måndag 27 februari 2012

SRS-ansökan inskickad för 2012

Så då har jag skickat in SRS-ansökan i år också så man kan köra Torsdagsseglingarna.
Efter att det stod klart i fjol att vi var straffade för att jag tog med alla försegel som jag hade så har jag plockat bort vår lätt/mellan fock.

Justerade måtten så nya mellan/hård focken också är rätt. Behöll hårdvindsfocken, genuan och 3 spinnakrar.
Vad ska man gissa på i år?
Per Lundquist med Yukai fick 1,283. Vi borde hamna något lägre med tanke på att det är SRSv. Tabellbåten fick 1.288. I fjol hade vi 1,279. Vad tror ni?

6 kommentarer:

Peter Kross sa...

Ja, om man ansöker om SRSv så blir det så att man ska ange alla försegel som man vill använda. Väljer man vanlig SRS så behöver man bara ange maxmåtten och hur många man vill ha med på just en tävling men kan välja mellan seglingarna.

vikt och måttavvikelse räknas tydligen in ändå. tydligen ett avgörande.
Ifjol kunde skilland mellan SRS och SRRv vara lite större men det skulle vara intressant att höra hur de skiljer sig med exakt samma mått och vikter.

Anders Nilsson sa...

Det är ju egentligen bara att köra ett test mätbrev.
Vi hade ju kunnat välja att ha två fockar/genua och två spinnare i SRS-mätbrev eller köra SRSv och optimerat så.
Jag väljer SRSv för jag anser att utrustning ska vara certifierad som princip. I segling av mätman. Tabellbåtar och påhittade värden tycker inte jag hör hemma vid seriösa tillfällen som jag tycker en sanktionerad tävling är.

Per Lundquist sa...

Anders, har du vägt om båten i år för SRSv/ORCi eller använder du gamla vikten? Om ja - någon skillnad?

Anders Nilsson sa...

ORCi vikten 5733kg är den mest konservativa (Lägsta) och det är den jag använder.
Den är mest rätt anser jag. Stämmer mycket väl med Leif Englunds mätning i sötvatten. (om han inte hade ankskit och grodyngel med i vattenprovet).
Att väga en båt genom att ha den hängande i kran är alltid svårt även om vågen är kalibrerad. Det gungar gärna lite grand.

Peter Kross sa...

@Anders,

"Tabellbåtar och påhittade värden tycker inte jag hör hemma vid seriösa tillfällen som jag tycker en sanktionerad tävling är."

Det är en fråga på vilken nivå man seglar. Det finns därför väl ORCi där alla har just den certifieringen. För breddseglingen är troligtvis tillgänglighet en betydande faktor. jag tycker inte att man kan ställa samma krav så länge det inte finns mätmän och mätutrustning lätt tillgängligt.
men så får alla göra sina val...

Anders Nilsson sa...

Visst.
Jag anser inte att jag seglar på högre nivå än andra. Ska det bli sportsligt så bör ju redskapet vara så riktigt som möjligt.
Visst om breddsegling är en tur på vattnet så kan jag hålla med dig.