Redan inför starten av Danish Big Boat Series 2012 diskuterades om man skulle satsa på en internationell regel också. Så blev det inte utan danskarna beslutades sig för DH-regeln och en gräns på 35 fot. En gräns som för oss med båtar i 32-35 fot inneburit att på regattorna som vi varit hänvisade till i Danmark så har det varit ett tunnt deltagande.
Efter kritik för detta så ser 2013 ut att gå i rätt riktning. Vi får vara med!!! :-)
Nu har man redan innan serien är över för i år tagit initiativ till omformning av cupen. För att vara en av de nordiska Cuperna så är det många som deltagit alla racen. Ändå verkar de inte nöjda.
Hur som hellst så kommer besluten att påverka oss i regionen säsongen 2013.
Dags att ha en Öresund Seglarträff efter KDY Race Rig-Tig för att forma Öresund Cup 2013 då vi vet mer?
Danish Big Boat Series.
En sæson med Big Boat Racing er ved at være afsluttet og vi skal til at drage vores konklusioner.
I 2012 besluttede 4 sejlklubber, Egå Sejlklub, Kerteminde Sejlklub, Helsingør Sejlklub samt KDY at gå sammen om at forsøge at få en Big Boat serie op og stå. Tanken var på sigt, at serien skulle kunne blive til et DM for Big Boats. På den baggrund forsøgte vi at få inddraget DS, Dansk Sejlunion, i arbejdet med at få serien op og stå. På trods af at DS jo er sejlernes organisation, var de utrolig fodslæbende. Dette medførte at de 4 klubber i første omgang besluttede at fortsætte samarbejdet uden DS.
Resultatet kender vi i dag, hvor der indtil nu er afholdt 3 stævner, det første i Egå, det andet i Kerteminde og det tredje i Helsingør. Kerteminde topper med det største antal tilmeldte både som i år var 37.
Og fremtiden? Kerteminde har meddelt de andre 3 klubber, at de fremadrettet ikke ønsker at deltage i den styregruppe, som har forsøgt at koordinere Notice of Race og sejladsbestemmelser for serien, med den begrundelse, at man ikke synes at det er sejlklubbernes opgave, men snarere de aktive sejlernes at udvælge mulige stævner. Man ønsker med andre ord ikke at blive begrænset i sine muligheder for at tilrettelægge sit stævne efter egne ønsker.
Hvordan kommer vi så videre? Der er flere muligheder:
1. Vi gør ingenting, og serien ophører med at være en serie
2. De aktive sejlere, og det gælder såvel bådejere som crew-medlemmer, går sammen og danner en forening, som kunne hedde Dansk Big Boat Forening hvis primære opgave vil være at udvælge og opstille kriterier for hvilke stævner, vi som aktive sejlere fremadrettet ønsker, skal tælle til en Big Boat Serie. Og i samme åndedrag skal vi nok være lidt mere fleksible i tolkningen af hvad en Big Boat er, men 10 m LOA og 3,20 m bredde skulle kunne række.
Ud over at udvælge de kommende stævner i 2013, bør foreningen også beskæftige sig med de minimumskrav vi som sejlere kræver til et stævne af høj kvalitet.
Vi bør også være med til at påvirke kommende beslutninger om hvilke fremtidige målesystemer vi sejlere ønsker, vi skal sejle efter, for hvem ved bedre end sejlerne hvordan en måleregel opleves på vandet. Af mulige måleregler kan i flæng nævnes DH, IRC, ORCi eller ORC Club.
Vores mulighed er i dag at acceptere, at DH er det eneste målesystem, der reelt kan sejles kapsejlads efter i Danmark, med de ulemper dette målesystem har, især for moderne både med asymmetriske spilere. Det betyder, at der ikke er ret mange danske sejlere der deltager i kapsejladser i vore nabolande, men sandelig også at der ikke kommer mange udenlandske sejlere til Danmark for at deltage. Med tanke hvor nær vi ligger både Tyskland og især Sverige er det bare synd og skam. Vi tænker os at vi som interesseklub kan være med til at påvirke de kommende beslutninger som tager sigte på at forbedre disse forhold.
Vi vil løbende holde jer orienteret om udviklingen på Facebook i gruppen Danish Big Boat Series http://www.facebook.com/groups/DanishBigBoatSeries/
Tarok Soldier Blue X2Box
Erik Berth Lars Ive Henrik Jørgensen
6 kommentarer:
Anders, vilket (vilka) är danskarnas argument mot att använda SRS (måste förstås döpas om till DRS)?
Systemets principer
- Entalssystem (väderberoende och bantypsberoende)
- Slutet system
- Stor DH-flotta (redan inmätt)
- Straffar båtar som är utanför standard. (Uppfattning)
Svenska arrangemang:
- Stora fleets (Vi seglar inte under samma förutsättningar)
- Olika båttyper blandas (Sportbåtar blandas med deplacements båtar)
Det är de jag fått till mig. Det finns säkert fler ursäkter för att inte komma över och köra på svenska sidan efter SRS. Varför kör inte du efter DH i Danmark?
Jag har skyndat långsamt i år. Ska DH mäta nästa vecka, men blev väldigt betänksam när större delen av båtarna som är lite större än min båt troligen lämnar DH. Diskussionerna på Blur senaste månaden tycker jag har visat att det egentligen inte spelar nån roll vilken regel man seglar efter. ORC skulle kosta mig 15kSEK (eftersom det inte finns ngn färdig skrovfil), SRS är billig, kostnaden för DH kan jag leva med. Varför seglar jag inte i Danmark? Seglade lite med Q på sjuttitalet och med Göstas Banner 28 på åttitalet. Men det är först nu jag har en egen båt som är konkurenskraftig. Resan till Danska seglingar börjar med mätning på torsdag!
Gränser är svårt.
Undrar hur de ska göra med nya XP33 9.99x3.21? :-)
Målet de har är att locka upp tyskarna och ner norrmännen. (Ungefär som vi ville med danskarna med vår Cup)
Fyn Rundt Classic bjöd in till ORCi och fick med 8 tyskar. Vi vill ju alla segla mot den bästa konkurrensen. Tyskarna som kom kunde ju lika gärna kört hemma. De bästa danskarna körde DH.
Samma fenomen som vi ser med vår Öresund Cup. Tror inte det ligger i reglerna. Det är andra faktorer - det räcker inte att byta regel. Jag har länge hävdat att kappsegling efter respitregler är regional. ORCi VM i Finland var faktiskt det också.
Danmark ser sig nog gärna som seglarlandet #1 i Norden. Sverige börjar komma i kapp. De har inga seglare med i VOR och ingen båt med i Americas Cup. Sverige lyckas bättre på OS. Dags att mjukna kanske? ;-)
Vet du om det finns ngn nogrann utvärdering av DH, som motsvarar den Peter Gustafsson med mångas hjälp gjort på Blur när det gäller SRS. Dvs undersökt om ngn speciell båttyp (lång, smal, lätt, tung, bred osv) gynnas? Finns det undersökning som visar att tre olika mättal (lätt, mellan, hårdvind) är mer rättvist än ett enda?
Har inte sett någon analys av SRS på Blur däremot om du refererar till inlägget om hur stor varians det är i kappseglingsresultat så vet jag inte om någon gjort så på danska kappseglare.
Skicka en kommentar