torsdag 18 augusti 2011

Öresund regatta kör just nu på 105 000 oberoende besökare i årstakt

Besökarantalet på Öresund Regatta fortsätter att öka. Folk undrar om jag tjänar pengar på bloggen och det gör jag inte. Några tycker det är dumt andra att jag gör rätt.
När jag startade så tänkte jag att når jag 10 000 oberoende besökare i månaden så är det kanske möjligt. Nu är jag snart där men jag vet inte om det känns rätt.
Annonser är kanske det mest neutrala - dags att ta sig en funderare.



5 kommentarer:

Erik B sa...

Jag tycker det är trevligt att läsa en annonsfri blogg men inser att det tar mycket tid som kanske kan ersättas med lite "fickpengar" från annonser. Går du den vägen så gillar jag Sailing Anarchy-varianten mycket bättre än de Googlevalda annonser som man kan få in. SA väljer annonsörer som är intressanta för målgruppen och placerar dessa i marginalerna. Annonserna är ofta snygga vilket borde ge fler vidarelänkningar än bara text.

Anonym sa...

Håller med Erik B till 100%

BLUR kör ju ett vågspel, man vet inte om hans inlägg är styrda av hans EGNA sponsorer till båt-projektet, North, Liros, SLAM mfl?

Sen äger han den nya internet butiken HAPPY YACHTING, där säljer man balla grejor men ridsken är ju givetvis att det kommer extra mkt bilder på segl, block, linor av JUST de märken man säljer.

Nisse

Anders Nilsson sa...

Att behålla oberoendet och på något sätt trovärdigheten är viktigt tycker jag. Jag hade aldrig ambitionen att tjäna stålar på bloggen när jag startade.
Att jag ofta sa att jag skulle fundera på det vid 10 000 besökare och det var nog mest för det kändes så avlägset när jag startade.
Jag förstår Blur-Peter att han utnyttjar sin blogg för sponsorer och affärsutveckling. Sen vet jag inte om jag tycker att det gjort www.blur.se bättre.
Bland bloggar jag läser så är hur som hellst Blur bland de mest frekventa.

Blur sa...

Det finns inget oberoende när man kombinerar sin blogg eller tidning med kommersiella upplägg. Det gäller SA, Blur, Hamnen, Segling eller Öresund Regatta.

Så man måste vara öppen med de engagemang man har.

Skulle Anders skriva en kritiskt granskande artikel om ett riktigt uselt segel från Gran om någon tipsade honom? Eller om Dehler?

Sedan är det kul att jag associeras med SLAM trots att vi kör Musto. Uppenbarligen håller jag balansen ganska bra :-)

Anders Nilsson sa...

Peter!
Att du sätter Öresund Regatta tillsammans med de större kommersiella siterna som din Blur.se, SA, Hamnen etc. är naturligtvis smickrande. Det är bara det att det är en stor skillnad. Öresund Regatta och jag med den drar inte in varken gratisprylar eller pengar idag.
Det finns inga kommersiella kopplingar mellan min blogg och Dehler , Gransegel eller för den delen Gill, Seldén, Garmin, Raymarine, Nexus, Harken eller Limhamns Skeppshandel.
Det jag funderar över var om jag skulle ge mig på att försöka dra in stålar genom bloggen och på vilket sätt. På något vis så börjar jag känna att mina kappseglingskostnader inte är helt försvarbara inför familjen. Det är ju i huvudsak mitt intresse.
Jag har, under åren jag haft bloggen igång, då och då stött på folk som tror att jag får t.ex. mina segel av Gransegel eller får väldigt bra priser. Så är inte fallet. Jag har alltid betalt mina segel till vad som kan betraktas som marknadspris. Jag tycker däremot att jag får mest för pengarna genom Gran. Det bygger på relation, närhet och förtroende för Malmöloftet och Åke som designer.
Jag har en lång relation med Gransegel i Malmö som är byggd ända från tonåren då en ung entusiastisk Claes Hiersemann var ute i klubbarna (den ende som kom till Abbekås) och visade oss hur vi skulle fixa riggarna, välja rätt linor för att få ut max av deras segel. Mina Laserpolare Anders Borg och Pontus Johnsson började i unga år jobba på Gran och det var bara naturligt att det blev Gransegel till min First 31.7 och senare min Dehler 34SV. Detta var avgjort innan jag startade bloggen.
Jag gillar för övrigt både First och Dehler. Båda har sina fördelar.
Jag har valt att försöka hålla nivå på min blogg genom att inte skriva ner varken seglare eller leverantörer som gör misstag eller klantar sig. Det får man bara igen.:-)
Leta gärna på bloggen så ska ni få se. Jag har fått kritik genom åren från Express, CB66 och 606 seglare och leverantören av CB66 för att jag inte lyfter fram deras klasser. Det är bara det att jag tycker det är intressantare med ISAF-klasserna och med de klasser som är aktiva i Öresund.

Dumt att inte utnyttja bloggen kommersiellt? Det tycker i alla fall min fru. :-)