tisdag 12 april 2011

Regelbrott - hur undviks dessa till sommaren?

På en del av fjolårets regattor runt om i landet uppdagades en del regelvidrigheter. Hur undviker vi att detta händer på sommarens regattor?
Ska vi som arrangerar kontrollera eller ska vi uppmuntra till mätprotester från seglarna?
Vi har diskuterat bland klubbarna, som arrangerar regattorna som ingår i Liros Öresund Cup 2011, att kontrollera slumpvis utvalda båtar.
En del röster hörs om att vi gör det svårare att få ut fler på banan.
Andra tycker tvärtom. Det är inte kul om reglerna inte följs.

Hur gör vi rätt här?

21 kommentarer:

Håkan sa...

Gärna slumpvisa kontroller.
Har man koll så har man, har man inte koll så lär man sig alltid något nytt. Sen kan man kanske stryka kontroller för de som INTE ligge på övre halvan.

Edward Hartung sa...

Ett sätt att göra det roligare kan vara att köra gemensamma regelkvällar i klubben, då får man dessutom en bra klubbaktivitet som vi kan träffas runt!

För att uppmuntra till större regelkunskaper erbjuder SSF en bra regelkurs, som är webbaserad. Ungdomsvänliga klubbar kan dessutom få köra denna i storgrupp i klubben, GRATIS!

http://www.svensksegling.se/Avdforutbildning/Domare/Regelkurspanatet/

Glöm inte att alla aktiviteter som denna är bidragsberättigad i forma av "lärgrupp". Kontakta Joakim Lindström, seglingens kontaktperson på Skåneidrotten för mer info om detta.

Joakim Lindström
Tfn: 040-600 59 15
E-post: joakim.lindstrom@skaneidrotten.se
Specialidrottsansvar: Segling.

Jonas Jemt sa...

@Edward,

Det är framförallt regelefterlevnad när det gäller redskapet (båt)som kommer att kollas under denna säsong, dvs mätbrev och dylika saker.

Anders Nilsson sa...

Ett dilemma i detta är ju att SRS-regelns båtdatablad inte stämmer och att det bygger på självkontroll.
Stora delar av det svenska båtbeståndet är inte inmätt av mätman utan man litar på självkontroll.
Alla kan inte mätteknik. Sätter vi nu mätman som är utbildade på att mäta rätt så kan man egentligen inte klandra båtägaren som kollat efter "bästa förmåga".

Mattias D sa...

Den första meningen i regelboken som är en grundläggande princip säger:

"Tävlande i segelsporten styrs av ett regelverk som de förväntas följa och se till att andra följer."

Jag tolkar det som att om någon gnäller på att en annan båt inte följer reglerna, så bryter de mot denna princip. Om du tycker att någon bryter mot reglerna så FÖRVÄNTAS du göra något åt det.

Att lämna in en protest är ingen komplicerad sak, det finns beskrivet i reglerna och seglingsföreskrifter precis hur det går till.

Hansen sa...

Organisationen för cupen bör ta fram en plan för kontrollmätning.
Kontrollpunkterna skall vara hemliga men skall vara lätta att kontrollera. Mätkontrollen skall ske som stickprov.
Lämpliga punkter:
- Mätmärken
- segelmått
- Riggmått (E, P, SPL, TPS, J, I)
- Utrustning
- Vikt

Anonym sa...

Kollar man bara vikten väger de flesta standardbåtar mer än vad som står i SRS-brevet. Sen kan man strippa dem ner till SRS-vikten... eller?

Anonym sa...

Hej, att följa reglerna är viktigt - lite stickprover i kombination kontroller på de 3 första båtarna i varje race är säkert ett sätta öka medvetandet // Patrik

Anonym sa...

strippa ner till SRS-vikt är inte tillåten då det troligtvis kräver någon form av förändring i skrov, inredning osv.

kontrollera vikt är bra men jag tror nog att det kan vara svårt i många fall att få till det. Men där det finns möjlighet är det väl bara bra.

Tips: det kan vara värd att skicka in kontrollresultat till SRS-gruppen för uppdatering av båtdatablad...

Anonym sa...

Hejsan
Jag installerar lite grejer som varmvatten o batterliladdare i min HP.
Får jag inte ta fort lite material i L-soffans för att kompensera viktökningen?(tunnare o lättare kojbotten tex)

Båtvikten är 150 kilo över båtdatabladet.

Jag gör ingen skillnad i inredning´slayout, utan tar bara bort överskottsmaterial,lite lättare plywood(än orginal) mm.

Är jag en fuskare då?
(jag skall fylla i ett eget båtdatablad)

Fuskare för mig är de som säger att de seglar med fock men sedan kör genua, eller code 0 eller felaktiga mått (inte någon cm fel utan meter i P,E,FL osv...)
Där skall väl vi hjälpas åt?

Men jag ser mig inte som en fuskare...
feedback önskas här....

MVH Andreas i HP1030

Anders Nilsson sa...

@Andreas
Har jag fattat det rätt så delar SRS upp båtbeståndet i Mätbrevsbåtar (egna uppgifter), SRSv (uppgifter från mätman) och Standardbåtar(som finns i tabell med båtdatablad).
Har du mätbrev så ska bara dina uppgifter stämma som du lämnat in.

Anders Nilsson sa...

Jag tror, som Edward är inne på, att det behövs utbildning i klubbarna. Fast då på mätreglerna. Vad är tillåtet och vad är inte.
Trelleborgs Båtsällskap, TBS, bjöd in Anders Hansen för att gå igenom vad som egentligen gäller i SRS. Föredömligt tycker jag.
Det sägs ju att det är en enkel regel men som alltid så kan den tolkas.

Anonym sa...

Anders, jag håller med dig men känner att jag är osäker med anledning av ovan inlägg.

Om jag spacklar upp min köl?
Om jag ändrar block på båten mot std?(position/typ/utväxling)
Ähh, sluta nu, jag måste väl få optimera båten, välja om jag vill ha rullprofil eller race profil?

Rod i förstag istället för vajer?
barberhauler?
Om allt detta skall anges kommer båtdatabladen bli otydliga.

Skall jag ange allt detta i båtdatabladet när jag skaffar ett mätbrev för SRS?

Akterstagslatta i masten?
Om jag väljer att ta bort en däcksbelysning för att spara vikt i riggen, är det ok?

Isåfall är mååånga fuskare av oss som seglar på race.

Om jag gör en däck eller skrivförstärkning pga konstruktörsfel i båttypen?

Mätbreven fokuserar ju bara på viktiga mått på båt,rigg,köl o segel samt kortfattat om inredning..
Däremellan borde väl det vara fritt att justera, tex kan jag ha en spis utan ugn i båten?
Kan jag välja att ha 1 batteri?

Enligt mig är detta OK sålänge som vikt eller mått i databladet ej påverkas.(dvs båten ej väger mindre än angiven vikt.att seglen ej är större än angivna mått osv)

Fusk är när man seglar en båt som avviker från båtdatabladet.

För mig vill jag optimera båten för shorthand segling tex.
Om jag placerar ett batteri på annan plats kan vara en optimering men enligt mig ej fusk.

Ha det gott
MVH Andreas i HP1030

Anders Nilsson sa...

Ja, jag håller med dig. SRS förenklingar skapar osäkerhet både för seglarna och arrangörerna. Det är precis som du skriver. Var går gränsen?
Ska vi utföra kontroller på regattorna så måste det vara uppenbara grejer:
- Har besättningen segel med sig som inte finns i mätbrevet?
- Finns bord och dynor med?
- Mätmärken?
- Spinnakerbomslängden
- Spinnakerbredd

Dimensioner på båten går ju inte att kontrollera. Väga båt medför orimliga kostnader.
Omöjligt att veta om tyngre utrustning som batterier, vattentankar etc blivit flyttade. Skrovmaterial är omöjligt. Listan är lång på sådant som vi inte kan kontrollera.

Pelle Lindell sa...

Jag anser nog att Andreas är ute och vandrar på gränsen till vad reglerna tillåter, i alla fall för standardbåtar.

SRS reglerna säger för standardbåtar:

AVDELNING B – BÅTENS BEHÖRIGHET
B.1 Överensstämmelse med regler
a) En standardbåt ska överensstämma med
i) SRS-reglerna,
ii) uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter av-vikelse,
iii) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med
iv) dess anmälan.

Att byta ut plywooddetaljer till lättare/tunnare är knappast standardutförande. Levereras båten med rullsystem och wireförstag som standard är det det som gäller. Spackla kölen jämn är OK men inte att väsentligen ändra dess form. Däcksbeslag är fritt att ändra.

För en mätbrevsbåt är det ägarens uppgifter som gäller och då är kan man naturligt göra mer.

Skulle reglerna bli föremål för tolkning i samband med en protest är det SSF TK som tolkar reglerna och vid tidigare diskussioner har vi haft en tämligen strikt tolkning på vad som är standardutförande.

Pelle Lindell
SSF TK

Hansen sa...

Det är lätt att kolla skrovmaterial!

Jag har sticksåg :-)

Jonas Jemt sa...

@ Andreas,

Vill man optimera sina båtar på det sätt som du vill, så finns det andra respitregler som bättre kan hantera detta. Försök att se SRS som den breddsegling/klubbseglings regel den är. Annars är risken att den "vanlige seglaren" kommer välja bort kappsegling!

Anonym sa...

Pelle L
Tack. Jag ser att jag i mitt mätbrev skall ange mina mått osv...Kanske mer detaljerat än tidigare.

Fråga till Jonas J, skrämmer jag bort kappseglare då jag frågar vad som betäcknas fusk?

Jag vill veta då många på sina bloggar berättar vad för förbättringar de jobbar med.

Jag seglar för skoj skull men gillar att greja o förbättra min båt. Allt från lister,fack osv till el o prestanda.

JAg gör det för jag tycker det är skoj att segla o koppla av från mitt jobb.
Elitkarriären inom golfen har jag lagt bakom mig, utan tävlar i segling för skoj skull med frugan.
Men jag tycker det är motsägelsefullt att jag kan förbättra rigg o block o köl o sittbrunnslayout men inte förändra inuti båten.

Men nog om detta.Jag tiger som alla andra o ändrar på...o kommer ange detta på någotsätt i databladet/brevet

Hoppas ni alla får en bra semester och god segling på er alla.

MVH Andreas

Jonas Jemt sa...

Det jag menar är att om man gillar att modifiera och optimera så bör man göra det under andra respitregler, (IRC,ORCi eller DH 2011). Annars är risken som jag skriver att folk börjar tro att man måste göra det på sina standar familjebåtar med, för att kunna vara med för att tävla, annars så är man slagen på förhand

Anders Nilsson sa...

Jo, men det är ju inte bara vad båtägarna själv gör.
Beställer du en båt idag och jämför med en annan kund som köpt samma båttyp så är båtarna olika. Resonemanget om standardbåtar funkar inte längre. SRS är ju förövrigt på väg från det tänket.
Jag håller i och för sig med dig att SRS borde vara klubbseglingsregeln som används hemma i viken.
Vi som gillar seriösare racing på sanktionerade regattor borde anmäla oss i andra regler. Problemet är väl som alltid - var drar man gränsen. Vilket är roligast?
Att komma i topp i familjeklassen eller längre ner i racingklassen?

Anonym sa...

Givetvis är det ok att modifiera och optimera i SRS. Är båten inte redan mätbrevsbåt är det bara att ansöka om mätbrev. Det svåra är att optimera för SRS som är ett stort ???. Men varför inte optimera sin båt för bättre prestanda och funktion och få ut maximalt av sin seglingen.

SRS är uppdelad i Standardbåtar, Klassbåtar och mätbrevsbåtar. Flummigaste varianten är så klart standardbåtar där underlaget och mätnogranheten är skiftande. Klassbåtarna har egna klassförbund som säkerställer kvaliteten på redskapet. Som mätbrevsbåt är allt fritt och redskapet blir bedömt därefter.

Nytt för i år är SRSv som är en verifierad variant av SRS mätbrevsbåt där det är krav på att alla mätdata är mätta av certifierad mätman.

Som sammanfattning blir det högst kvalitet på SRS klassbåtar och SRSv mätbrevsbåtar.
Så om man har en standardbåt och önskar kvalitet i SRS skall man göra sina modifieringar som man önskar för att förbättra båten låta en mätman mäta och sedan ansöka om SRSv mätbrev.

Ovanstående handlar bara om inputdata till SRS. Hur data sedan används av SRS kommiteén är fortfarande ett stort frågetecken.