Nytt för i år är att det ska bifogas två foto. Nedan de två jag tänker skicka in. Duger de tro?
Från sidan för att visa undervattenkroppens form.
Standard tabellen blir väl snart klar och då är det naturligtvis frågan om vilka som fått rätt eller fel tal. I Öresund så diskuteras First-båtarna ganska friskt. I Stockholm ifrågasätts Linjett 34an. First 36.7 fick som många tycker etn omitiverad sänkning i fjol. Efter att i många år seglat identiskt lika med Dehler 36 JV sänktes First 36.7 i fjol till 1.28.
First 35 ägarna har gemensamt lämnat in en överklagan om att de fått för högt SRS-tal 2010, 1.31. För att kolla om det finns någon rimlighet i att sänka First 35 gjorde jag en tabell över liknande båtar från ORCi VM i somras.
First 35 ägarna har gemensamt lämnat in en överklagan om att de fått för högt SRS-tal 2010, 1.31. För att kolla om det finns någon rimlighet i att sänka First 35 gjorde jag en tabell över liknande båtar från ORCi VM i somras.
Slutsatsen av tabellen är att SRS-talen följer ORCi GPH-värdena ganska bra. First 36.7 ligger rätt i förhållande till övriga liknande båtar men det gör First 35 också med ett tal på 1.31. Vilka andra borde justeras? Borde Dehler 36 JV sänkas en pinne också?
Var J-80 sänkningen motiverad?
Själv tycker jag de viktigaste frågorna är klassindelningarna och upprensningen av listan. Listan innehåller massor med båttyper som inte längre syns på banorna. Dessa borde bedömmas igen eftersom det är för enkelt att pimpa en gammal udda båt idag med fräscha segel och lättade inredningar. Vad säger ni?
22 kommentarer:
Fräscha segel tycker inte jag kan kallas pimpning. Det handlar bara om normalt underhåll. Att lätta inredning är något helt annat då man inte har en standardbåt längre.
Nu menade jag med att pimpa med fräscha segel att man utrustar med maxbreda storsegel och utbyggda akterrundor på fockarna. På äldre fockbåtar typ Omega 30, Omega 34, NF och Nova är det värt en hel del. SRS, anser jag, tillåter orimligt breda storsegel. Jämför man med övriga regler så kan man vinna mycket på att skaffa sig en SRS maxad stor. Särskilt på de äldre SRS-båtarna.
Äldre båtar bär mer segel än de var designade för om man använder formstabila material i dukarna. Fathead tar man hänsyn till i SRS men man har inte justerat upp fockbåtarna som man borde ha gjort när fockarna blev bredare.
Många äldre båtar byggdes i 1/2 och 3/4 fabrikat. Vad är standardinredningar på dessa båtar?
Håller absolut med, vi ser flera pimpade 70-talsbåtar även uppe i sthlms-området. Vi har tex. em Mamba 311 som bytt mast och kör med ett enormt storsegel som är närmast platt upptill. Visserligen fått ett högre lys, men en hopplös båt att kappsegla mot när det blåser lite för oss som inte tänjer reglerna.
Det uppmuntrar inte till sportmannaskap.
608 är inte vanlig GPH för First 35. Den hade mycket stora segel, symmetrisk, asymmetrisk + Code0 (altså under 75%) och kol mast. En "vanlig" (djup köl, alu mast + bara symmetrisk) First 35 har ~615 som 2010 GPH.
Jag hade inte tillgång till brevet. Kolmast är väl det enda av det du nämner som ger ett tillägg. Alumast och symmetriska segel bör ge ca 615. Det är väl fortfarande frågan om det är 1.31 eller inte. Kanske 1.30?
@Johan. Regeln tar hänsyn till Fathead så det tycker jag är OK. Att nämnda Mamba har optimerat för lättvind går aldrig att lösa med en regel som bara har ett värde som IRC- eller SRS-regeln.
Det jag menar är mer åt att man maxar storseglet och bygger ut fockarna inom vad SRS tillåter på en gammal standardbåt utöver vad den var designad för.
Johan,
Jag antar att det är min Mamba, Miss Conduct du syftar till.
SRS fungerar ju så att den speglar prestandan mellan 3-8 m/s. En Mamba 311 har ett mättal på 1,09 enl båtdatabladet, dvs samma som en Scampi med ungefär samma segelyta och vattenlinjelängd. Dock hade min Mamba inte en chans att matcha de snabbaste Scampibåtarnas båtfart (tex Forslunds Boj-Boj) i 3-6m/s. Detta beror bla på att min Mamba är 1 ton tyngre än Scampin Boj-Boj och ca 800kg tyngre än vad det står angivet i Mamba 311 båtdatabladet.
När riggen trillade ner och det var dags för ett nytt maströr passade jag på att höja masten så att jag kunde slopa genuan och bara använda fock och ”fathed storsegel” då jag finner denna setup mycket enklare att cruisa med än den stora trassliga Genuan (du kan läsa allt om Mamban och hennes modifieringar på www.samst.se). Min totala segelyta på kryss är i dag ca 6kvm större än original vilket ger en välbehövlig boost i lättvind på den minst sagt tunga damen. Jag kan i dag matcha Boj-Boj i 3-5 m/s i SRS, dvs Mamban går fortare på scratch men det brukar vara väldigt tajt på beräknad tid då jag har fått mättalet höjt med fyra pinnar, tajt rolig racing helt enkelt. Blåser det mer, från 6 m/s och uppåt sätter vattenlinjelängden stopp och Scampin går då lika fort på scratch men jag har fortfarande fyra pinnar högre mättal, det är myntets baksida. Detta är hur SRS och alla andra respitsystem fungerar och jag anser inte att jag ”tänjer” på reglerna mer än någon annan som väljer att köpa en ny båt som är snabb i ett visst vindregister från början.
Som jag ser det har du två vägar att välja på, antingen så ser du dig slagen på förhand av min Mamba de dagar då det är lättvind och nöjer dig, utan att gnälla om sportmannaskap, med att det blir betydligt lättare att spöa mig de dagar det är lite blåsigare, alternativt så ser du till att segla bättre och smartare än mig i lättvind och din prestation blir tvåfaldig, valet är ditt!
//JIMMY :)
Här finns First 35 som var i VM: http://dsv.org/fileadmin/user_upload/media/_bootsdokumente/download/orc-international/GER6440.PDF
Här ett SRS mätbrev med lite mindre segel: http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1723
Får man ha båda symmetrisk och asymmetrisk och köra asymmetrisk med bom utan tilläg i SRS? Code0 är just över 65% men är säkert laminat och inte tillåten i SRS.
Vad betyder GPH 615 i SRS beror på vilka båtar man jämnför med.
ni pratar om emperiskt vsd mätregel?
SRS är väl fortfarande ett emperiskt mätssytem?
Hoppas att det förblir ett enkelt o hyfsat rättvist system!
IRC o ORC har ju begränsningar i att hantera 90precentilaren...
MVH Andreas
När det gäller statistik så kan det inte vara så mycket bevänt med den längre. Finns ju sällan mer en av varje båttyp med längre vid tävlingarna.
HN har First 35 i grupp 28,5, dvs. samma grupp som X-35, Elan 40 (2,4m köl) t.ex.
/Peter K
@Anders "empi´risk, grundad på erfarenheten. Empirisk används om en verksamhet ibland i betydelsen att den inte vilar på teoretiska överväganden. Om en lag används empirisk vanligen endast i betydelsen att den handlar om iakttagbara storheter, oavsett om den är teoretiskt härledd eller bekräftad genom observation." citat från Nationalenceklopedi.
Empiriskt kan inte sättas lika med statistik utan är betydligt me än så...
Peter K
Jo, men vad båtarna mäter i mätregler som ORCi, DH2011, IRC och vad de presterar på banan (statistik)måste väl vara det som utgör grunden till bedömningarna. Det kan ju inte vara rent tyckande och demokratisk omröstning. Någon fakta bör väl ligga till grund för bedömningarna.
Det är tack vare detta som jag seglar entyp, de som seglar bäst vinner. Men sanningen är hård.
Entyp är bull...
Blir inte mycket utveckling i det.
Om alla hade tyckt entyp "was the shit" skulle vi alla segla runt på en planka med ett laka på.
Respitseglingsformen skapar en positiv utveckling av materialet.
Det viktiga är att använda de olika respitreglerna på rätt sätt.
Entyp är ju inget hinder i SRS. De seglar med de också. Förstod jag det rätt så får de ha samma navigationsutrustning som övriga även om det inte är tillåtet enligt entypsregeln.
Däremot så gäller entypsregeln i övrigt. Viktigt att observa är att besättningsvikten inte får överskridas.
Materielutvecklingen förgås i respitseglng, men då i ORCi och IRC och inte i breddseglingsregeln SRS och framförallt i en box regel typ (TP52. Entyp driven även den utveckling,se på en stor klass som Express som gått från ett LYStal på 1,09-SRS 1,12 under 30 års seglande. Vad har hänt med övriga 80 tals båtar?
Många 80 tals båtar har fått högre LYStal. Maxi Racer 1,10->1,12, Comfortina 32 1,12->1,14, Albin Nova och Inferno 31 1,15->1,16, H-båt 1,06->1,08, Inferno 29 1,13->1,14 osv. Några av dom kanske har haft även lägre LYS-tal på 80 talet. Jag har inga LYS tabell från 80 talet.
Undra om LYS-höjningen i Express var ett svar på att man tog bort gardinerna ur klassregeln :-)
En stark klassregel, gör båtarna lika, så att seglarna kan pressa ut maximalt ur båten på lika villkor:)
Utveckling i entypsklasserna är mest på hur båtarna ska drivas. Inte så mycket materialet. H-båtarna och X-79 har monterat hängband och båtarna burkas effektivare. 606 körs på två istället för tre man etc. Naturligtvis är det också en del av utvecklingen. Ingen revolution dock.
Självklart så inom respitsegling så utvecklas ju båtmaterialet mest genom att man försöker lura reglerna. Utveckling? Oavsett detta så har ju båtarna blivit betydligt snabbare än vad de varit tidigare.
Det som det drejer sig om er, at have et fælles måleregel i et region til alle sejlere, f.eks. i Øresund, vestlig Sverige/Norge eller til Gotland Rundt, hvor de forskellige nationer mødes. Hvorfor gøre gammel LYS, nu SRS, som burde være et enkelt måleregel, så vanskelig til folk fra andre nationer?? Vi har rigelig internationelle regler i forvejen som tjener foremålet.
Og til Jonas, Express klasseregel er slet ikke stramme, bådene er bestemt ikke ens, tænk bare forskelle i køl og vægt. Og hvad med mandskabsvægt? Hvad står der i klasseregler?
Skicka en kommentar