torsdag 17 september 2015

Laserjollen får nytt segel - lika långsam

Laserjollen har sen jag seglade blivit en betydligt mer lättseglad båt. Små steg men i rätt riktning. Block istället för en massa öglor och linor med massiv friktion. Hängvästen är borta. Tack och lov för det.
Den 15e oktober börjar man sälja ett nytt segel som är radialskuret. Enligt egna utsagor lär man ha lagt ner 1000 utvecklingstimmar på att det inte ska vara snabbare än crosscut varianten. Varför? Entyp när det är som tråkigast. Crosscut seglet är ju det mossigaste som gjorts. Varierande kvalitet som gör att är man satsande på allvar får man köpa flera stycken kolla igenom dem för att sälja de med sämst form. Laser borde se över riggen också så man inte har en trave böjda övermaster liggande på hamnplanen. Kolfiber topp kunde kanske fungera?
Även en entypsklass måste utvecklas för att hålla i längden. Båten måste attrahera yngre seglare och inte bara oss i 40-60 års ålder för att segla Masters mästerskap.

söndag 13 september 2015

Gippträning idag

Idag körde vi ett bra träningspass. Gippträning i 18-28 knops vind. Gipparna satt fint och det här bådar gott inför VM nästa år. Bytte positioner och det fungerade ändå.
Vi kan definitivt bli exaktare så de sitter likadant varje gång men det är bara lite mer träning så är jag övertygad om detta närmar sig perfektion.
På kryssen körde vi med vår Jib3.5 fock istället för vår Jib3 idag. Svårt att hitta farten till en början. Rundade till focken lite med mer tvist. Lösare på storseglet så kom farten. Frågan är om vi hade höjden. Lite för mycket sagg kändes det som. Vi får se över riggtrimmet en gång till.


Vår Jib3 är för rund för att fungera i det övre registret som vi behöver den. Den är förmodligen en utmärkt mellanfock så vi får se vad jultomten kommer med.

måndag 7 september 2015

A-Cat Worlds 2015 - 157 deltagare - Pontus Johnsson bäste svensk efter dag 1

Glenn Aschby och Mischa Heemskerk regerar i fleeten. De har verkligen fått till foiling med sina A-cat. Första racet blåste det för lite för foil, andra racet var det några som foilade (och ännu fler som misslyckades).
Pontus Johnsson är bra med på en 24e plats men foilar inte med sin A-cat.

Gott om skrov så att säga.      Foto Mikael Adlers

Kolla in resultaten här:
http://www.aclassworlds2015.it/overall-results.html

söndag 6 september 2015

SM i Havskappsegling 2015 - TP52 Blixt Pro Sailing svenska mästare

 Här hittar ni samtliga resultat:

http://nss.nu/orcism_2015/resultat/overall_ORCA_ORCC.html

DM i C-55 - stökigt i Viken

Viken välkomnade seglarna med mörka moln och tjutande riggar.
Det skulle seglas om DM-medaljer och dessutom var det GP5 i sydfleeten. Sydfleeten GP-serie haltar lite pga flera inställda regattor.
Prognosen var ökande vind, men det bedömdes att med lite tur, så skulle det gå att genomföra. En av deltagarna vände redan i hamninloppet. 7 båtar fanns kvar på startlinjen när starten gick för första racet.
En bana med 2 varv seglades med hård vind på första varvet för att sedan avta och vrida på det andra. Ett mörk moln drev in och förvandlade andra seglingen till ett inferno av vind och regn. 22 m/s uppmättes på startfartyget som toppnotering. Seglingen avbröts och alla seglarna gick i hamn.
Detta gjorde att resultatet från det första racet också blev slutresultatet.


Vann gjorde Björn Flygare/Oscar Johansson från Skanör.

Fredrik Rege/Tomas Nimmervol gick upp i topp i sydleeten, efter ytterligare en andra plats.
Tyvärr så blev det inte utdelat några DM-plaketter eftersom det måste seglas 2 seglingar för att detta ska räknas.

Nu ser vi fram emot GP6 i Gislöv om 2 veckor (19/9).

SM i Havskappsegling 2015 - Norrköping, Arkösund - Offshore racet

Efter fyra W/L race så var det dags igår kväll för Offshore racet. Två W/L race under dagen för att sen starta kl19:00 i regn för en tuff natt till havs utanför Norrköping.
Vindarna har varit allt från 0 till 15m/s.
4 båtar har brutit och en del är fortfarande på väg mot mål. Tufft eftersom racet inte går att räkna bort.

Resultaten hittar ni på www.nss.nu så fort båtarna gått i mål och tiderna är inknappade.




Foto Anders Lundin

lördag 5 september 2015

SM I Havskappsegling - bilder från dag 1 - foto Anders Lundin

Norrköpings Segel Sällskap arrangerar SM i Havskappsegling. 
Mycket snack om hur det går att segla med en TP52 (SCA) i fältet i lättvindsstarter. Ser okej ut eller?



 M34 försöker med windseeker? eller vad ska vi kalla den?
Lägre och snabbare

Störst

Fler bilder på SHF Facebook sida - klicka gilla på den här:

https://www.facebook.com/havskappseglingsforbundet








fredag 4 september 2015

SM i havskappsegling - dag 1 - lätta vindar

Lätta vindar från sydväst runt 4-6 knop i första racet gjorde det hela till en tuff match för de mindre båtarna. Fri vind är grymt viktigt så snabbt över på babordshalsar för att sen börja segla.
Blixt Pro Sailing med Stefan Winberg som taktiker vann första racet idag. Bästa Class C båt blev Team Pro4u på en 6e plats.
Trångt i starten

Andra starten blev uppskjuten start två ggr på grund av vridande vindar. Till slut kom racet igång och fältet iväg dock med black flag. Team Pro4u och Almaviva blev tagna för tjuvstart och fick BFD.
TP 52 i täten med de andra jagandes. Inte mycket vind idag.

Idag regerade ostkustbåtarna. Västkustseglarna Vencom och Teknova hade det tufft.

Resultaten:
Resultat Race 1
Resultat Race 2
Resultat Totalt efter dag 1

torsdag 3 september 2015

SM i Havskappsegling startar imorgon i Norrköping, Arkösund

För första gången på många år går SM i Havskappsegling inte i Stockholm. Under flera år så har det inte gått att köra SM i havskappsegling på andra orter än Stockholm då det bara varit enstaka andra båtar inmätta i ORCi och brist på kunniga arrangörer.
Nu går det att köra ett i Norrköping. För att öka intresset för mästerskapssegling så är i alla fall jag övertygad om att just SM bör röra på sig. Norrköping är inte så långt ifrån Stockholm så det är i mångt och mycket samma fleet som fått röra på sig.
Jag tror i alla fall att det är nödvändigt för att det ska vara intressant att SM utvecklas och att fler väljer att deltaga. 
Hur kommer det nu att gå?
Tre Europamästare är med. Bengt Falkenberg med Teknova i ny båt M34, Martin Nilsson och Team Vencom i ny båt Ker 39 och Patrik Forsgren och TeamPro4u i sin First 36.7. Blixt i sin TP52 har vunnit SM tidigare. Att det blir en tuff uppgörelse kan man räkna ut innan.
Man kan säga att det är rejäl storlek på årets fleet. 
Vi behöver jobba på att få fler båtar under CDL 9,700 så att ett SM tecken till kan delas ut till ORC Class C. För att nå detta krävs 15 båtar från minst 5 olika klubbar har startat i mästerskapet. Det innebär 11 till och ytterligare 4 ORC Class A/B. Just nu har Sverige 29 båtar som tagit ut ORCi-brev så det är i praktiken omöjligt.
Årets SM blir alltså en fleet, ORC Class A/B/C. 

Jag har gjort en tabell sorterad efter CDL som avgör klassindelning.. 


Nedan är Scratch Sheet för race 1. 


Ur scratch sheet kan man utläsa i vilken ordning båtarna teoretiskt ska komma i mål beroende på hur mycket det blåser på den bana som racet körs.



tisdag 1 september 2015

Malmö Offshore - dag 2

Till söndagen skulle den sydgående strömmen öka under dagen och vinden avta från 2-4m/s. Inget drömläge för en arrangör.
Malmö Segel Sällskap lyckades ändå genomföra två seglingar innan vinden försvann helt. Första racet gick 6knops vind och det andra 2-6knop.
Vi var 12 båtar som fortsatte köra bankappsegling dagen efter Saltholm Runt. Kul utveckling fån i fjol när vi planerade för X-35. Tyvärr uteblev två av de fyra X-35orna och danska SLY43 men vi fick genomfört vårt första ORCi race på svenska sidan av Öresund. 

Enda ORC Class A var Fredrik Alexanderssons Swan 45. I mitt tycke också snyggast i fleeten.

Lördagens Double Scoring på Saltholm Runt löstes genom att alla ORC båtarna fick nya SRS med sina ORC konfigureringar. Små skillnader men så blir det inga diskussioner om att Malmö Offshore deltagarna seglade oschysst.
Vad säger ni som seglade SRS? Är det ok att göra så här? Själv tycker jag det blir en lösning som är ok. SRS straffar ganska mycket för mängden segel så det blir i en del fall väl tufft men det är nog en bra kompromiss.

Söndagens race då?
Väldigt lärorikt med att ha strömmen med på banan. Äntligen når vi target speed. Så fort vi började gå för fort jobbade vi på att få höjd istället. Funkade fint.
På länsen körde vi vår nya North Sails S1 spinnaker och skar mycket. Vinden vred periodiskt fram och tillbaka så det gällde att köra mot märket. Farten var det inget fel på här men att få både vindkårarna och skiften rätt gjorde länsarna svåra.
Här visade X-37 Hansen sin styrka på allvar.


Vår S1 är vår största spinnaker men vår S2 är bara något mindre.

Helgens stora ego booster är när vi i tredje racet rundar först efter första kryssen. 
Kul helg nu ska vi nöta besättningsarbete och få till rätt strategiska beslut i rätt tid på banan.

Seglarträff på Kajutan imorgon onsdag


Välkommen till Nya Restaurang Kajutan kl 19 om ni vill äta gott både kött o fisk!

För de som bara vill lyssna på senastenytt i branschen, kommande kappseglingar givetvis om våra avklarade seglingar!

- Kom som du är, alla seglare är välkomna oavsett märke i halshornen.

-Glöm INTE ATT ANMÄLA DIG som medlem av SeglarTräffen till Kajutan då vi har specialpriser på ÖL och mat.