fredag 11 februari 2011

Öresund - det mognar för gränsöverskridande?

Just nu kommer en hel del politiska utspel och inviter från danska sidan av Öresund om samarbete i Öresund. Verkar som det politiska läget närmar sig att gå från "talk to walk".
SSF är inte sämre utan erbjuder nu danska seglare gratis SRS mätbrev 2011!!
Bra - kan vi nu få se några fler danska besättningar på svenska regattor till sommaren?

HYC diskuterar redan utbyte med Helsingör för kvällskappseglingar. Malmö Segel Sällskap kör för VM i J-80 och Dragör VM. Har vi fler konkreta exempel?

Ska vi öppna för att testköra DH2011 på Öresunds SRS Cup regattorna 2011? En regel i Öresund? Är vi mogna för det?

15 kommentarer:

mattias sa...

Spännande. Tror det effektivaste medlet att locka danska båtar till Skåne vore att köra DH.
Enligt min mening är Öresund för litet för två mätregler.

Erik B sa...

... erbjuder det danska seglarförbundet gratis DH till svenskarna?

Anonym sa...

Det beror på hur DH2011 blir.
Är det likt DH2010 är det inte ett alternativ för oss.

Anonym sa...

Mattias har så rätt ! Öresund är för litet för två mätregler. Eftersom det finns fler kappseglande båtar på Danska sidan är det självklart att vi ska böja oss segla DH.
Sedan är det bara att vänta till att alla Nordbor begripit att IRC är största regeln i resten av världen och det är den som ska gälla. Naturligvis kan man ha kritík mot både den ena och den andra regeln men efter en hel del kappseglande vill jag ändå påstå att det är (nästan) alltid de bästa som vinner oavsett regel.

Dr. Cunningham

Anders Nilsson sa...

Jo, reglerna är ju det första man kanske tänker på.
Det är kanske lättare att fokusera på det gemensamma och börja där.

Anonym sa...

Enig med Dr. Cunningham, Øresund er for lille til to respitsystemer, hvorfor bare ikke blive enig med om at bruge IRC, da den er internationel..

Anonym sa...

I Estland seglar man ORC....

Peter

Anders Nilsson sa...

... och i Finland och i Tyskland...
I sundets regattor finns det ju ingen anledning tycker jag att släpa in IRC. Det blir bara en regel till. Den är dessutom ganska dålig och förenklad. Den kräver precis som de övriga reglerna nogrannare klassindelningar.

Anonym sa...

Alla regler kan uppfattas som Bättre eller Sämre och kritiseras från olika utgångspunkter.
Oavsett den diskusionen kan alla vara överens om att kappsegling bara blir bättre ju fler vi är. Ur det perspektivet gäller det att använda den regel som drar flest kappseglande båtar. Just nu är det i vårt vatten DH som gäller men jag hoppas för framtiden att vi kan "go international" och få in IRC.

Dr. Cunningham

Anders Nilsson sa...

Håller med.
Jag tror också att vi ska se en utveckling i flera steg.
Just nu spelar regeln mindre roll det viktigaste är att det seglas.
Go! Öresunds SRS Cup 2011

Anonym sa...

Anders, det jag menarmed att i Estland segas ORC är att de endast har ORC. Finland har sitt LYS och Tyskland Yardstick för vanlig folk. Intressant blir det då när båtar som Möre 30, Compis 28, Folkbåt finns med ORC-mätbrev (visserligen ORCclub som man bör ta med en nypa salt)

för den som är intresserad - här länken:
http://puri.ee/web/index.php?lang=et&page_id=1209

Peter K

Anonym sa...

Hej Anders og Peter

Nu taler vi om sundet, ikke om Finland, Estland eller Tyskland. I øvrigt undrer jeg hvorfra i har fået jeres fejlagtig viden om at I Finland sejles kun ORC, IRC findes der også, ligesom i sundet. Bare se KDY Autumn Regatta som kan betragtes en god begyndelse..

Anders Nilsson sa...

På Palby Fyn Cup 2011 har man öppnat anmälningarna och det är i princip samma gäng +45-fotare igen i IRC. Det är bra att de får köra IRC om de vill. Jag tror däremot inte att det är rätt regel för "breddkappseglingen" i Öresund. Det är inte ORCi heller. På de flesta andra platser har man en breddregel i Öresund har vi två, DH2011 och SRS. Ska vi utnyttja att vi har korta avstånd i Öresund och öka utbytet genom till exempel en Öresunds Cup med race på båda sidor måste vi jobba på en lösning. Annars inte. Det är kul som det är nu också.
ORCi och IRC tycker jag är mästerskapsreglerna. De kompletterar varandra. Personligen tycker inte jag IRC duger som mästerskapsregel.
Av vilken anledning skulle det vara roligt för kappseglare med en 35-fots racer/cruisers att köra i en klass som IRC-klassen på KDY:
Swan 45, King 40, Landmark 43, Farr 30, Farr 30, Farr 30, Kracer 40r, One Off 63, Farr 30.
Jag kör själv hellre mot besättningar på First 35, Arcona 340, X-34, First 36,7 etc. under DH.

Anonym sa...

Detta senare problem löser man enkelt då man låter båtar med liknande egenskaper gå i samma startgrupper. Titta på de stora seglingarna: Cowes week, Cork week, Spi Ouest, etc.....
Så ska ju även DH fungera även om man kanske kan tycka att det blir fel ibland.
Att det just nu bara fins stora och/eller lite extremare båtar här hos oss som mätt in i IRC beror att man arrangerat några seglingar där man uppenbart i första hand riktar sig just till dessa båtar. Och som tidigare sagts: -Oavsett regel är det (nästan) alltid dom bästa som vinner.

Dr. Cunningham

Anonym sa...

I IRC och SRS är det samma problem. Reglerna har självmätning vilket medför en klar osäkerhet. Båda reglerna har också bara ett mätetal som beskriver båtens prestanda i hela spektrat. Ett annat problem som de båda har är dagsformen hos "tyckarna" som justerar det sista innan talet släpps.

En sak att tänka på när man väljer vilken regel man tänker använda är att regeln skall ta hänsyn till redskapet inte besättningen annars blir det golf. I golf är det inte den duktigaste som alltid vinner när man spelar med handikapp.

Jag sätter en stor päng på att det är DH som är det vi skall använda i Sundet. Helst skulle vi köra med det i hela Skandinavien, vi får väl se om några år........