måndag 7 februari 2011

Göteborgsmässan - Claes Hiersemann kollar under vattenlinjen

Hej från Mässan.

Helt klart fler segelbåtar, ca 40 st, 2007 var det väl 8..? (osäker uppg)
Helt klart värd en resa för den sydsvensk som funderar på att byta ut sin 70-80-tals segelbåt. Många fina båtar, alla blir mer och mer "seglare", Najad, HR, Delphia och Bavaria etc., redan förra året skrev jag om nya Maxi-1100, som nu är utställd i lite upputsad version samt likaså Maxi-1300.
Man gjorde reklam för nya Maxi-11, och jag talade med nya vd Mikael Gustavsson (vi seglade VM i Matchracing i Olle Johanssons besättning 1989) som verkar bli en mkt "ball" Clubracer med familje anpassad inredning, blir verkligen spännande att se.
Eventuellt hade det varit strategiskt smartare att bygga en 35 fotare OM man vill kriga i detta getingbo med First-35 samt X-35, Elan-350, Dehler 35 osv. Nu kan hon bli minst i stora klassen i en del mätregler och detta är ju alltid en svår sits på kortare kryss/länsbanor tyckte helt riktigt bla Dr.Krull.

Nya First-30 har klart den sexiaste looken, en fräck undervattenskropp, som har en form så att hon skall komma upp i planing snabbare om hon seglas helt platt, sen det kända K-yan vecket som växer från maxbredden till akterspegeln som ger ökad stabilitet vid krängning, förhoppningsvis på kryss.




T-bulb med balksystem som skall ta upp ev grundstötnings energi, och om jag fattat rätt skall gå att byta ut ved ev olycka. Båten har kritiserats i en del bloggpress i höstas för att vara för tung, men fransoserna har inte tänkt att hon skall vara en fullfjädrad racer utan en Clubracer med familje anpassad inredning, så de har hamnat där de önskade.
Många evenemang, se på: http://www.batmassan.se/
Kul för alla kappseglande tjejer: http://www.lysekilwomensmatch.se/
Motorbåtarna har fortfarande några grymma 40-50 fotare med dubbla 2 X 300-600 hk, ny fin North-West samt fairline, som drar 120 l/h vid 30 knop. Men alla snackar om hybridmoter, att åka o tolv knop istället för 30 etc etc. När man frågar VP varför man inte har partikellfilter på dieslarna så säger de att det finns inga krav i EU utom på en del insjöar, man kan väl göra detta ändå? För dyrt, ingen vill betala enl VP som ocksåhar katalysatorer på sina V6 (block från GM som har nya lagar på detta i US) som extra utr, ca 40' extra, ingen vill kryssa i denna rutan på extratillbehören.
- Happy Sailing! ..................../)..../).../)..¤...............


2 kommentarer:

Anders B sa...

First 30 är som om - det blev fel i filöverföringen från JK till Frankrike. Förskeppet från en gammal Peder Bruun ritning har blivit mixad med aktern från JK

Anders Nilsson sa...

Slaget i sidan från Scampi, fören från Grinde ...