måndag 27 maj 2013

Grynet transporterad till Marstrand Big Boat Race 2013

Transportsegling till Marstrand började sent på söndagseftermiddagen. Jag kom inte iväg förrän vid femtiden och planerna sprack direkt. Vi hade förväntat oss nordlig vind uppåt 10m/s. Vid starten så blåste det bara 3m/s så jag körde för motor upp till Helsingborg.

 Vid niotiden nådde jag Helsingborg. Go medström. Efter kullen kom vinden och vred mer och mer mot syd och vi toppade på 12.5 knop i Kattegats vågor med bara spirad fock. Känns som vi borde ta ett riktat försök till surfning här ute någon gång. Högsjöträning?
 Vi gled fortsatt genom skärgården. Vackert med solen som värmde.
 Tyvärr dog vinden och det fick bli motor sista biten. Vem har sagt att transportsegling är tråkigt när man har sånt här sällskap. Martin och Edward.
 Hmm, ska vi verkligen in där? Skogssnigelkörning.

Det gick ju bra det här.

13.45 var vi så framme vid fästning. 17 timmar från Helsingborg tog det och 21 från malmö. Inte så tokigt. Killarna i Farr 30 från Helsingborg tog 24 timmar på sig. Martin Strandberg säger att han gör det på 5 timmar men då har han inte räknat avmastning, lastning, körning, avlastning, påmastning och riggning.
Jag tror vi slog dem också. ;-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder!

Johan sa...

Imponerande snittfart även om ni borde kunna segla/halvvinda snabbt i 3 m/s snarare än köra motor.
Kul att ni gillade Kattegats surfvågor - Läget att anmäla sig till Watski2star Kattegat!
Lycka till i Marstrand. Mvh Johan

Anders Nilsson sa...

Vi körde autopilot och motor så fort det gav mer speed. Detta var för oss ren transport med målsättning att hinna hem på måndagskvällen.
2-4 m/s TWA på 115-125 grader är ingen höjdare om man ska komma fram i tid.
När det gäller kappsegling så prioriterar jag kappsegling med full besättning.
Att segla underbemannad gör jag med min fru och har det gott så. Så här såg det ut förra http://sundetregatta.blogspot.se/2011/07/efter-laeso-drog-vi-over-till-marstrand.html

Anonym sa...

Ska Ed segla med dig i helgen:-)
/Ola

Johan sa...

TWA 115 + TWS 3 + code 1 = 7 knop.

Anders Nilsson sa...

Jag har inte fått min leverans av reacher än. Annars hade det varit rätt segel.