söndag 27 april 2008

Ytterliggare en Dehler 34 anlände till Sverige igår

Åtminstonde 12 Dehler 34or ska levereras till Sverige i år. Detta var nr 3 eller 4a. Denna är den så kallade RS varianten som också engelsmännen kappseglar med. Förstaget är framflyttat och båten har inte den så kallade TD varianten av Furlex, rullen nersänkt under däck, som vår ska ha. Båten får på så vis ett större J-mått och en något större fock.
Vår kommer i början på juni. :-)

13 kommentarer:

Unknown sa...

Någon idé var LYS kommer hamna på?
Läste detta: Dehler 34 SV = 1.29.
Är SV denna modellen?

Anonym sa...

Hvilket skrognummer har denne båten ?

Anders Nilsson sa...

Det finns inget SWELYS än. NORLYS var snabba och satte 1.29.
Skrovnummer har jag ingen aning om.

Anders Nilsson sa...

Hörde nyss att några båtar väntar att få sitt SWELYS tal i veckan. Ska bli spännande.
Dehler varvet har gjort två konfigurationer på båten den ene kallas SV efter Simonis Voogd och den andra RS.
RS har förstaget framflyttat till fören och akterstaget i centrum på aktern.
SV har möjlighet till TD rulle och har akterstaget delat så man kan ha boxarna i aktern.
SV har ett J-mått på 4.10 m och jag tror RS har ett J-mått på ca 4.32. Det är enda skillnaden.

Anonym sa...

Har du koll på vart de andra båtarna skall? Du är väl ordförande i Dehler 34-klubben ;-)

Några till Götet tror jag?

Anders Nilsson sa...

Jag tror inte det kommer någon till Göteborg vad jag vet. Det var en blogg i stengärdet som tyckte båten var halv sweet så det gick trögt med försäljningen. :-D

Anders Nilsson sa...

Peter
Jag glömde ju fråga den självklara straffsparksfrågan. Hur många är ni Svenska J-109 klubben? :)

Per Lundquist sa...

Med lite "flyt" :-) så kommer det seglas Dehler 34 SV till helgen. Vi är tre som sjösätter i slutet av denna vecka. Skrovnummer på min båt är 12 och de två andra tror jag ligger runt 30.

Anders Nilsson sa...

Per - skicka bilder!!

Anonym sa...

Tråkigt att man redan presenterat olika lösningar på försegel....snart kommer modifieringar mm på köl mm

Nu är entypsseglingar kört?

Anonym sa...

Hur är ståhöjden inne i båten?

Hälsningar Adam

Anders Nilsson sa...

Andreas
Båten som du ser på bilden kommer också att ha kolfibermast.
Det är en av 12 båtar.
Resten som är med J=4.1 och alumast kan ju köra "entyp". Vi som beställt nu har bestämt oss för att ha 1.8*4.4 som max bredd på spinnakern som standard.
Standard SPL=4.4.
För entypsegling så behövs ju ett förbund som tar sig an en specifikation som ska godkännas av SSF.
Fortsätter försäljningssuccén så är det kanske läge.
Det är väl snart lika många sålda som X-35or

Anders Nilsson sa...

Adam
Båten är byggd efter tyska tumstockar. Det går många fransmän på samma millimeter.:-)

Ståhöjder:
Akterkabin 1976mm
Toalett 2011mm
Salong 1916mm
Förkabin 1728mm

Madrass/dynmått:
Akterkabin 2000 x 1329 mm
Salong babord 2100 x 1211 mm
Salong styrbord 1867 x 550 mm
Förkabin 2088 x 1703-406 mm