fredag 31 december 2010

2010 - summering av våra race med Grynet, Öresund regatta och tävlingarna i Malmö Segel Sällskap

2010 började tveksamt. Isen låg tjock länge men smälte precis till påsk. Vi kunde genomföra Sveriges enda Påskläger för Optimister och E-jollar.

Andra dagen var det tuffa tag. Hårdvind och kallt i vattnet.

Den sena våren gav oss bråda dagar för att få båtarna i ordning till Årets första race, North Sails trim Cup. Vi hann inte köra ett enda pass ihop. Samma för alla men det var skönt att det var perfekt väder för en säsongsstart. LBS gjorde sitt till med att servera Öresunds godaste hamburgare. Team Kracer tog hem North Sails Trim Cups stora klass. Bilden är från prisutdelningen. Ska bli kul att se hansen i North tröja.
Själva tog vi hem en andra plats i klassen slagna av en J-80 från Lommabuktens seglarklubb.

Två veckor senare var det dags att arrangera MSS-Cup på hemmaplan. Förväntningar var stora att få se en riktig fleet Starbåtar förbundet pratade om 20 båtar. Tyvärr kom bara 5 hit. H-båtar, J-24 och C55 skulle också köra. J-24 samlade ihop sig fint. H-båtarna en besvikelse som bara blev 6 besättningar. Vi hade hoppats på över 10. C55 samlar alltid stora fleets vilket är kul. Totalt var 32 besättningar var med och över 100 seglare stod för seglarfesten.

C55 fleeten hade tightast racing under MSS-cup 2010. 17 besättningar ställde upp. Kul att se de skickliga teamen.

Det såg länge ut som Kullaseglingen skulle bli ett riktigt hårdvindskör med mycket halvvind. Nyttigt, då vi hade för mycket stor uppe i de byiga vindarna och hade taskig balans i båten. Vi blev kort med folk och många hade inte kört på båten ihop. Vi bestämde oss för att inte hissa spinnaker vilket gjorde att vi kom sist bland de 6 startande.

På semestern cruisade vi runt Rugen i Tyskland. Fantastiska veckor och vinter kändes långt borta.

Seedorf på Rugen. Ett tips!

Hemma igen så var det dags att få de sista pusselbitarna på plats till J-24 VM samtidigt som vi körde Ven Runt. Ven Runt blev vår bästa placering under året 2a i klassen efter Lars-Erik Sylvin&co.

Annika Ekmans tidiga ankomst till J-24 VM på lördagen var välbehövlig för att få ihop det sista. Tack Annika!!

Seglingarna på havet leddes av Peter Reggio. Vi hade tur att få till VM ett år då han inte var bokad med Americas Cup. Peter tog ledningen på havet och gänget runt honom gjorde ett kanon VM för alla de 14 nationaliteterna. Världens mesta seglings-VM 2010 skrevs det på flera av de internationella seglingsmagasinen hemsidor. Willii Gohl med jury skötte protestförhandlingarna till långt ut på kvällarna på ett föredömligt sätt.
På bilden Jacob Söderstierna helt utpumpad efter att ha blåst för märkesändring. Vi hade inte tillräckligt med gasflaskor till tutorna första dagen så det fick bli lungtuta. Kalle Bärg och Jacob fick inte ihop tutan som jag hade köpt till dem - lungtuta igen. Nästa gång kör vi med visselpipa.

Det som så här långt efter gör det värt är alla som man lärt känna. Gösta Wiik och Christer Alkvist gjorde hela mätprocessen tillsammans med de hitresta internationella mätfolket till ett välsmort maskineri. Alla ungdomarna, juryn, J-24 förbundet och J-24fleeten, seglingsledningen och framför allt det positiva mötet med alla seglarna. När man är mitt i det känner man bara - Aldrig mer. det har redan börjat mjukna. ;-)

Sponsorerna Förenade bil, City Gross, Delphia Yachts, JMS och Choice Hotels gjorde det hela möjligt. Roligaste initiativet för sporten kom från City Gross som bjöd sina kunder på prova på segling i Delphias segelbåtar. Tjejerna på bilden var med i Ung i Malmö. Oförglömligt positivt.

Roligast, tycker jag, det var att hemmaseglarna visade framfötterna i världseliten. En 7e och en 11e placering. Imponerande!!

Veckan efter körde vi Saltholm Runt, klubben vara ganska mätta på arrangemang efter J-24 VM. 2011 blir det mer satsning på Saltholm Runt.

På väg på målrakan efter en fantastisk uppsegling efter första kryssen som verkade gå vår väg till en början men vinden vred och kom utifrån i slutet. Ett riktigt skiftigt Saltholm Runt med alla vindar. Klurigt. Vi klarade oss helskinnade men det var tufft att få till.

Seglingarna efter Öresunds SRS-Cup, som vi blev tvåa i efter Ola Bruno&co, blev i följd Bådnyt Sailors Cup, Mumm-Stelton Cup och KDY Autumn regatta. Inga riktiga resultat men vi deltog. Roligaste racet var KDY Autumn Reagatta där vi gick riktigt bra fock konfigurerade i lättare vindar. Startade däremot i fel start två ggr.

Halloween Cup gästspelade jag i en J-24. Back to basics - kanon kul. ( H-båtsbesättningar körde och 8 J-24. helt OK på höstkanten. 2011 är C55 också med.

Summeringen av 2010 - för egen del ett alldeles för splittrat år mellan att arrangera regattor och min egen segling. Extremt mycket segling blev det. Nästa år varvar jag ner och lämnar över ansvaret för Kölbåtskommittén och Tävlingskommittén i Malmö Segel Sällskap efter tre år. Tre snabba och roliga år.

Nyårslöfte - 2011 ska vara fokus på egen segling och Team Grynet!!