fredag 7 september 2012

Vad händer i Danmark?

2012 verkar gå till historien som året då danska kölbåtsseglare lade ner verksamheten.
Det tidigare så stolta danska seglarfolket verkar ha lagt av.
Redan i våras ställdes Gilleleje Cup in. Hårdvind ställde in Palby Fyn Cup(har aldrig hänt tidigare). Amager Cup fick en uppryckning av vårt svenska deltagande. 30% var svenskar. I fjol ställdes respitseglingen in på Amager Cup.
H-båts SM var bara en båt ifrån att ha lika många deltagare som Danska Mästerskapens 30. Själland Runt seglas för sista gången. Watski 2-star tappar deltagare. Danska Bornholm Runt fick 2 anmälda och ställs in.

Danska klubbar och Dansk sejlunion har en uppgift. Vad är anledningen?
Dags att inte vara lite ödmjuka och bjuda in de som vill segla kanske?
Motverkar Dansk Big Boat series dansk segling?

Samtidigt så återuppstår flera svenska race som Näset Runt, Skåneåttan, Trelleborgsregattan. De etablerade racen Kullaseglingen, Born Holm Runt, Ven Runt och Saltholm Runt ökar. Skön utveckling. Synd om dansken.

13 kommentarer:

Peter Kross sa...

finns det analyser vad man tror sig nergången beror på? Det har väl inte skett under en natt som jag förstått?

roligt i alla fall att segling vakar till liv på den svenska sidan.

Anders Nilsson sa...

Nä, det finns inga direkta analyser som ger någon förklaring.
Själv tror jag att de legat efter svenska sidan i nedgången. Vi nådde botten 2007. Därefter tog vi tag i det och har fått till medvind.
Svårt när det går emot vad man än försöker. Lätt att tröttna. Viktigt att få bort i seglartugget på bryggorna om hur bra det var förr. Skönt när till exempel profiler som Janne Gustafsson i H-båt säger att det här är ju bättre än på 70-talet.
Det är NU det ska vara kul. Vi är på G!!

mattias sa...

Förstår inte helt resonemanget - tycker det är "business as usual" här på andra sidan sundet.
Bara igår passerade vi tre kappseglingar mellan Vedbæk och Köpenhamn.
Ett hett tips är ØRC den 22 sep som bara växer och växer. Vill man nå danskarna så är det här man skall göra en insats.
https://www.facebook.com/groups/124189550974722/

Anders Nilsson sa...

Vet du vad det var för race?
Jag vet att Lynetten körde Amager Cup sept men inte att det kördes fler race. Hittar däremot inga resultat från Amager Cup.
Vi diskuterade förra veckan att hela september verkar tomt.

mattias sa...

Det var Yngling, 12:or och en annan entyps klass. Typ drake eller soling.
I sundet så är det väl bara Amager Cup och ØRC som kör DH. Tror dock detta beror på att det är fullt tryck på entyps klasserna.

Anders Nilsson sa...

Är det så är det ju helt OK. Respitseglingen blomstrar inte.

Jonas Jemt sa...

Det hände i Stockholm i helgen,
31st 606 , 5st Farr 30, 5st H-båtar och 5st Solingar.Allt detta i en vanlig helg regatta.
Transport med bil o trailer 6 timmar från Helsingborg (varmt o gott i bilen). Tror inte att man kan hitta tightare racing i Sverige idag.
606:orna kör Danska Mästerskapet i Hellerup i helgen som kommer ca:20 båtar.

Anders Nilsson sa...

Modellen helt klart - kör flera klasser ger större regatta.
Få över danskarna till MSS Cup och visa upp er.

Peter Kross sa...

jag förstår inte. blomstring av entypklasser hänger väl inte ihop med nergång på respit, eller?

jag ser inte samband.

Jonas Jemt sa...

@Peter,
Klart ett samband. Vi har en konstant massa av seglare i Sverige, tror att det är det samma i Danmark. Växer entyp så tar det seglare från respit och tvärtom. I Stockholm nu i helgen så var det X35 seglare i minst 4 båtar. Många som seglar entyp seglar mer en 1 klass. tex. Collberg seglar i H-Båt, Express och 606. Jag själv 606, 2.4mR och C55 + respit i hemmaklubbens kvällsseglingar.
Problemet ligger på dålig rekrytering av de befintliga seglarna som finns ute i klubbarna.

mattias sa...

Vet också att det är många danska klubbar som avhåller sina klubbmästerskap i september. Så avsaknaden av stora DH/respitseglingar i denna period är logisk.

Anders Nilsson sa...

Entyp eller respit behöver ju inte ställas mot varannat.
Det är nyttigt att segla båda. Det är det många som gör.
Ganska bra övning att ta sig fram mot större och andra olika båtar.
Att arrangemangen konkurrerar med varandra om seglarna är väl ganska klart. Angående rekrytering så tror jag inte att båttyp har så stor betydelse som att det är bra stämning och kul seglare som man samlat i fleeten.
Hörde uttalat från ett yngre gäng för några år sedan när jag frågade dem varför de inte seglade Melges(som jag då tyckte borde attrahera de yngre).
-För de är så tråkiga. Inget kul, blev svaret.
Viktigt att tänka på när en fleet ska byggas, hållas ihop eller att ett arrangemang ska attrahera.

Peter Kross sa...

Ja, Anders det ligger något i det.