söndag 28 augusti 2011

Saltholm Runt 2011 - klassiskt struliga vindar

Att få till en bra kryss på årets Saltholm Runt var en tuff utmaning med den väderprognos som låg. Till slut valdes att ta Saltholm medsols och satsa på att prognoserna höll. Att undvika kryss i motström i Drogdenrännan är en god ledstjärna. Uppgrundningarna vid Nordre Röse bör inte utmanas då djupet snabbt går från 8m till grundkänning.
Hur blev det då? Den utlovade vindminskningen blev betydligt kortare än utlovat annars stämde prognosen förvånansvärt bra. Vridet mot SV kom också lite tidigare än utlovat.
Vindriktning som börjar i SO vrider mot syd över på SV och som sedan fortsätter vrida mot nordväst. Vindhastigeten varierade från 7m/s vid starten för att gå ner mot 3-4m/s för att toppa på 11m/s efter Flakfort. Längs danska sidan hade vi ett mullrande åskoväder som också släppte ifrån sig häftiga regnfall. Vi hade allt i år utom solsken.

Vårt race
Den fasta startlinje från tornet gjorde att det blev tydlig lovartsfördel. Klar risk att det blir grosshandlare och stökigt. 20 båtar i klassen.
Vi bestämmer oss i alla fall för att ta lovartsflaggen. Strategin för dagen får bli närmsta vägen mot märket inga utsvävningar. Tyvärr blir vi sena i starten och fick Christer Westerlunds X-332 framför oss. Dags att växla till att köra på höjd för att komma över. Funkar och vi klättrar över dem.
Underifrån kommer Ola som också trycker uppåt och pressar Christer till slag som slår rakt i nosen på oss och kommer för babordshalsar. Vi faller bakom X-332an och fortsätter tyvärr kom vi ner lite på Ola som till slut tvingar oss att slå ett kort slag ut åt babord. Ola ligger och pressar höjd fortfarande och vi får ett motvrid och metrarna för babordshalsar är bortkastade.
Vid bropassagen är vi ifatt Olaseglaglarskola igen. Efter bron dojjar det ut och mellan/hård focken är för tunnt. Ola fortsätter med genua.
Vi gör ett riktigt kasst byte till genua men är snart igång igen. Rundar fyr nr16 efter bron och lägger oss väl i lovart. För de som går närmre Pepparholmen blir det vindfattigt. Johan Wickman i sin för säsongen nya X-37 har också gott bra på första benet och ligger före oss vid rundningen.
Vi kommer i fatt lilla klassen och passerar Stefan Snygg i sin Dehler 29, en Express och J-24an i lä. Peder Edman i sin Elvström ½-tonnare låg lågnt ut på vänsterkanten och är först i lilla klassen.
Efter Dragör blev det något släpp i gejerna. Vi rundar strax efter Johan och Co. Uppe vid Nordre Röse börjar åskan och vi undrar vad som ska komma nu. Det kommer hårda puffar från Köpenhamn. Ganska odramatiskt ändå men det gäller att jobba med grejerna.
Efter rundningen vid Små grunderne så blev det fortfarande inte läge med spinnaker. Ola i sin JOD 35 har runnit ifrån hela tiden på bogarna med släpp. Svårt att göra något.
Efter Flakfort så är det upp med spinnakern som gäller. Vi har nu JOD35 och X-37 före. JODen utom räck håll. Läns mot Malmö redd. Ola väljer att gippa från Saltholm. Hmm - Varför? Det ska ju gå mer på nord.
Efter ett tag så kommer skiftet norrut. Vi gippar. Här borde vi ta på Ola. Efter ett tag så får vi TWA 145 grader. Yes!! Nu är det vår tur och vi gör över 8knop stadigt. Efter 15min är det över och vi får platta ner igen. Vid rundningen är vi ifatt Johan och de tar ner. Vi tar in bommen och kör flying och tar innerplatsen. Dagens snyggaste manöver.
40- fotarna har fortfarande inte hunnit ifatt. Precis bakom rundar Percy Skywell i sin First 40.7. De har i det närmaste seglat in 15 minuter på oss. Här uppstår diskussioner ombord om vi ska täcka Johan så han inte kan komma förbi eller bara köra på så fort som möjligt?
Jag bestämmer mig för att inte bråka och förlora tid mot övriga. Har dålig koll på vad Johan mäter. Ovant för bankappseglare men vi har ju inte i detta läge koll på hur vi ligger till.
I mål har Johan tagit sig förbi med 17s. Vi mäter bara 0.001 lägre och blir slagna även beräknat. Surt. ;-)
Ola Seglarskola, HYC, vinner överlägset klassen och vi har 28s till 2an Ulf Nilsson i Bongo 960 TrBS och 9s mot 3an Johan Wickman, LBS.

Kolla också de slutliga resultaten:
http://www6.idrottonline.se/MalmoSegelSallskap-Segling/Nyheter/MSSnyheter/SaltholmRunt-revideratslutresultat/

5 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Percy Skywell i sin First 40.7 var snabbaste kölbåt runt om jag sett rätt i listorna.
Snyggt!!

Johan sa...

Hej Anders, tack för bra arrangemang –helt rätt att lägga banan medsols. Kul att vi kunde ge er en match. Vi fick en bra start efter lite snäll kubbning med Ola. Bra timing och fart. En bit ned i lä trots lovartsfördel. Men vi räknade med att kunna höjda efter hand och skicka lite spegelvind åt lovart. Planen höll tills efter bron då vinden lättade ut.Knepigt med fock i skvalpet efter den tidigare vinden. Ibland tappade vi mot genuagänget, behöver mer tid i båten fär att hitta trimmet, men vi lyckades hålla Anders bakom oss och hade bra kontakt med Ola. Men alldeles innan rundningen efter pepparholmen förseglade vi oss kraftigt pga vindvrid och feltänk. Detta drabbade nog även Anders och X34orna men Ola såg ut att tima perfekt och fick plötsligt en stor lucka. Sprinten upp genom Drogden gick bra, sedan vara planen att satsa med 120m gennaker upp mot Flakfort för att komma ikapp Ola. Gennakern förbereddes men när det var dags för hissning var vinden 9-11 med TWA 100, dessutom närmade sig åskan allt mer. Vi fegade ur och cruisade vidare mot Flakfort. Där hissade vi lännspinnakern i häftig åskmonsun. Långsam men ok sättning. Vi var bara 4 ombord (gastar: Frank, Bosse och Martin) alla duktiga seglare men ingen hade varit på X37ans fördäck tidigare…. Detta innebar att vi inte var laddade för att köra många gippar. Blixtar och 9-11 m/s samt 108m länsnylon gjorde oss försiktiga. Vi låg alltså kvar på styrbords halsar ganska länge i hopp om att utlovat västvrid skulle ge oss snabb vinkel mot malmöredd. Men i stället vred det med åt (åt norr). Anders som gippade tidigare såg plötsligt het ut … Till slut vi fick alltså ta gippen, som gick bra. Pga vindvridet hade vi nu TWA 140, TWS 9 och enorm monsun. Loggade 9 knop, man hörde dock varken vind eller häckvåg pga regnet. Vid Malmöredd hade Ola glidit ifrån ytterligare med sin monsterspinnaker och vassa besättning. Anders gipptiming hade också betalat sig så de var bara några båtlängder bakom oss. Nu gällde det att satsa på målsprinten från malmöredd till Limhamn genom en bra nedtagning och runding. 4 man, hur göra? Vi tog en tidig och platt nedtagning för att kunna skära upp accellerera och runda med. Anders passerade snyggt på insidan efter snygg nedtagning. Medans de städade på däck så smög vi ned i lä och fick nödvändig separation för att orka pressa oss förbi. Vi fick gneta på ordentligt för att skrapa ihop nödvändiga 15 sekunders separation. Detta lyckades. 3a av 20 båtar. Superkul trots blöt segling. Noterade också att övriga LBSare hade en bra dag. Carmen 2a i stora klassen samt Frii och Alsved 1:a respektive 2:a i flerskrovsklassen. Ser fram emot fler kappseglingar, högtryckssommaren2011 har ju inte hunnit starta än…./Johan

Anders Nilsson sa...

Den seperationen får ni bara en gång. :-D

Johan sa...

Ser fram emot framtida seglingar och separationsfighter. Hoppas vi kommer loss till MummStelton./Johan

Anders Nilsson sa...

I helgen är det Bådnyt Sailors Cup - svenskarna börjar hitta dit.