tisdag 22 februari 2011

Dehler appelerar till sin kappseglingshistoria - introducerar nya Dehler 41 med en racing version Dehler 41db

Dehler jobbar ännu hårdare sen Hanse blev ägare på att profilera Dehler mot performance. Kul utveckling tycker jag som minns de helt dominerande 3/4 tonnarna db1 och db2 som satte Dehler på racingkartan.

Nya Dehler 41 finns att få med ett stort antal individuella konfigurationer gällande inredningsmaterial, kabiner, köllösningar, däckskonfigurationer och mycket annat för att möta dina behov av komfort, prestanda och seglingsinrikting. Som några exempel kan nämnas utfällbar bad-plattform som är integrerad i akterspegeln, inredning i lättviktskomposit, mast i kolfiber med vant i rod.
I den höga standardutrustningen ingår bland annat följande;
• Skrov & däck byggt i monocoquekonstruktion för högsta stumhet och vridstyrka
• Skrov & däck byggt i sandwichkonstruktion för högsta styrka och torrt inomhusklimat
• Tunn och elegant utbärarlist i rostfritt runt skrovsidor
• Integrerad fotlist i däck
• Integrerat fotstöd i sittbrunnstofter
• Gelcoat och finish i högsta klass
• Nedsänkta skrovgenomföringar
• Fluschade däcksluckor
• Inlaminerade aluminiumplattor för montering av alla däcksbeslag
• 9/10 dubbla spridare, Seldén performancemast med konad topp, 2 single line rev, uthal
• Stående rigg i Dyform
• Rullsystem Seldén TD300 för fock med nedsänkt rulle under däck
• Fall i Dyneema
• Alla trimlinor är neddragna till sittbrunnens avlastare i kanaler
• Hydralisk akterstagspännare
• Rodkick
• Flytande skotpunkt för fockskotet
• Tyskt nedsänkt storskotssystem med lång skena och flytande skotpunkt
• Teak i sittbrunnen, tofter och durk
• Dubbel rattstyrning med skinnbeklädda rattar, rullagrad hjärtstock för minsta friktion
• Batterier i AGM kvalitet
• Kylbox med kompressor
• Varmvatten med dusch i WC samt i sittbrunn
• Landström med laddare
• Septiktank med däckstömning
• Teak i sittbrunnen, på bänkar och durk
• Dehler´s nedfällbara patenterade nedgångsluckor
• Volvo Penta D2-40 Dieselmotor med 2-bladig foldingpropeller
• Landström med laddare
Dehler 41
Längd 12,40 m LVL 11,50 m Bredd 3,93 m Djup (2,0m) 2,15m (2,40m)
Deplacement 8 300 kg (7 600 kg) Stor 55 m2 Fock 105% 37 m2
Introduktionspris std båt: 1 725 000 kronor inkl moms fritt sjösatt och riggad i Stockholm.
Leveransplan: Första båtarna kommer att levereras under juni 2011. I skrivande stund ligger
leveranserna för nybeställning i augusti - september för båt till introduktionspris.

Dehler 41db är Racer Cruisern för kappseglaren som är ute efter det absolut bästa och
snabbaste, och som även går att använda för bekväm långfärd. Skrov och däck i sandwich är vakuuminjicerade med vinylester och skum som distansmaterial. Inredningen i sandwichkomposit är extremt lätt och stark. Högre och lättare kolfiberrigg med rod.
Djup 2,4 m racing köl i T-design med blybulb, dubbla rattar i lätt komposit. För övrigt kan Dehler 41db utrustas med samma inredningslösning och tillbehör som standard Dehler 41.
För mera information:
Dehler Yachts Stockholm, Sjöman Yachting AB www.dehler.se, lars.sjoman@dehler.se
Telefon 08- 437 466 16

20 kommentarer:

Edward sa...

VILL HA!!!

Hade varit skit kul att få ratta... :)

Ja, du vet vem.. sa...

Verkar inte ha något brevinkast i aktern som på din, var lägger brevbäraren posten?

Hansen sa...

Fin Båt.

Han i båten bredvid sa...

Säkert en finbåt men på Dehler.se är priset 1 872 112:- (8:80 i växelkurs)... Vad gäller?
Sen är väl inte standardutrustningen speciellt hög? Det är ju vad många andra erbjuder och till och med mindre... Ingår segel eller är den inte segelklar?

Erik B sa...

Jag tippar att de flesta som köper en sådan här båt själv vill bestämma varifrån man köper segel och vilka man satsar på. Att skicka med de "engångsssegel" som tidigare skett är bara slöseri både med pengar och miljö. Kul att de gått tillbaka till J/V som brukar få till det bra.

Anonym sa...

Dehler har faktiskt en representant i Helsingborg för södra Sverige också :-).

mvh

Martin Wikman

Anonym sa...

...utöver den i Limhamn!? ;-)

Anonym sa...

Kollar man nätet känns det som att de stolta Dehlerägarna är de som bloggar och gör mest inlägg :-)

Martin Wikman

Anonym sa...

Det är ju skillnad på representant och "nörd"... De ha en representat i Hbg och en "nörd" i Limhamn. Likheten med mac-ägare är slående i hur man brinner för produkten. Där slutar fö. alla andra liknelser!
Erik B tänker du på samma sätt när du köper bil? Att skicka med en motor är "bara slöseri både med pengar och miljö" för seglen är väl båtens huvudsakliga framdrivning? Sen bör ju seglen som följer med motsvara båtens användningsområde och inte vara någogn form av engångsprodukt. Här börjar man dock lära sig hos båttillverkarna och jag har stött på flera som erbjuder lösningar för en kundanpassad segelgardrob som standard.
Martin - genom att sätta agendan kan man lätt sätta bilden av ett varumärke. Hurvida den bilden är med sanningen överensstämmande låter jag vara osagt. Men blogga kan dessa båtägare.
Att bloggaren här missar att granska matrialet han publicerar säger väl en del. Man biter inte den hand som föder en eller?

Anders Nilsson sa...

Var själv riktigt sugen på en 41db men jag tycker den blir för stor för att jag ska klara av att driva projektet utan sponsorer. Att jaga sponsorer har jag ingen tid till.
Det jag tycker är kul är att Dehler verkligen satsat på att gå från mer cruisingorienterade båtar till cruisingbåtar med betydligt mer prestanda. Det var min poäng med inlägget. Det tror jag de flesta kappseglare kan hålla med om. för övrigt lär det bli Rolf Vroljiks sista innan pensioneringen.
Nörd - det kan jag ta. ;-)

Anonym sa...

Liknelsen mellan mac- och dehlerägare är intressant.

Framgång ges dem som törs tänka utanför "boxen". Kolla dehlers rufflucka t ex. Eller sättet de laminerar in metallplattor för att fästa beslag i.

Nokia har varit marknadsledare på mobiltelefoner i många år och trodde sig sätta standarden. Plötsligt kommer Apple in på marknaden och vänder upp och ner på spelplanen fullkomligt.

Exemplet I-phone och Nokia kommer att användas flitigt på handelshögskolor framöver.

Alla vi som har och älskar mac ler i samförstånd!

/Expressen

Anonym sa...

Liknelsen mellan mac/apple-ägare och dehler ägare slutade just där expressen tog vid.
Det handlar enbart om, låt oss kalla det; stoltet kring produkten.
Dehlers rufflucka är bra OCH unik men däremot är det att de laminerar in metallplattor för att fästa beslag i är föga unikt.

Hur vida man tänker utanför boxen som Dehler-ägare eller bara vill vara en i mängden av likt alla i-fånar låter jag vara osagt ;-).

Dehler bygger bra båtar men tänker utanför boxen - där var man liksom i en del andra avseenden nog bättre förr när man stod på egna ben.

Värt att komma ihåg är att vi lever i en föränderligvärld där framtiden är ett oskrivet blad.

/Android

Erik B sa...

Min kommentar om medskickade standardsegel tycker jag mycket väl tål en jämförelse med en bil. Om man köper en bil och vill ha någon annan motor än den enklaste (billigaste) bensinaren så får man köpa bilen med den bättre motorn och slipper få med den billiga.

Jag tror att de flesta som köper en båt av den här storleken själv vill vara med och bestämma storlek och kvalitet på seglen.

Anonym sa...

Visst går det väl att få bättre segel än standard vid båtköpet? Nackdelen brukar dock vara att prisavdraget för standardseglen är så lågt. Det säger väl en del om vad stora inköpsvolymer och risiga segel för med sig...

/Expressen

Anonym sa...

@Erik B
Det är fortfarande "one stop shop" som gäller när du köper bilen. Du hämtar den "körklar" när du får den. Du går ju inte till firma "B" för att köpa motorn för där INTE FINNS någon motor under huven.

Vad jag vänder mig emot är att du köper en produkt som du inte kan använda till dess tänkta ändamål för den summan du betalar.

Men om nu man på Dehler tänker utanför boxen - har man kanske en lösning på detta?

Anonym sa...

@Exprssen
Prisavdraget brukar väl stå i paritet till de segel som levereras med och vilken kvalitet det är och det säger ju en del om tillverkarens ambitioner!

/Undrande?

Anders Nilsson sa...

Att leverera med segel innebär, tycker jag, att man tar på sig ett ansvar. Frågan är om en familj som köper en Dehler 41 db tycker att de medföljande seglen motsvarar förväntningarna som man har på sin nya båt.
De medföljande North eller Elvström seglen skadar inte bara North och Elvströms varumärken utan också båtvarvets. Många som får standard North och Evströms segel medlevererade går till annan segelmakare nästa gång. Personligen så anser jag att vad som hellst funkar inte till cruising. Det är bara vad kappseglare tror.
Själv ville jag inte ens ha dem medlevererade. Jag har inte så stora förråd.

Anonym sa...

Problemet är ju att ingen "tänker utanför boxen".
Varken tillverkaren i detta fallet (med flera) eller köparen.
Köparen tänker: Jag fixar egna på eget håll då de man får inte är bra nog.
Tillverkaren tänker: VIll han ha andra (bättre) segel eller segel överhuvudtaget får köparen lösa det själv.
Tänk om Audi eller vilken biltillverkare som helst hade tänkt så. VIll han ha en motor eller en bättre motor får han gå till någon som kan fixa det för vår bil kommer utan motor eller med en väldigt dålig.

Nä - tänk utanför boxen och ställ lite krav när ni köper en båt för nära två miljoner...

/Android

Unknown sa...

Det är ju mycket enklare att byta segel än att byta motor. De flesta som vill verkligen ha klart bättre segel köper skilda segel för kappsegling i alla fall. Jag tror, att det finns många som är nöjda med de segel som kommer med båten för semestersegling.

Jag vet inte hur mycket varvet betalar för sådana segel, men oftast kostar de mera att uppgradera dom till racing segel än att bara köpa skilda segel.

Anders Nilsson sa...

Jag har till min Dehler 34SV bara köpt en cruising semiglider rullfock i kolpanel utan tafetta för att det är bekvämt på semester med rulle.
Racingstoren har jag kört så mycket jag kan på transport och cruising för att lära mig den och få provat rigginställningar. Planerar nu för racingstor nr2 - en ännu vassare.
Jag hade aldrig haft användning för en cruising stor. För övrigt så tror jag att man får lättare rätt segel av sin segelmakare än om man handlar dem från hyllan av båtförsäljarna.