Nya Pacer 400 sjösattes utanför Royal Cape Yacht Club i Cape Town Sydafrika. Alexander Simonis och Marten Voogd design. Hon levereras i tre varianter med cruising varianten byggd i vinylester och en racingvarianten i epoxi. Klart är att det är performance som gäller.
Man har anammat Dehlers teknik att laminera ihop däck och skrov.
Test turen gick utanför Sydafrikas kust i +15m/s vilket inte är ovanligt i SydAfrika. Kanske dags för ett 40-fots projekt?Man har anammat Dehlers teknik att laminera ihop däck och skrov.
Kort peke för code segel. Ser läcker ut med snygga proportioner. Eller hur? Experimenten med slagen på Pacer 375 är borta på nya Pacer 400. Kostar för mycket i IRC och ORCi enligt varvet.
TECHNICAL INFORMATION
Length Overall 12.04m
Length WaterLine 11.03m
Beam 3.75m
Draft 2.5m
Displacement 6100kg
Engine Size (STD) 30hp
SAIL AREAS
Mainsail 63m
Code 1 Jib 38m2
Code 2 Jib 37m2
Spinnaker Masthead 130m2
P 16m
E 6m
I 15.25m
J 4.6m
7 kommentarer:
Det var den fulaste och gräsligaste överbyggnad jag sett på länge. INTE vackert!
jag tror att ögat luras av att skarndäck verkar slutta utåt? Därför får man intrycket av att fönstren sitter högt upp i överbyggnaden. Med t ex ett grått däck blir det snyggare.
Jo, så är det. Det är större vinkel på skarndäck än vad man kanske är vana vid - kolla var skotskenan till focken sitter.
Akterspegeln på Pacer 376 såg hemsk ut på bild men det var helt annat i verkligheten. Den här ska nog också ses i verkligheten.
Alldeles för tung
Då har du dåligt kläm på konkurrenterna. King 40 7100kg, First 40 7900kg, Dehler 41 (race version) ca 7400kg, Arcona 410 7800kg etc. då tycker jag den verkar lättast i klassen.
Klassen runt 40-fot börjar bli het igen efter 5-6 år av svalka. Några säkra kort finns för de som vill ha en cruiser/racer men allra bäst är begagnat där det finns massor till bra priser just nu. Jag skulle nog sikta på en Dehler 41:a eller en lättare racer/cruiser om jag hade pengarna och skulle satsa nytt här.
Man måste skrapa ihop en hel del stålar för att kunna köra ett 40-fots projekt.
Ny 40-fotare med allt kappseglings bling bling(inkl. kolmast) slutar kring 3 200 000kr.
Man bör nog räkna med att det ska fram 75000kr om året för försäkringar, underhåll, båtplats och för att hålla en kappseglad båt med up to date segelgarderob. Kollar man sen på andrahandsvärdet så verkar större båtar tappa mer än mindre.
Skicka en kommentar