fredag 26 februari 2010

Dags att vakna - Skåne smälter

Det är dags att ta sig ner till båtarna och göra en inventering över vad som behöver göras.
Om ni tycker att ni redan har allt i skick inför säsongen så kan ni ju alltid ta er en funderare till.

Visste ni till exempel att:
- det går att fixa 25% bättre styrförmåga genom att polera upp rodret ytfinnish.
- tänker ni toucha +12knop så ska ni ha en bottenfinnish på 16 µm. Ett 1200 våtslip papper har en kornstorlek på ca 16. Nu krävs det inte 1200 papper för att uppnå denna yta men kanske 800 papper.

Vill ni läsa mer om bottenfinnishen betydelse så finns en kanon artikel på:

http://samst.se/?p=43

5 kommentarer:

Erik B sa...

Jag visste att Skåne sjunker (kvarstående effekt från förra istiden) men och tycker nu synd om er om Skåne dessutom smälter ;-)

Anders Nilsson sa...

Landhòjning àr ju inget som fràmjar segelsporten, òresund har alltsà ytterliggare en fòrdel.

Anonym sa...

Hm... 12 knop, det är väl vad som händer när man hissat storen?

Anders R

Anders Nilsson sa...

Okej det är ju ytterst sällan man ligger på +12knop med en deplacementerande kölbåt men visst förvånade ytans betydelse mig.
800 papper är ju grymt fint. Lasse Hansen går ju alltid över sin VC17 målade First 36.7 med 600 papper. Helt övertygad om att det gör skillnad.
Så får det bli i år när hon är färdigmålad. Rodret kanske till och med borde ha en hård färg och poleras.

www.swe39.com sa...

Körde 1200 papper undertill på swe39:an när vi segla SM i borstahusen och alla minns ju hur det gick mot tidigare ;)

Som en raket i vattnet och så när på en svartflagg som gjorde att vi bomma pallen ju.