Efter flera förflyttningar av märken och startlinjer så kom så starten äntligen igång. 14:35 gick startskottet.
Vinden hölls sig länge runt 4-5knop och flerskrovsbåtarna nickade som ankor i dyningen innan starten. Den svaga vinden som kom och gick var den stora anledningen till att seglingsledningen sköt upp racet från utsatt tid kl 12:00.
På båtar som har möjlighet att i princip slå alla tiders hastighetsrekord tycker jag man ska ha höga förväntningar på. 20 knop i 4m/s. Okej faktiskt. Förväntningarna om en spektakulär uppgörelse som sportsligt skulle bli ganska tråkig uppgörelse utan matchracingens taktik och närstridsdueller kom inte helt på skam.
Två båtar som drog iväg och där den ena, Alinghi, drog iväg som kommen från en annan division. Efter starten trodde jag det var kört för "th good guys". Gjorde strax under 20 knop i 5 knops vind. Helt galet. BMW Oracle som speedar upp och kommer i fatt och vinner racet. Att gå lägre och snabbare än en katamaran är en bedrift. Ska bli kul och se vad analysen blir. Trimaran eller var det vingseglet som fällde avgörandet?
Helt vansinnigt måste följas. Seglar Sverige stannar. Det här var betydligt mer spännande än jag själv någonsin kunde tänka mig. :-)
11 kommentarer:
Hej Anders,
Segelmakarna får väl börja snegla på flygindustin nu.. kanske en vingmast på Luffen 2011. Oj vad BMWORACLE gick på kryssen.. snabbare än Alinghi med endast ¨vingstoren¨ och krysspeeden var ju runt 20 knop.. - hoppas eurosport kör repriser & på söndag em blir det inte mkt luffepolering /Soffsegling gäller på söndag. Trevlig Helg sailors / LJ
Jag har redan lagt en order hos Gran.:-)
Du får nog beställa amerikansk spruce istället för svenska gran om du ska få sådan där fart på SV:n ;-)
Jo, kanske det.
Racingköl har ju plötsligt blivit en ickefråga. De är ju bara att skruva av den man har och skaffa två pontoner.
En sån skulle man kanske testa på expressen :D
Hehehe !!
20 meter vingmast :D
Jag kommer fortfarande ihåg när vi seglade runt i Calle Hennix Seacart 30 och kollade på Louise Vuitton Cup. Alinghi gänget kom, efter en hel dags racing, på cyklar och ville prova på.
Det var nog då de blev flerskrovsförgiftade.
Det var flera som sade lägre och snabbare men jag tyckte det såg ut som BMO gick mycket högre än A5? Vad missade jag?
De måtte väl ha menat undanvinden, det var väl där Alinghi skulle briljera.
Jo, BMW Oracle gick några grader högre på kryssen och hade bättre tryck på undanvinden och kunde gå lägre.
Att segla Americas cup med flerskrov verkar vara väldigt likt isjaktsegling.Vi seglade på Höllviken i början av januari.Vinden var 12 m/s.När lovartmeden lyfte på slören föll vi också av och farten ökade till 40 knop.Lite snabbare och billigare än AC. Jan G
Man gör väl ungefär som i H-båten.
Lovar när det lättar och faller i byarna, eller?
Jag tyckte Alinghi styrde betydligt vingligare än BMW Oracle på undanvinden. Man snackade om att de var nere för att hämta barlastvatten - eller missuppfattade jag det?
Skicka en kommentar