Jag får en hel del frågor kring vad som gäller när vi kör ORCi. Det märks tydligt att säsongen närmar sig.
Viktigaste som vid all kappsegling är att ha koll på kappseglingsreglerna. Mitt hetaste tips är att gå en regelkurs och gör SSF-testet. Det krävs mer av taktiker/rorsmän att verkligen ha koll på reglerna när man hamnar i tightare situationer i bankappsegling än vid distanskappseglingar.
Jag har också lagt en länk till ett alldeles utmärkt träningsredskap och det är Uli och Wolfi Finckhs regelquiz. Kör det tills det sitter.
Precis som vid all kappsegling så gäller det att ha koll på klassreglerna. Det finns nu också en länk till ORC reglerna för de som tänker vara med på internationell segling.
För de som är intresserade av mästerskapssegling och havskappsegling finns det länkar till ISAF Offshore Special Regulations.
Oftast körs det efter ISAF Cat 3 utan livflotte.
REGELLÄNKAR (Ni hittar dem också i högerkanten)
Reglerna 2013-2016, svenska översättningen
Casebook - ISAF sailing rules 2013-2016
ORC Rules
ISAF Offshore Special Regulations
Regelspelet
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
lördag 31 januari 2015
torsdag 29 januari 2015
North Sails Trim Cup 2015 - öppnar för ORCi-klass
Nu öppnar vi anmälan till LBS-regattorna North Sails Trim Cup 9-10/5. Vi satsar på arrangemang. av god klass och fortsatt god utveckling av startfältet. Obs först till kvarn, max 60 respektive 50 båtar.
Etiketter:
2015,
North Sails Trim Cup,
Öresund Cup
onsdag 28 januari 2015
Öresund Cup 2014 - vinnarna
Bra uppslutning på kvällens seglarträff i Lomma. Bra diskussioner om Öresund Cup 2015. Dags för klubbarna att bestämma sig för reglerna inför 2015.
195 kölbåtsbesättningar och 7 flerskrovsbesättningar var med 2014 på något av de sju racen. 10 besättningar hade deltagit i 4 eller fler och fick full serie.
41 besättningar var på mer än en regatta vilket ska jämföras med de två första åren då vi bara körde efter SRS på svensk sida. Då var motsvarande siffra 29 och 28 besättningar.
måndag 26 januari 2015
Påminnelse om seglarträffen på onsdag den 28/1 i Lomma
Bild Heléne Ohsbeck
Utöver prisutdelning kommer vi summera säsongen med en öppen diskussion om vad som varit bra och vad som kan förbättras. Vi kommer även diskutera upplägg och regattor för 2015.
Anmäl er så snart som möjligt till lbs.sailrace@gmail.com så att vi kan planera inköp av fika mm.
Välkomna!
lördag 24 januari 2015
Har First 36.7 en bra köl?
Världens snabbaste First 36.7 Malin har en tyngre blyköl för att matcha den större segelytan.
Skrovfilen i ORCi brevet F196MOD.off vittnar om detta.
Läser man Malins ORCi-brev, http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/52889.pdf, så har hon 116.2 i stabilitetsindex och fast hon har ett djupgående på 2237mm jämfört med vårt på 1990mm med bulb inte lika styv.
En standard First 36.7 har ett stabilitetsindex på 113.2 och som exempel finns Halbtrocken tyska mästarna http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/53026.pdf.
Original profilen
Elefantfot är det en bulb?
Man ser hur Patrik Forsgren har gjort sin tyngre jämfört med originalet.Frågan är hur världens snabbaste ORCi-köl ska se ut?
Etiketter:
2015,
patrik forsgren,
team arken zoo,
Team Pro4u
torsdag 22 januari 2015
Team Pro4u bygger om First 36.7 Malin inför säsongen
Själv tycker jag Malin verkar vilja vara en Dehler 34SV. ;-)
Akterskeppet öppnas upp och lättas.
Kolla in SWE88 blogg:
https://swe88.wordpress.com/2015/01/22/dagsrapport-fran-ombyggnationen/
https://swe88.wordpress.com/2015/01/22/dagsrapport-fran-ombyggnationen/
Etiketter:
2015,
ORCi,
patrik forsgren,
Pro4u,
team arken zoo,
Team Pro4u
söndag 18 januari 2015
Grynet - nya genua 1 L/M på gång
Nu känns det som nya genuan börjar bli verklighet. Efter en diskussion i Team Grynet så var vi överens om att vi kör på North även för vår L/M genua. Vi vill ju att den ska lira så bra som möjligt med storseglet.
Vi fick i veckan förslag på mått och en 3D-pdf från North där jag kan snurra och kolla på seglet.
Ser ut att kunna skotas riktigt tight mot riggen.
Ny 37 fots ORCi one off på gång från Maurizio Cossutti
Det ryktas om att gänget med Cossutti optimerade Arcona 340 Katarina II är på gång med en one-off. Jag gissar att det är den som nu är på gång.
Gissar också att den här inte blir lika bredhäckad som Next 37 blev utan att det blir en mer moderat akter. Gennaker? Knappast.
Hur som helst så blir Katarina II förmodligen till salu i sommar. Världens i särklass snabbaste Arcona 340.
Här är bilder på kölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/07/martin-nilsson-spanar-in-arcona-340.html
Gissar också att den här inte blir lika bredhäckad som Next 37 blev utan att det blir en mer moderat akter. Gennaker? Knappast.
Hur som helst så blir Katarina II förmodligen till salu i sommar. Världens i särklass snabbaste Arcona 340.
Här är bilder på kölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/07/martin-nilsson-spanar-in-arcona-340.html
Etiketter:
Katarina II,
Maurizio Cossutti,
next 37,
ORCi
lördag 17 januari 2015
Seglingsligorna blir nästa stora grej
Det känns nästan som att sparka in en boll i öppet mål att förutse seglingsligornas frammarsch kommer att vara det bästa som hänt sporten på mycket länge.
Bundesliga i Tyskland och danskarnas Sejlsportsligaen följs av Premiere Sailing League i USA där 72 klubbar slåss om att få vara med.
Tyska ligan startade även div 2 för det var så stort tryck.
SSF - när kör vi igång i Sverige?
Bundesliga i Tyskland och danskarnas Sejlsportsligaen följs av Premiere Sailing League i USA där 72 klubbar slåss om att få vara med.
Tyska ligan startade även div 2 för det var så stort tryck.
SSF - när kör vi igång i Sverige?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)