First 30 föröker pressa oss men First 36.7 stör dem och de backar. Vi får plats att trycka på. First 36.7 slår och går bakom och sen slår vi för att ha dem i loose cover i lä. Vinden vrider emot och vi kan inte hålla över Firsten.
Alla framör slår och vi ligger i lä med alla mer eller mindre i lovart. Jäkla skit.
Vi får börja uppseglingen.
Vi gör en bra undanvind med en tidig gipp och en bra andra kryss. Vi har fart i Grynet det är nu klart. Vi slutar 15e efter en rejäl uppsegling från att kommit ur synk med skiften efter starten. Placeringen känns lite unfair efter att vi seglat snyggt.

Dag 2 Race 6
Okej start. Riktigt bra första kryss igen. First 36.7 Sigge First är också bra med. Oroar mig för X-99orna som seglas snyggt.
Vid sista kryssmärket känns det som vi har greppet. Endast Kwanza gippar snabbt de övriga följer oss. Vi måste släppa Kwanza. Kwanza kommer starkt från babordskanten och tar sig förbi på upploppet. Vi slutar på andra plats.
På korrigerad tid är det också bara Kwanza som slår oss. Aslutar regattan med en andra plats. :-) 

Analys Dag 1 och 2.
Nu vet vi hur vi gör sa göra med genuan i 3-5 m/s och stökig sjö. Positionering på undanvindarna satt också bättre dag 1.
Starterna var bra.
Vad ska vi ändra då?
Kollar vi på helikopterbilden så har vi fortfarande inget kordafjup i storens övre del. Mjukare latta? Hårdare spänd latta?
Genuan är nu nog så rätt det går.
Racemode måste infinna sig. Dags att skaffa oss en coach? Vi måste hamna i vinnarsinnesstämning. Övertaggade på lördagen?
Gippar måste fungera bättre och även nertagninarna. Dags att lägga lite tid här.
Optimala skärningsvinklar kan inte bara gå på känsla. Här är mer att hämta. Expedition? VPP diagram? Dokumentera och vara nogrannare.
Listan kan göras lång men så är det ORCi World Championship 2014 i Kiel som är målet. Är vi bara metodiska så kan det här bli riktigt bra.

Resultaten
(19) 16 16 1 15 2
Placering 9 av 32

3 kommentarer:

Johan sa...

Intressat referat och kul att du delar med dig av era erfarenheter. Och grattis till stark dag 2. Vad gäller stortrim och skvalpsjö så är ni som sagt välkomna till Lommas torsdagsseglingar för bra träning och sparring mot liknande båtar. Hilsen Johan

Anders Nilsson sa...

Vi överväger ditt förslag.
Kör ni jaktstart eller linjestarter?
Vi sätter några torsdagar och meddelar er. Kjell och Ola kanske också skulle vara intresserade om vi körde några pass ihop med er.

Johan sa...

Hej, under Maj-Juni kör vi jaktstart. Men vi skulle kunna starta hela "big boat" gänget enl SRS 1,29 (starttid 18:47:16) så går det att kombinera med övriga. Vi kan ju korrigera tid/placering efteråt för de som avviker mer (X99, X35 och Centerline40). Övriga kan väl köra scratch (D34SV, F35, X37, JOD35, X119, Hanse400...)./Johan