Efter att vi förtöjde i Marstrand så spanade Ed in en till synes riktigt sportig båt som låg förtöjd bredvid nämligen J-111. Hur klarar Grynet vår Dehler 34SV sig i en oberoende jämförelse?
Grynets titanfärgade aluminiumratt är ordentligt oversized. Äkta vara.
Mastens höjd dividerat med båtens längd är också ett dimensionlöst tal som sportbåtsseglare använder sig av.
Utan att mäta så ljuger inte bilden. Grynets mast är högst och båten är kortast av de två så det blir 2-0 till Grynet.
Ska ni imponera hemma i viken bland småpågarna så är det Dehler 34SV som gäller.
9 kommentarer:
Men -4 för ert höga fribord;)
Har du gjort "Flest öl i livflottestuven" testet? Tror det blir 3-0 där...
Höga fribord?
Högt flytläge kallas det på sportbåtsspråk 4-0 till Grynet.
J-111 verkar vara så tung att hon knappt flyter.
Hur är det med skepparens bredd på flinet dividerat med vattenlinjelängden?
Med tanke på den längre vattenlinjen på J-111 så kan det nog vara jämnt lopp.
Bra seglat dag 2! Kul med en spik...
Kan bara hålla med min namne. Grattis till spiken och andraplaceringen dag två! Bra kämpat.
(Per Lundquist Yukai)
Tack
Vi är nöjda med söndagen. 5e racet började dåligt vi kom ur fas med skiften efter start och fick börja segla upp oss. Tycker 15e platsen är lite unfair eftersom vi verkligen tog oss upp i fältet. Sekundstrider om placeringarna.
återkommer med en mer detaljerad rapport imorgon.
Skicka en kommentar