Tur att man la på sitt nya heltäckande kapell på 606:an i går kväll. för nu är båten packad och klar för årets första Rikscup, såm går i Stenungsund 1 maj helgen
Härligt - snart går väl isen här! Såg att du fått ditt mätbrev. Lite konstigt att du fick samma lys som en systerbåt med samma konfig inkl gennaker och spinnaker?
En del konstigheter vad gäller SRS får man nog ta. Regeln är grov. Man måste läsa breven noga. Jag ska kolla om de får använda "spinnaker eller gennaker" eller om det är "spinnaker och gennaker under samma race". Är det det första alternativet så är det ju okej. Annars får vi ju skaffa en gennaker. också. :-) Man skiljer ju sen på assymmetrisk spinnaker på bom och gennaker halsad i centrumlinjen också. Nu är Grynet sjösatt och masten urlyft ur mastskjulet. Nu ska masten bara vägas och mätas in innan vi mastar på. Har som målsättninga att inga regler ska vara ett hinder för deltagande. Vi plockar ut SRS-mätbrev, DH2009 brev, ORCi-brev och IRC brev. Någon som slår detta. :-) I mitt nästa liv ska jag köra entyp. ;-)
Har man X-35 OD behöver man ju fortfarande mätbrev om man ska ha någon att segla mot. Glömde skriva trailerbar ISAF-klass med förankring i regionen. :-)
Lägg märke till att "Zenya" har fock och "Grynet" Genua. Zenya har både spinnaker och gennaker. "Grynet" enbart spinnaker. Verkar helt O.K. enligt min mening.
Vi skall göra ett ryck och få ut lista på hittills anmälda trim cup båtar i början på veckan. Sen får vi hjälpas åt att påmninna de som slöat eller frusit fast med vårrustningen - dags att anmäla sig!/Johan W
Årets SRS-säsong har, tycker jag, tre konstigheter när det gäller mättalen annars så börjar det likna något. X-34 får sänkt. Går otroligt väl i Danmark. Helt obegripligt att sänka First 36.7 till 1.28. Lika obegripligt är 1.32 på First 35 fast åt andra hållet då. Österberg effekten? Positivt är att efter tre säsonger så hamnar Seaquest 36 på rätt sida X-35. Likaså Pronavian börjar närma sig rätt mättal.
HP:n ligger vid bryggan på Råå nu. Anlöpte Råå 2345 igår efter 15 timmars segling från Långedrag :-) Härlig rundning av Kullen med gennaker och solnedgång :-) :-) :-) Hem 0115 och upp igen 0445 för att köra två gastar till tåget, trött idag...
Hansens jäkla våg klarade 99kg. Det krävs inte akademisk utbildning för att fatta att det inte funkar. Hoppas han är nere och vattenslipar i +3 grader. He, he. ;-) Nytt försök på torsdag - hela Malmö är välkomna så jag slipper lyfta 110kg själv. Kotkompression var nära. I mitt nästa liv ska det bli kolmast.
Anders ,kolmast är säkert bra för ryggen, fast med tanke på att det tydligen bara ger marginellt +1% på SRS så känns 350 000,- för en kolpipa jäkligt svårmotiverat hemma vid köksbordet.. Vi får nog sikta in oss på bra trim & taktik o segla med det som vi har istället. Ska bli kul o se hur Dehler 34 ex "Fekke" går med sin kolmast på norrlandskusten. Doris åker iallafall i sjön 7 maj. Watski2StarB startar i Oxelösund 26 maj. StefanK
Jag menade inte att det var lite stålar utan ska man göra det så ska man ha förlorat sin alumast eller köpa med det när man väl är i köpögonblicket. Inget man skaffar i efterhand. Det man ska överväga är vad det kostar i mättal.
Det är klart att det är blir billigare om man väljer detta från början, men det är jäkligt mycket pengar oavsett. 350 000 är en uppgift från Selde´n och inkluderar även stående riggen i kol. Tycker faktiskt att det finns en klar poäng i att hålla båten standard, det finns trots allt en del andra 34:or som vi kan segla "entyp" mot. Dehler 34:an Fekke har t.ex. både Al och kolmast så dom kan ju välja.. StefanK www.dehlerdoris.blogspot.com
24 kommentarer:
SNYGG bild!
Nu kommer den förbannade askan också. Man får väl göra om jobbet. ;-)
Tur att man la på sitt nya heltäckande kapell på 606:an i går kväll. för nu är båten packad och klar för årets första Rikscup, såm går i Stenungsund 1 maj helgen
Jonas SWE 271
Härligt - snart går väl isen här! Såg att du fått ditt mätbrev. Lite konstigt att du fick samma lys som en systerbåt med samma konfig inkl gennaker och spinnaker?
En del konstigheter vad gäller SRS får man nog ta. Regeln är grov.
Man måste läsa breven noga. Jag ska kolla om de får använda "spinnaker eller gennaker" eller om det är "spinnaker och gennaker under samma race". Är det det första alternativet så är det ju okej. Annars får vi ju skaffa en gennaker. också. :-)
Man skiljer ju sen på assymmetrisk spinnaker på bom och gennaker halsad i centrumlinjen också.
Nu är Grynet sjösatt och masten urlyft ur mastskjulet. Nu ska masten bara vägas och mätas in innan vi mastar på. Har som målsättninga att inga regler ska vara ett hinder för deltagande.
Vi plockar ut SRS-mätbrev, DH2009 brev, ORCi-brev och IRC brev. Någon som slår detta. :-)
I mitt nästa liv ska jag köra entyp. ;-)
Anders, du är alltid välkommen till X-35 OD...
(Tyvärr har vi dock inga akterluckor)
:-)
Har man X-35 OD behöver man ju fortfarande mätbrev om man ska ha någon att segla mot.
Glömde skriva trailerbar ISAF-klass med förankring i regionen. :-)
Lägg märke till att "Zenya" har fock och "Grynet" Genua. Zenya har både spinnaker och gennaker. "Grynet" enbart spinnaker. Verkar helt O.K. enligt min mening.
Mätbrev - ja, men det är inte så mycket mer än att betala avgiften så är det klart....
Matrisen mfl. kör sin(a) X-35 på lastbil till de olika tävlingarna, men det kanske inte var definitionen på trailerbar? :-)
Hur är det med anmälningarna till North Trim Cup?
Helt rätt Leffe!
Jag läste bara fyra försegelskonfig tog för givet att det var genuor och inte att det avsåg fyra fockar :-)Då känns det ju helt i sin ordning.
//Peter
Vi skall göra ett ryck och få ut lista på hittills anmälda trim cup båtar i början på veckan. Sen får vi hjälpas åt att påmninna de som slöat eller frusit fast med vårrustningen - dags att anmäla sig!/Johan W
Årets SRS-säsong har, tycker jag, tre konstigheter när det gäller mättalen annars så börjar det likna något.
X-34 får sänkt. Går otroligt väl i Danmark.
Helt obegripligt att sänka First 36.7 till 1.28. Lika obegripligt är 1.32 på First 35 fast åt andra hållet då. Österberg effekten?
Positivt är att efter tre säsonger så hamnar Seaquest 36 på rätt sida X-35. Likaså Pronavian börjar närma sig rätt mättal.
HP:n ligger vid bryggan på Råå nu.
Anlöpte Råå 2345 igår efter 15 timmars segling från Långedrag :-)
Härlig rundning av Kullen med gennaker och solnedgång :-) :-) :-)
Hem 0115 och upp igen 0445 för att köra två gastar till tåget, trött idag...
Håkan...men lycklig? Go segling? Var med på en provtur på din båt i Lysekil... Grattis till en fin båt!
Min skall komma 15e Maj...skrovet är klart...
Vad var toppnoteringen?
MVH Andreas
Härligt att höra att det löser sig för er.
Grattis Håkan. Provtur?
Toppnotering 10,8 men då tror jag loggen visar lite lågt... ;-)
Vi fegade lite då det var lite vind och seglade med två rev och lilla gennakern :-)
Anders, klart du skall få en provtur! Vill du segla lite längre kan du följa med till Lomma från Råå nån kväll veckan innan 1 maj.
Onsdag den 28:e?
Vi ses /
hur går det med inmätning av båten och masten? en (tung)viktig fråga
Hansens jäkla våg klarade 99kg. Det krävs inte akademisk utbildning för att fatta att det inte funkar.
Hoppas han är nere och vattenslipar i +3 grader. He, he. ;-)
Nytt försök på torsdag - hela Malmö är välkomna så jag slipper lyfta 110kg själv. Kotkompression var nära. I mitt nästa liv ska det bli kolmast.
Anders ,kolmast är säkert bra för ryggen, fast med tanke på att det tydligen bara ger marginellt +1% på SRS så känns 350 000,- för en kolpipa jäkligt svårmotiverat hemma vid köksbordet..
Vi får nog sikta in oss på bra trim & taktik o segla med det som vi har istället.
Ska bli kul o se hur Dehler 34 ex "Fekke" går med sin kolmast på norrlandskusten. Doris åker iallafall i sjön 7 maj. Watski2StarB startar i Oxelösund 26 maj.
StefanK
Tillägg för att få en kolmast istället för en i aluminium i 34 fotsklassen är ca 150 000kr.
Jamen, dåså...!//Ola
Jag menade inte att det var lite stålar utan ska man göra det så ska man ha förlorat sin alumast eller köpa med det när man väl är i köpögonblicket.
Inget man skaffar i efterhand.
Det man ska överväga är vad det kostar i mättal.
Det är klart att det är blir billigare om man väljer detta från början, men det är jäkligt mycket pengar oavsett. 350 000 är en uppgift från Selde´n och inkluderar även stående riggen i kol. Tycker faktiskt att det finns en klar poäng i att hålla båten standard, det finns trots allt en del andra 34:or som vi kan segla "entyp" mot. Dehler 34:an Fekke har t.ex. både Al och kolmast så dom kan ju välja..
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Skicka en kommentar