Palby Fyn Cup 2008
Så var vi äntligen igång. Kracer gänget riggade och gjorde Kracer 30 iordning på torsdagen. Micke, Marko och jag anslöt på fredag morgon.
Marko med värsta solskyddet
I klassen hade vi otroligt välseglade båtar. Kim Haugaard i sin Aluminiumbyggda 35 fotare är alltid snabb. Magic mazda en Farr 40 var snabbaste båt i klassen. Ett specilabygge FH1000 gick också bra. En Asso 99 som varit med i flera år. De körde för övrigt också Centomiglia i fjol.
I klassen hade vi otroligt välseglade båtar. Kim Haugaard i sin Aluminiumbyggda 35 fotare är alltid snabb. Magic mazda en Farr 40 var snabbaste båt i klassen. Ett specilabygge FH1000 gick också bra. En Asso 99 som varit med i flera år. De körde för övrigt också Centomiglia i fjol.
Vi fick krångel i starten med att få upp genuan och kom efter en 20 sekunder i starten. Viktigast är dock att inte tjuvstarta som ger ett kraftigt tidstillägg.
Påväg ner mot Lilla Bält går vi fort i den höga och krabba sjön. Fantastiska surfar och farten ligger stadigt runt 10 knop. Flera nose dives med peken doppad på riktigt. :-)Micke och line management.
Påväg in i Lilla Bält har vi lite svårt att hitta rätt spår. Strömmen ökade till 2.5 knop. Det jobbiga var att den var väldigt lokal. Båtar som låg bredvid varandra kunde ha en fartskillnad på kring 3-4 knop pga strömmen. Här gäller att kunna segla i strömmande vatten. Det funkade betydligt bättre mot slutet av sundet och vi gjorde en helt klart godkänd passage. Från Lilla Bält passagen ner mot södra Fyn och Svendborg blev det sträckbog med lite släpp.
Det blev en ganska bumpig färd längs södra Fyns kust. Kändes helt klart i ryggslutet.
Väl inne i bland öarna innan Svendborgsund så körde vi med två rev och 107 % fock. Kracern gick fantastiskt högt och snabbt . Det kändes verkligen som vi stekte förbi de andra. Högt och fort.
Det otroligt trånga Svendborgsund nådde vi när det var mörkt på allvar. Här gäller det att ha koll på navigeringen. I år var det dessutom kryss igenom.
Micke, Anders och Marko hade gått igenom racet minutiöst hemma. Torrseglat. Micke gjorde ett imponerande jobb med navigeringen på hela racet men särskilt i Svendborg sund.
Vid bron inser vi plötsligt att här blir det trångt. Båtar som navigerat fel och fastnat hade hissat spinnaker för att komma loss, ett gäng båtar låg och täckte varandra och fastnade i strömmen. Det kändes som det var nu alla han i fatt alla. 385 båtar i Svendborgsund mitt i natten som kryssar är något alla borde uppleva.
Vi körde i fatt Dragonfly 920 trimaraner och låg plötsligt och slog oss igenom ett fält av både stora 50-fotare, trimaraner, X-99, sportbåtar och mindre båtar. Alla var här. Lyckligtvis var vindstyrkan svag annars hade nog vad som hellst kunnat hända.
Vi jobbade stenhårt med att hitta fri vind och köra på så grunt vatten som möjligt. Vi hittade ständigt fina spår och körde förhållande vis ostörd. Vi kom otroligt bra ur Svendborgsund. Det kändes när vi kom ut på öppnare vatten som vi hade 300 röda lanterner efter oss. En mäktig syn med alla röda ljus..
Efter Svendborgsund och vi precis kommit ut med bra vind och ett fint spår kör vi in i väärsta vindhålet. Punka i rusningstrafiken. Båtarna i lovart rusar förbi. Vi kan inte komma loss. Till slut hissar vi en gennacker och kommer loss och seglar 90 grader mot kursen för att komma loss. Vi har tappat många båtar.
Vi kör i fatt fler och fler av de som smet förbi. Synd annars hade en toppplacering varit inom räckhåll.
Anders Hansen
Marko, Isak och Micke.
Martin och Anders
Martin kör extra hårt med vinschen för bildens skull.
Så var det slut för i år. Nästa år är säkert Kracer gänget med igen. Ingen vill missa Fyn Rundt. I år tog racet strax under 24 timmar. En helt fantastisk upplevelse.
Martin och Anders
Martin kör extra hårt med vinschen för bildens skull.
Så var det slut för i år. Nästa år är säkert Kracer gänget med igen. Ingen vill missa Fyn Rundt. I år tog racet strax under 24 timmar. En helt fantastisk upplevelse.
Nästa år kör vi egen båt om vi får ihop transporterna. Detta vill inte jag missa igen.
Redo för hemfärd. Kracer har sänkköl och är på så vis trailerbar.Det kom fram en dansk och frågade:
- Den skylten har du vel ickke paa vis din kone er med. :-D
5 kommentarer:
Ja - vilket fantastisk segling det var. Vi seglade en Dansk BB 10 meter och startade någon timme innan er i Kracern. Hade också en fantastisk första del av racet där i passerade en massa. Passagen i Svendborgsund var bland det häftigaste jag upplevt i seglingsväg. I vårt tillfälle var detta när vi blev i kapp seglade av bla X-50an, Club Swan 45an och de andra bjässarna samtidigt som och vi låg i slag duell med Omega 42or. Efter någon miss i den starka strömmen fan vi både vind och rätt väg på högersidan och lyckades vinna en hel del placeringar. BB10 sticker bara 1.45 så vi kunde ta några genvägar. Som du också skrev var alla lantärnorna en fantastisk syn speciellt när man blickade akter ut och såg alla som kryssa upp genom den smala passagen.
Vi hamnade tyvärr också i ett liknande hål som er tidigt på morgonen strax söder om storabälts bron. Mega frustrerande att se båtar 200 meter bort som bara stormar förbi medan man själv backar i 1 knop. Vi kom dock loss efter mycket kämpande men insåg strax att loppet var kört. Tror vi slutade på en 6 plats av 18 i vår klass - det skall dock sägas att vi hade Larsen 34an Chilli som van långt bakom oss när vi pacerat Svendborgsund. Nästa år får det inte bli liknande misstag.
Ja, vilken tävling. Snyggare inramning än de Sydfynska öarna finns knappast. Fyrarna på alla uddarna och klitterna.
Alla dessa båtar. Hög nivå på seglarna också.
Hålet vi fastnade i var nog konkurrerande landvind från Fyn och vinden från ost. Frågan är om detta är standard vid ostlig vind på nattkröken?
Hur skulle vi undviket det? Vi var väldigt trötta när det hände - kan ha varit det. Svårt att hålla huvudet utanför båten då. Kracer är ju inget man ligger och slaggar i precis även om jag somnade på vingen.
Längs nordfyn var det också tungt stundtals med vindhålen. Mycket vindhål. Vi körde med olika gennakers flera gånger. Upp med Airx gennakern(fartvindsgennaker), ner igen och upp med Gamma3 också bytte vi till stora topphissade gennakern igen. Ett djäkla slit.
Vi valde att ta oss in mot land och fick fin vind där.
Det var också ett imponerande gäng som tog sig runt i 11or, Melges 24or, J-80 etc. Ingen sova där heller.
Fysiken är viktig. Fyn Cup blir ett gott insitament att komma igång med fysträning till nästa år.
Fan jag har ont i kroppen idag. Det är lite hård fjädring i den där Kracern. Men det är väl det som karakteriserar en sportbåt. :-)
Jag kan bara instämma i era kommentarer. Jag seglade på Petterson 767 "Stig På" (en variant av en gammal 1/4-tonnare) från Råå i löb 2. Vi vann vårt löb och hela vår startgrupp.
Vi hade motsvarande era framgångar och problem. På väg mot Svendborg blev vi passerade av väldigt många större och snabbare båtar. Då vi kom fram till bron såg vi en vägg av segel som pluggat igen alla öppningar, och den där spinnakern som försökte komma loss från grundet. Hur i hela friden ska vi komma genom? Jodå, det gick riktigt fint att trixa sig genom alla större båtar, då vår lilla kan vända på en femöring och ta lite grundare vatten. Efter bron fick sedan alla större båtar nöjet att segla förbi oss igen. Nog det häftigaste vi varit med om!
Vi fastnade också i irriterande hål på väg upp öster om Fyn, men aktiv segling gjorde att vi reparerade det så bra till vinst.
Var fanns X-35:orna?
Johan
Kul det gick bra för er. Gratulerar!
Jag förstår inte en sak och det är när jag kollar i målgångstiderna så var Dehler 34an före Kracer i mål.
När vi gick in i vindhlået kom Flemming bakom oss och kom precis i fatt innan de också stannade. Vi hissade gennaker och drog upp mot Langeland och fick till slut vind igen och de låg bara kvar. Hur gjorde de för att komma före oss i mål? Allt var ju stendött föröver. Det är bara att ta av hatten för gänget på Dehler 34an Frk Prahl. Jag tror jag ska ringa och höra med Flemming hur de tänkte.
Skicka en kommentar