lördag 12 februari 2022

2022 blir ILCA Master seglarnas år

För ett år sedan tog jag på mig ett uppdrag som ledamot i Svenska Laserförbundet för ett år. Tanken var att jag skulle jobba med sponsorfrågor. Det gick så där. Vi är alldeles för få medlemmar för att ha något att jobba med. Medlemmarna är alla föreningars enda verkliga tillgång.

Laser Master SM i Kullavik

Det har hänt massor under året. Bland annat så får Svenska Laserförbundet inte heta så längre och nya jollar får inte heta Laser. Förbundet heter numera ILCA Sweden och Laser standard som jag seglar ILCA7.  Lång segdragen process om varumärket Laser är nu äntligen över.
Det upplägg som jag tänkte mig byggde på att vi var hyfsat många medlemmar i förbundet och ganska snart vred det över till att handla om vad erbjuder vi som förbund seglarna.
Det finns massor med Masterseglare som inte är med i förbundet. I princip är det bara de som deltar på Master SM som betalar. Efter att snackat med folk så betalar de bara för att de måste om de ska vara med på SM. Dessutom klagas det på klubbavgifterna för klubbarna bryr sig bara om barn och Svenska Seglarförbundets Tävlingsavgift som ingen vet vad de får för den.  
Det är såklart galet om vi bara har en tävling om året att deltaga på. Här fick jag gehör i styrelsen för en idé om att vi måste ha mer att erbjuda som förbund.
Jag drog upp en principiell skiss på hur vi skulle kunna nå alla ILCA Master seglare så det fanns något för dem. 
 
Principen förklarad i bild.

Tanken med upplägget är att ha regionala Cuper som innehåller regionens GP för året. De GP som ingår i de regionala Cuperna plus Master SM bildar sen en Nationell serie.

ILCA Master är inte bara varmkorv utan jäkligt roligt på vattnet också

Joakim Dovrén, västra regionen, som är ansvarig i styrelsen för Master och Anders Wennberg, seglare i Stockholmsregionen, och i ILCA Swedens valberedningen och jag satte igång att jobba. 
Själv satte jag igång och jagade arrangör för GP1 och ILCA Master SM eftersom det var Syds tur. Jag har i princip haft kontakt med alla tänkbara klubbar i Skåne. Ystad Segelsällskap nappade till slut för att arrangera ILCA Master SM 2022. GP1 lyckades jag inte få någon intresserad av trots kontakter med ett 10-tal klubbar. GP1 kommer istället att gå i Kalmar i år vilket blir fin fint det också.

ILCA Master SM 2022 i Ystad. Kolla mer här:

Om man kollar på alla Cuperna så inser vi här i ILCA Syd att om vi som vanligt är med på Master SM så får vi ytterligare en regatta ihop med ILCA Väst nämligen GP4 i Träslövsläge om vi kör vår Syd Cup. Två större Master träffar under året blir dubbelt så skoj för 25-öringen till förbundet.

Sticker man sen upp tidig vår och kör GP hos GKSS så är 3 av fyra av de ingående racen i den nationella Masterserien klara. Samma gäller för Väst Cup seglarna så detta kan bli riktigt skoj. I Stockholm finns det alla möjligheter för Masterseglarna att mötas under hela sommaren. 

Själv hoppas jag verkligen vi kan få detta att flyga för Masterseglingen är otroligt viktig för svensk segling och oss i Förbundet, ILCA Sweden. Ett tips till alla Masterseglare är att betala in nu till ILCA Sweden så svider det mindre när säsongen startar. Vi pratar hundralappar som gör stor skillnad om jag ska kunna jobba med sponsring som går till seglarna.

Från Talk to Walk, så här blev planen och resultatet 2022:

ILCA Sweden Master Cup

· 7-8/5 GP2, GKSS

· 6-7/8 Master SM, Ystad

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge

· 1-2/10 KSSS Olympiska


ILCA Master Syd Cup, 2022

· 29/5 Liros Cup, Lomma

· 6-7/8 Master SM, Ystad

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge

· 8-9/10 DM Lerberget


ILCA Master Väst Cup, 2022

· 7-8/5 GP2, GKSS

· 6/6 Juniregattan I Billdal

· 10/9 Korshamn ILCA Master

· 17-18/9 GP4 Träslövsläge


ILCA Master Ost Cup, 2022

· 1/5 Liros Cup, Västerås

· 15/5 Liros Cup, Boo

· 28-29/5 SM Saltsjöbaden

· 27/8 Liros Cup, Ålsten

· 1-2/10 KSSS Olympiska


Inga kommentarer: