Möjlighet att översätta från ORCi brev är en av nyheterna 2011.
Har man bara ett ORCi brev kan man nu få ut både ett IRC- och SRSv-brev.
Gamla LYS blir alltså mer och mer sofistikerat. Snart skiljer bara nyanser mellan reglerna och det verkar som harmoniseringen snart gör det möjligt med en regel. Eller vad tror ni?
ORCi började med att komma närmare IRC och idag är man betydligt narmare varandra. Rätt utveckling tycker jag.
Frågan är när och om det blir en regel att segla efter?
SRS-nyheter 2011 20101217
Utvecklingsarbetet av SSF:s empiriska respitsystem – SRS – som påbörjades för fyra år sedan fortsätter. Målet är att få en mer likartad bedömning av båtar och båttyper samt att kunna erbjuda en snabbare leverans av SRS-mätbrev.
Systemet ska bli mer systematiskt och formaliserat än tidigare men kommer även i fortsättningen att ha empiriska och subjektiva element.
SRS-tabellen
SRS-tabellen kommer att finnas kvar på samma sätt som tidigare. Det nya bedömningssystemet kommer att ge vissa mindre justeringar av respittal. Respittalen kommer även i fortsättningen att anges med två decimaler och den nya tabellen publiceras på SSF:s hemsida i februari 2011.
SRS-mätbrev
SRS 2011 kommer att kräva vissa nya uppgifter samt minst två foton på båten vid ansökan om SRS-mätbrev. Ett foto ska vara taget från sidan med båten på land och på sådant sätt att undervattenkroppens profil framgår. Ett foto ska vara taget snett framifrån med båten antingen i sjön eller på land. Även båtar som haft SRS-mätbrev 2010 måste göra en ny ansökan, men avgiften är i sådana fall reducerad på samma sätt som gällde för förnyat mätbrev 2010.
SRS-reglerna
Klassregler för SRS och SRSv 2011 kommer att publiceras på SSF:s hemsida under januari 2011.
SRS-certifikat
Förändringarna i SRS 2011 har tagit mycket kraft och vi är därför tyvärr tvingade att igen skjuta upp SRS-certifikat för tabellbåtar och klassbåtar ett år. Ett SRS-certifikat är ett automatiskt genererat mätbrev som ger båtägaren en sammanfattning av vad som gäller för hans båt.
SRSv
2011 införs på försök SRSv. SRSv är i princip samma som det vanliga SRS, men underlaget för SRSv-mätbrevet ska vara verifierat och SRSv-talet anges med 3 decimaler.
Alla båtar – det vill säga standardbåtar, klassbåtar och mätbrevsbåtar – kan ansöka om SRSv-mätbrev. SRSv-mätbrev kan användas i vanlig SRS-segling, men en arrangör har även möjligheten att inbjuda in till kappsegling som bara är öppen för båtar med SRSv-mätbrev.
Uppmätning av båt, rigg och segel samt vägning av båten ska göras av en av SSF licensierad mätman. Alla segel ska vara certifierade antingen av en licensierad mätman eller av en segelmakare som har licens att certifiera sin egen produktion.
Vissa klassbåtar som har mätbrev i enlighet med klassens klassregler kan få ett SRSv-mätbrev utan mätning om klassmätbrevet bifogas med ansökan. De klasser detta gäller kommer att listas på SSF:s hemsida. Båtar som har mätbrev i ORCi eller Endorsed IRC kan få ett SRSv-mätbrev baserat på ett sådant mätbrev.
Tekniska kommittén
5 kommentarer:
Hej
Vi kommer inte att svara styckvis på enskilda frågor just nu men läser alla kommentarer och frågor och kommer att svara samlat på SSF's hemsida och på några andra ställen (här på tex.) senast i början av Januari.
Pelle Lindell, ansvarig för SRS i SSF TK
PS översättningen av ORCi till IRC är inget SSF styr över och det är nog en missuppfattning. Man kan ta de flesta mått till IRC-mätbrev från ett ORCi-brev men inte riktigt alla.
RORC gick tidigare ut med att det var OK att utgå från ORCi brev.
De accepterade DH2009 brev också. Om det behövdes kompletteringar undersökte jag aldrig.
Efter att ha haft det här i bakhuvudet i ett dygn nu så:
- Det är bra med inmätta segel
- Att båtar är vägda är nödvändigt - borde gälla standardbåtar också.
- SRSv brev borde alltid ge lägre tal än standardbåtens tal om det är lika indata.
Sen kan jag undra om SRSv är ett sätt att skapa förutsättningar för en "mästerskapsregel". Om så är fallet tycker jag att det är ett felaktigt initiativ. Mästerskap ska köras efter mätregler så det aldrig blir en diskussion om bedömningar. Enligt min åsikt finns det bara två riktiga mätregler utan bedömningar och det är DH-regeln och ORCi.
Alla som kappseglar har väl sin båt inmätt och har full koll på alla sina mått, eller? Annars kan man ju inte veta om ens redskap är regelvidrit. Man vill ju inte fuska!
Seglar du bara SRS med standardbåt så är ju inte den båten inmätt.
SRSv-brev och klassbåtar är ju de enda som nu blir inmätta.
Frågan är också hur många av klassbåtarna som kör SRS som har certifikat från klassförbunden. Är det då en klassbåt?
Skicka en kommentar