Enligt rapporter från flera besökare är Göteborgsmässan fylld med motorbåtar. Märkligt i miljömedvetna tider.
Synd när svensk segelsport verkligen har chansen att ta sin plats.
Positivt är ändå att SSF tar tillfället att visa upp kappseglingssporten. En eloge till SSF.
7 kommentarer:
Läste på Gransegels hemsida att de vädrar en positiv stämning på mässan! Så jag får hoppas att deras bedömning är bättre än din rubrik ;-)
Många har skrivit och reagerat på det enorma utbudet av motorbåtar.
Ingen segelbåt - inga segel var mest min tanke med rubriken.
Stämningen är det nog inget fel på. "Sailors have more fun" gäller ju fortfarande.
Dusseldorf mässan var för egen del en mycket positiv upplevelse på så sätt att jag hade ingen aning om att tyskarna seglade så mycket på sina insjöar. Många sjöar har motorbåtsförbud vilket bidrar till insjöseglingens utbredning.
Anders, vi får lobba för motorbåtsförbud i Östersjön!
Valfråga?
StefanK
Intressant! Men enl Sweboat är enb. 7% om jag nu minns rätt segelbåtar i den svenska båtfloran var av 10% av dessa är kappseglande. Så att det ser ut som det gör är väl en spegling av verkligheten. Men jag håller med gran - vinden vrider mot gynsammare vinklar!
Rätt skall vara rätt 12,2% är en segelbåt av någon form. Dock är det fortf. 10% av dessa som är kapseglare enl undersökningen som pres. på morgondagens Båtliv.
Jo, men då räknar man med hela båtlivets människor och inte vad båtarna används till. Även det som inte ligger i hamnarna.
Kollar man hamnarna i Öresund så är det ungefär 80% segelbåtar. Jag räknar med att det finns ca 1000-1200 kölbåtar som kappseglar, kvällskappseglare och kappseglare, i Öresunds 48 hamnar. Jag har försökt räkna dem. Det är bara 1/20 av alla segelbåtarna.
Det har du helt rätt i.
När man tittar lokalt kan ju förhållandena bli annorlunda. Så är det ju med statistik.
Oavsett så tror jag mässan speglar båtlivet och drömmarna där om rätt bra. En mässa handlar ju om att få drömma om den stora motorbåten men köpa en Ryds t ex. Dock känns segelbåtssidan mer realistisk...
Vi märker till exempel en klar downsizing vad det gäller storlek till massorna. Vi pratar nu 28 - 37 fot. Tidigare 37 - 47 fot.
Intresset från helt nya seglare är stort och vår 28:a är hett eftertraktad...
Skicka en kommentar