måndag 14 februari 2022

Here we gås - Abbekås, back to basics

Som barn hängde vi alltid i hamnen. Det var här det hände. Det var här Helga hade hamnkiosken där vi kunde köpa glass och godis. Det var här vi fiskade ulk men framför allt kunde vi låna klubbens optimistjollar.

 
Klubbens optimistjollar var i trä och de vägde massor. Mikael Vatn hade en riktigt fin optimistjolle som var betydligt snabbare. Ulf Rittemar var snabbast i sin i plast. Ola Sjöstrand fick till slut en grymt fin Winner men var då för tung så det hjälpte inte. Själv fick jag hålla till med klubbens. 
Det gjorde ingenting förutom att vi fick inte segla längre ut än ålagarnens yttersta flaggboj med klubbbåtarna. Det löste vi genom att segla igenom ålagarnen. Upp med roder och centerbord sen seglade vi bort till Mossbystrand och badade.
Bosse Jilkén tog initiativ till att vi skulle bygga egna optimistjollar och hyrde formar. Såklart blev de byggda i Bosses bastanta anda och blev på tok för tunga de också. Minns fortfarande hur vi hade problem med att få gelcoaten att härda.
Farsan tyckte det såg mysigt ut att segla så han köpte Sven Perssons ett år gamla 606. 
- Du kan ju lära mig, var hans förenklade syn på segling. Jag var 14 år gammal och hade bara seglat optimistjolle. I Abbekås var inget omöjligt kändes det som. Sydregattan var årets händelse i hamnen. Lördagen var för kölbåtarna och söndagen för oss jollar.

Min första Laser 60851.

När jag närmade mig 15 frågade min farsa om jag ville ha en Laser eller en moppe. Fritt val så att säga. Laser var ju dyrare så det fick det bli. Vi åkte till Gert Jönsson i Skanör som hade två hemma. En blå och en grön båt att välja på. Riktiga Laserseglare ska ha ägt en blå, i alla fall om man kommer från Sydkusten. Jag vägde 48kg när jag fick hem båten. Den hade M-rigg där M stod för minirigg. Ett färgglatt segel med två våder färgade. Kan säga att det var ett helt annat djur att att tämja än optimistjollen. 
Vi seglade 606 med hela familjen på fem till Smygehuk för att handla mjukglass och deltog i klubbmästerskapsseglingarna. Claes Hiersemann från Gransegel i Malmö kom och pratade rigg och segeltrim på vintern. Riktigt spännande med en stockholmare i Abbekås. Gert Rosén lärde oss kappseglingsregler.
Bröderna Kihlberg och Håkan Nilsson och Richard Palmgren seglade Flipperjollar med trapets. Ulf Nilsson och Håkan Persson, som var äldre hade en Flying Dutchman, för övrigt första gången jag stått i trapets. 
Andra säsongen köpte Anders Hegardt, Magnus Berg, Ola Sjöstrand, Ulf "UFO" Andersson och min lillebror också Laser. En hel fleet i Abbekås. När det blev dags för Sydregattan kom de stora grabbarna till Abbekås. Gustav Svensson, Lars Jönsson och Lars Bergenzaun och de var typ ett helt banben före. Minns att Lars Jönsson visade hur vi skulle kicka, hängde sig på bommen och tryckte till.
Pontus Johnsson seglade från Gislöv efter föräldrarnas Omega 28 Ynez för att deltaga. Han hade också en blå. Den lever för övrigt fortfarande.
I den här andan växte jag upp med seglingen. När jag såg att Abbekås Båtklubb stod först i listan på Sailarena bestämde jag mig direkt. Det är så man bygger klubbgemenskap, seglaranda och grymma minnen för livet. Nostalgisk bestämde jag mig för att supporta att de gått med i SSF och segla för dem igen. 2022 är jag deras enda kappseglare. Lite sorgligt men jag kanske kan inspirera någon att börja. De har en fin seglarskola för barn så det känns ju bra.


söndag 13 februari 2022

2022 EurILCA Master MLT – Ta’Biex, Malta - anmälan inskickad, båt bokad

Gustav Svensson och jag är hittills de två svenskar som anmält sig. Valetta lär bli oslagbart i mars. När jag seglade med Per Sahlbergs Dehler 34SV Windriven på Rolex Middle Sea Race från Valetta så var det för att förlänga säsongen i andra änden. Nu är det för att komma igång före alla andra med racing.


Malta erbjuder riktig havssjö och det kan vara riktigt utmanande förhållande men framför allt är det ett riktigt schysst ställe att få några dagar ledigt på.
Anmälda just nu:



lördag 12 februari 2022

2022 blir ILCA Master seglarnas år

För ett år sedan tog jag på mig ett uppdrag som ledamot i Svenska Laserförbundet för ett år. Tanken var att jag skulle jobba med sponsorfrågor. Det gick så där. Vi är alldeles för få medlemmar för att ha något att jobba med. Medlemmarna är alla föreningars enda verkliga tillgång.

Laser Master SM i Kullavik

Det har hänt massor under året. Bland annat så får Svenska Laserförbundet inte heta så längre och nya jollar får inte heta Laser. Förbundet heter numera ILCA Sweden och Laser standard som jag seglar ILCA7.  Lång segdragen process om varumärket Laser är nu äntligen över.
Det upplägg som jag tänkte mig byggde på att vi var hyfsat många medlemmar i förbundet och ganska snart vred det över till att handla om vad erbjuder vi som förbund seglarna.
Det finns massor med Masterseglare som inte är med i förbundet. I princip är det bara de som deltar på Master SM som betalar. Efter att snackat med folk så betalar de bara för att de måste om de ska vara med på SM. Dessutom klagas det på klubbavgifterna för klubbarna bryr sig bara om barn och Svenska Seglarförbundets Tävlingsavgift som ingen vet vad de får för den.  
Det är såklart galet om vi bara har en tävling om året att deltaga på. Här fick jag gehör i styrelsen för en idé om att vi måste ha mer att erbjuda som förbund.
Jag drog upp en principiell skiss på hur vi skulle kunna nå alla ILCA Master seglare så det fanns något för dem. 
 
Principen förklarad i bild.

Tanken med upplägget är att ha regionala Cuper som innehåller regionens GP för året. De GP som ingår i de regionala Cuperna plus Master SM bildar sen en Nationell serie.

ILCA Master är inte bara varmkorv utan jäkligt roligt på vattnet också

Joakim Dovrén, västra regionen, som är ansvarig i styrelsen för Master och Anders Wennberg, seglare i Stockholmsregionen, och i ILCA Swedens valberedningen och jag satte igång att jobba. 
Själv satte jag igång och jagade arrangör för GP1 och ILCA Master SM eftersom det var Syds tur. Jag har i princip haft kontakt med alla tänkbara klubbar i Skåne. Ystad Segelsällskap nappade till slut för att arrangera ILCA Master SM 2022. GP1 lyckades jag inte få någon intresserad av trots kontakter med ett 10-tal klubbar. GP1 kommer istället att gå i Kalmar i år vilket blir fin fint det också.

ILCA Master SM 2022 i Ystad. Kolla mer här:

Om man kollar på alla Cuperna så inser vi här i ILCA Syd att om vi som vanligt är med på Master SM så får vi ytterligare en regatta ihop med ILCA Väst nämligen GP4 i Träslövsläge om vi kör vår Syd Cup. Två större Master träffar under året blir dubbelt så skoj för 25-öringen till förbundet.

Sticker man sen upp tidig vår och kör GP hos GKSS så är 3 av fyra av de ingående racen i den nationella Masterserien klara. Samma gäller för Väst Cup seglarna så detta kan bli riktigt skoj. I Stockholm finns det alla möjligheter för Masterseglarna att mötas under hela sommaren. 

Själv hoppas jag verkligen vi kan få detta att flyga för Masterseglingen är otroligt viktig för svensk segling och oss i Förbundet, ILCA Sweden. Ett tips till alla Masterseglare är att betala in nu till ILCA Sweden så svider det mindre när säsongen startar. Vi pratar hundralappar som gör stor skillnad om jag ska kunna jobba med sponsring som går till seglarna.

Från Talk to Walk, så här blev planen och resultatet 2022:

ILCA Sweden Master Cup

· 7-8/5 GP2, GKSS

· 6-7/8 Master SM, Ystad

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge

· 1-2/10 KSSS Olympiska


ILCA Master Syd Cup, 2022

· 29/5 Liros Cup, Lomma

· 6-7/8 Master SM, Ystad

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge

· 8-9/10 DM Lerberget


ILCA Master Väst Cup, 2022

· 7-8/5 GP2, GKSS

· 6/6 Juniregattan I Billdal

· 10/9 Korshamn ILCA Master

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge


ILCA Master Ost Cup, 2022

· 1/5 Liros Cup, Västerås

· 15/5 Liros Cup, Boo

· 28-29/5 SM Saltsjöbaden

· 27/8 Liros Cup, Ålsten

· 1-2/10 KSSS Olympiska


fredag 11 februari 2022

Årets hårdaste pass

Seriös After Work idag. Det börjar bli ljust så man hinner med ett pass om man unnar sig en tidig fredag. 

Matchande mössa och solen var faktiskt framme och värmde

Grymma vågor i hård nordvästlig vind i kraftig nordgående ström. Vinden låg nog på 10-12m/s med lite mer i byarna. Nervdaller på länsarna och tungt på kryssarna. Skönt att fara norrut på kryssen med strömmen och bra länsträning mot strömmen.
Jag la av när vågorna välte mig på halvvinden och jag slog runt två gånger. Kändes lite pirrigt att hamna i vattnet ensam på sundet. Nåja, jag klarade mig i alla fall. Sjunde ILCA passet i år. 
Nya mössan från Rooster är underbar. 

söndag 6 februari 2022

Inte lätt att vara vinterseglare i det här jävla landet

Det gäller att bita ihop nu några veckor så gör det stor skillnad när säsongen börjar.
Förstår alla som tänker att det gäller att fly landet. 
Det är så här man vill ha det. EM på Roses vid Medelhavet 2019. Jag i 213455 nu är det 216422 som gäller.

En helg blåser lätt bort så här års. Förra helgen så räckte det med att kolla ut från köksfönstret för att ge upp. 

Hamninloppet till gamla Dragörhamnen helgen v4

Den här söndagen såg länge också ut att blåsa bort med stor risk för regn. Så blev det inte utan solen tittade precis fram innan vi kom ut. Det blev idag bara Lars Bergenzaun och jag så vad passade bättre än ett fysiskt pass. Mitt sjätte pass. Snart går det att köra senare eftermiddagar så det lär väl kunna bli ett och annat fredagspass också.
Långa bogar båt mot båt. Gropig sjö med strömmen mot söder och vinden blåsande mot norr. Få förhållanden ger jobbigare kryssar och aktivare länsar. Ett rejält tröttande pass. Två timmar på vattnet höll vi på.
Lars testade sin nya rorkultsförlängare och var grymt nöjd. Verkar vara tunn pinne med bra grepp som är grejen. På tisdag väntar jag på en ny från Rooster, en 19mm och värdens styvaste kolfiber rorkult. Vi får se.


lördag 29 januari 2022

Vintersegling i jolle - kläderna som skyddar

Jag har fått en hel del frågor kring vad för utrustning som krävs för vintersegling i ILCA (Laser). Hur löser ni händer och fötter är vanliga frågor jag får. Faktum är, skulle jag vilja påstå, att fokusera på händer och fötter räcker inte. Jag tycker att lösningen finns i en ordentligt varm bål. 






Jag har själv Sandiline Winter WKII men de finns inte längre utan det har kommit en förbättrad Hiker Arctic. Utan att ha testat den så är det den som gäller på vintern. I 505 kan man ha den en bit in på säsongen också för att hålla värmen.
Som top har jag kört Sandiline Promoteus som ersattes av Sandiline Promotej på bilden. Den var betydligt kallare tycker jag så jag investerade i en Zhik Superwarm X. Den var riktigt bra, varm och skön.

Utan på alltihop så har jag, efter tips från Jacob Jacobsson, Rooster Pro Aaquafleece Top. Den är är en top med fleece på insidan som förutom då att den är vattentät också skyddar mot översköljning och isolerar.
På huvudet kör jag med en vanlig skidmössa från Salomon vilket fungerar kanon.
Jag beställde nya Rooster grejer och såg att de hade Beenie i Proaquafleece också så jag tänker prova den.
När man har allt det på sig klarar man sig ner till 2 graders temperatur. På fötterna har jag våtdräktstrumpor från Rooster liksom ett par lite stora neoprenstövlar från Rooster All Purpose boot. På sommaren kör jag med dessa i 505 och då har jag Zhikgrip II 360 i ILCA. Zhikgrip är betydligt kallare och funkar dåligt på vintern jämfört med Roosterbootsen.


På händerna använder jag Zhik Superwarm men byter så fort det går ner till Rooster All Weather (A/W) NeoPro Glove som är betydligt smidigare. Zhik Superwarm är mycket små i storlekarna så ta en eller två storlekar till.
Zhik Superwarm



Rooster All Purpose neopren gloves

När du fått på dig allt är det bara att köra. Det finns de som föredrar torrdräkt men jag är inte inne på den linjen då de ofta lider av läckage och det blir inte lika fatalt i neoopren.

söndag 23 januari 2022

Skönt med kombinationen 505 och ILCA (Laser) när vintern rasar

Det goa med kombinationen 505 och ILCA är att det går att mecka och segla om vartannat på vintern. I en ILCA får man helt klart ut mest seglingstimmar per mektimme. Sen är pyssel inte tråkigt heller så länge man inte måste vara kvar på hamnplanen.

 

Strutten hade hyvlat upp gelcoat framför sig när den hade rört sig i hålen så det fick fixas. Samtidigt fäste vi den med Sikaflex så nu rubbar den inte på sig mer. Nu ska längden på strutten optimeras för mastpositionen så vi ska kunna få max prebend i lättvind och max strut när vi har rake.

Vi vände på henne och polerade upp ytan med polermaskin och så fick hon ett lager vax som skydd. Lättare att hålla ren så.

Storbommen och spinnakerbommarna böver en omgång lack. Bomuthal- och planingsrevs clamcleate behövde fixas.
Istället för spackel mellan bommen och cleaten gjorde jag en kolfiberkil som jag sedan limmade fast.
Det blir nog inte snyggare än så här. Själv är bäste dräng.

Bommarna slipades lätt och fick sig två lager av Epifanes sidenmatta 2-komponents polyuretanlack. Känns som de blev som nya i förhållande till tidigare. Rorkulten fick också sig två strykningar.

Bomuthalscleaten fick också en limmad kolfiberplatta fastlimmad.
På ICA Malmborgs hittade jag en självhäftande fibermatta. Hoppas nu att limmet tål vatten. Bomnocken kan nu landa mjukt om det bara sitter fast. Jag har använt samma matta till ILCA och det har funkat bra där för att hindra att centerbordet åker upp.


Nya linor till storskotsblocken.
Förutom strutten så är det nu bara självlänsen kvar att fixa. Vi har lyckats böja den lite så det blir väl att köpa en ny hos One-Design Center för att få den tät.

Hur som helst så har vi nu bara att byta gummiled, kapa strutten och byta självlänsen sen kan vi köra igen.

söndag 16 januari 2022

Vinterseglarna i Öresund, inte bara vi i ILCA

Vinter i Öresund är inte som vinter på andra platser i landet.

Vi behöver inte göra säsongsuppehåll i träningen särskilt många veckor på ett år. I fjol hade till exempel jag uppehåll på grund av kyla vecka 2, 5 och 6 då var det för kallt. Vecka 33 för jag fick återhämta mig efter Master SM och 505 SM kroppen var slutkörd. 

Vecka 42, 43 och v44 var jag sjuk i något influensaliknande. Vecka 48 var jag i Stockholm och v51 var det julhelg annars gick det att segla hela året vilket är ganska coolt kan jag tycka, 110 dagar på vattnet under 2021 fördelade på 43veckor.

I november körde Finnjollarna träningsläger med Max Salminen tillsammans med danska Master seglare

I Lomma är det ett gäng i Snipe som också seglar på vinterveckorna, i Viken är det några OK-jolleseglare som också pallar kylan och här i Malmö kom tre Finnjolleseglare ut idag.

Johan Axelsson och Jan Carlander i Snipe igår.

söndag 9 januari 2022

Äntligen igång igen

Efter en kylslagen vecka med ledighet så gick det till slut inte att hålla sig. Idag samlades vi några ILCA7 seglare i Malmö Segel Sällskap för ett träningspass.

Det gäller att inte såsa på hamnplanen, då blir det snabbt kallt.

Idag var det hård byig frånlandsvind 8-12 m/s, nordgående ström 1-1,5 knop, 2 grader i luften, 4 grader i vattnet. 

Kort bana med manöverträning och harstart för att höja tempot. Som vanligt svårt med att falla av i hård vridande vind. Loss med kicken kan vi inte träna nog på och få till lovartslutet innan gipp. Bra med båtar vid rundningarna så det gällde att parera dem med.

Jesper Sundelöf och Pär Flygare från Lerberget planerar att segla med oss från Malmö tidig vår och de var var med idag. ILCA 7 seglare som inte räds kyla. Jättekul att vara fem på vattnet tyckte vi alla.

Temperaturen var okej idag fast den var låg. Det blir inte så mycket stänk som kyler i frånlandsvind utan vågor. Lika hårt från Sydväst hade nog varit plågsamt kallt.

För att förenkla det hela så släpar vi med bojarna själva så slipper vi krångla med banläggning och banläggare som fryser och vill in.

Till hösten så är det Distriktsmästerskapet som gäller i Lerberget som också är en deltävling i ILCA Sweden Syd Cup.

Anders Wennberg på Lidingö gör sitt bästa också för att komma igång och var ute igår. Det finns ju alltid de som har det värre. Ungefär som hunden Lajka.

måndag 3 januari 2022

ILCA-premiären avklarad 2022

Årets första pass blev i rejäl tjocka och 4-5m/s på Öresund. 

Vad skulle vi gjort utan vår bro? Vi vet i alla fall var vi är när vi stöter på den.

Fredrik Forsgren och jag körde båthanteringsträning i en timme i Dragörhamnens inlopp mellan prickarna. Bra för värmens skull men efter ett tag så vågade vi oss på att köra speed träning.
De elektriska kompasserna fungerar dåligt i kyla och dimma då de lägger av. Största risken är väl om vi skulle tappa kontakten med varandra och något händer. Ingen lär ju hitta oss.
Hur som helst kan jag meddela att julmat och nyårsfirande hjälper inte för fysiken. Efter 2h timmar bra träning la vi av. Tidig försäsongsträning ska inte underskattas. Skönt att få känna att smärtan i benen inte tar överhand.
Själv la jag kruten på hängteknik och att försöka undvika toe-in. Ner med ryggen mot vattnet, upp med rumpan. Köttbullehänget hör till julbordet. Inte ett Master SM till som 2021. 
Idag ska jag inhandla sportglasögon så jag kan se framöver utan mina slipade solglasögon. Arkösund i somras var mitt mörkaste SM, fokus på att hitta en bra lösning för synen.

söndag 21 november 2021

Snipefleeten i Lomma växer så det knakar

Förutom att de har södra sveriges 29er fleet tränande hos sig så har Lommabuktens Seglarklubb nu också 7 Snipe i sin fleet. En vanlig tvåmansjolle på vattnet i Lommabukten. I Malmö finns två Snipe så nu går de om oss 505-seglare i antal i Skåne. Vi 505-seglare klarar oss ändå, tycker jag, på att den ena i Malmö mest ligger på hamnplanen.

Känns helt rätt att satsa på en stor internationell klass. Snipe har dessutom ett eget VM för kvinnliga seglare. Hur många klasser kan stoltsera med det?


Ulf Lindwalls nyss inköpta Snipe 28940 på hamnplanen

VM-Guuuuld, Stefan Eriksson vinner ILCA6 master VM 2021 i Barcelona

Att behöva vara hemma och kolla resultaten på kvällarna har varit olidligt och olidligt spännande. Stefan Eriksson kändes som han började få greppet någonstans i mitten på mästerskapet. Pallplatsen började bli en lågoddsare men att vinna GULD är grymt säkert. Grattis!!!

Stefan Eriksson lyckades bäst i ILCA 6

Årets svenska Mastergäng gör en riktigt grym prestation bland 300 seglare i Barcelona. Förutom Stefan var Anders Mattson, Ulf Myrin och Anders Wennberg pallkandidater länge. De nämnda är de vi alla andra kommer att mäta oss mot nästa år. Förutom då också förstås Henrik Béen och Ubbe Nyhammar som är Svenska Mästare 2021. 2022 är det Master SM i Ystad och sedan EM i Warnemunde. Liknande förhållanden och grymt fina vatten så SM i Ystad blir en fin uppladdning.

Bästa svenska kvinnliga seglare blev Ann Lorén i ILCA6 GM.

Hela gänget teamade i ILCA Sweden tröjor