Just nu är 48 anmälda till årets Ven Runt. I familjeseglingsklassen finns ytterliggare 16 båtar anmälda.
En hel del spännande båtar är med. Ska bli spännande att se hur Lars-Erik Sylvin går med sin X-34. Ola Bruno seglar väl med sin JOD 35. Leif Andersson dyker upp med sin Seaquest 36- Lars Meyer med sin J-133 Sofia etc.
Anmäler sig gör man på:
http://www.schander.org/ven/
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
tisdag 11 augusti 2009
söndag 9 augusti 2009
ORCi European Championship 2009, Ystad
Det var fantastiskt roligt att få avsluta semestern med att hänga på skånegänget. Särskilt imponerad blev jag av Gustavs insats. I sammanhanget en i och för sig välmeriterad junior. Kroppen är verkligen sliten nu. Alla vi som inte var här och körde med våra båtar och besättningar missade verkligen ett kanonarrangemeng.
Seglingsledaren från Kieler Yacht Club och teamet runt honom gjorde ett kanon jobb. Verkligen riktig bankappsegling idag.

Vi fick vårt bästa resultat idag och vi slog därmed vår målsättning från i morse. Vi skulle jaga en placering som var bättre än den 16e plats som vi hade med sen tidigare.
Gott kämpa ombord och Pontus och Gustav hittade verkligen rätt idag. I en mindre båt som en First 34.7 är i dessa sammanhang så handlar det mycket om att hitta fri vind och få köra ostört.
Kul var det. Bra seglare på de andra båtarna som förstår kappsegling.
Detta gav verkligen mersmak.
fredag 7 augusti 2009
Orci European Championship 2009 Ystad - Imorgon blir det invägning
Spontan som man är så tackade jag - Ja till att ersätta Martin Strandberg som inte kunde vara med denna lördag ombord på Anders Mohlins First 34.7. Riktigt kul. Kanonväder imorgon och segling på Sveriges rivieras bästa vatten. Livet på en pinne som Arnold säger.
Imorgonbitti ska sanningen fram om jag har tappat kilo under semestern eller ej.
Besättningsvikten är reglerad i ORCi. Något som varken är reglerat i SRS/SWELYS eller DH2009. Borde ju egentligen vara en självklarhet i alla respitregler.
I IRC är det reglerat men det är så väl tilltaget så det är löjligt. Kolla på bilder från IRC race. Det får J-24 till blekna.
Här är de preliminära resultaten:
http://www2.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_156321/ImageVaultHandler.aspx
Vi får se om vi kan ändra på det imorgon.
Imorgonbitti ska sanningen fram om jag har tappat kilo under semestern eller ej.
Besättningsvikten är reglerad i ORCi. Något som varken är reglerat i SRS/SWELYS eller DH2009. Borde ju egentligen vara en självklarhet i alla respitregler.
I IRC är det reglerat men det är så väl tilltaget så det är löjligt. Kolla på bilder från IRC race. Det får J-24 till blekna.
Här är de preliminära resultaten:
http://www2.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_156321/ImageVaultHandler.aspx
Vi får se om vi kan ändra på det imorgon.
Orci European Championship 2009 Ystad
tisdag 4 augusti 2009
Hög tid att anmäla sig till Ven Runt - 7/8 sista anmälningsdagen

Glöm inte skicka in era SRS-mätbrev. Läs inbjudan noga!
http://www.venrunt.com/
Open Yngling World Championship 2009
Tyckte precis som fleeten att det måste vara vänsterkant för att undvika strömmen. Då överraskar tre båtar och kör högerkant ut i strömmen och de får ett gött medvrid som lyfte upp dem flera placeringar. Härligt att se. Det är inte att bara slå in under land.
Mattias Dahlstrom/Malin Planander/Petter Klang ligger efter fyra race på 14e plats. Kämpa på.
Etiketter:
Open Yngling World Championship 2009
Star World Championship 2009 - Skåningarna får support

Tyvärr hade vi otur då dagens segling ställdes in på grund av för lite vindoch man satsar i stället på att genomföra två seglingar under onsdagen.
Prognoserna lovar fortsatt lätta vindar. Igår hade de en verklig maratondagmed ca. 3,5 timmar segling plus ca. 1,5 timmes insegling och ingenbogseringshjälp!? Varför de inte anlöpte kajen förrän i mörkret 21.40!!
Vi håller tummarna för dem framöver!
Med seglarhälsningar och direktrapport från Varberg Björn och Robert

Express SM 2009 - Arkösund - En rapport från vårt skånska hopp
Här kommer ett kort referat från arkösund.
SWE39 inledde starkt med topp 10 på tune-up. När det dagen efter var dags för första smseglingen så inledde vi med en 3:e plats. 2 race till kördes och vi låg trea efter dag 1 i ett 40 båtar starkt fält.Vi blev påseglade och nästan sänkta i race 2. Vi höll tredjeplatsen till dag 2 då vi höll oss runt topp 10 och seglade stabilt utan att ha nåt jättedipp.
3:e dan började med sjätteplats men vi var diskade för tjuvsvart men det var fel, lagom knäckta var vi ombord.
I andra seglingen så fredagen sen så visade vi moral och seglade in som 5:a. I efterhand så har jag kommit över bildbevis som visar att vi inte var för tidiga på linjen,se mer på swe39.com.På lördagen så skulle vi segla dom två seglingarna som återstod och vi körde in som 15:e i båda racen efter att än en gång fått undvika kollisioner då en idiot från babords kanten mena på att han skulle ha plats för märke vid ena målgången.
Folk är inte kloka ibland. Vi höll vår 7:e plats totalt och borde dock blivit sexa då det visade sig att ena båten framför seglade hela regattan med felaktig botten. Nu är båten och besättning i skåne igen och swe39 står och torkar i Råå inför ven runt och då hoppas vi på fler expresser än ifjol och bra väder :-D
Mvh mattias med besättning

SWE39 inledde starkt med topp 10 på tune-up. När det dagen efter var dags för första smseglingen så inledde vi med en 3:e plats. 2 race till kördes och vi låg trea efter dag 1 i ett 40 båtar starkt fält.Vi blev påseglade och nästan sänkta i race 2. Vi höll tredjeplatsen till dag 2 då vi höll oss runt topp 10 och seglade stabilt utan att ha nåt jättedipp.
3:e dan började med sjätteplats men vi var diskade för tjuvsvart men det var fel, lagom knäckta var vi ombord.
Folk är inte kloka ibland. Vi höll vår 7:e plats totalt och borde dock blivit sexa då det visade sig att ena båten framför seglade hela regattan med felaktig botten. Nu är båten och besättning i skåne igen och swe39 står och torkar i Råå inför ven runt och då hoppas vi på fler expresser än ifjol och bra väder :-D
Mvh mattias med besättning
måndag 3 augusti 2009
Open Yngling World Championship 2009 - seglingsglädjen koncentrerad
Efter att ha varit och handlat Camping Gas kom jag förbi de glada Ynglingseglarna. Lyckades också hänga på lite Aftersail som Australiensarna och Schweizarna ordnat för resten av besättningarna. Fantastisk stämning bland seglarna och humöret var på topp.
För det svenska gänget Mattias Dahlström/Malin Planander/Petter Klang gick det kanon i första seglingen och de fick hem en fjärde plats. Grattis till den.
Andra seglingen blev en taskig start ödesdiger. På de korta kryss-läns banorna finns det inte särskilt mycket utrymme för upphämtningar. Resultatet blev en tung 28a i andra seglingen.
Starkt ändå för att inte på ett helt år ha seglat ihop.
Imorgon lämnar vi Kalmar och hela det trevliga Yngling gänget för Christianopel.
Andra seglingen blev en taskig start ödesdiger. På de korta kryss-läns banorna finns det inte särskilt mycket utrymme för upphämtningar. Resultatet blev en tung 28a i andra seglingen.
Starkt ändå för att inte på ett helt år ha seglat ihop.
Imorgon lämnar vi Kalmar och hela det trevliga Yngling gänget för Christianopel.
Etiketter:
Kalmar,
Nilsson på tur,
Open Yngling World Championship 2009,
SK Kaparen
söndag 2 augusti 2009
Open Yngling World Championship 2009 - SK Kaparen, Kalmar - Öresunds Seglarna vann tune up racet idag
Precis när vi kom under bron och är på väg in i Kalmar hamn så möter vi ett kappseglingsfält. Det visar sig att SK Kaparen i Kalmar arrangerar Ynglings VM. Racen börjar imorgon och idag var det Tune Up Race.
Mattias Dahlstrom/Malin Planander/Petter Klang från Helsingborgs Yacht Club vann dagens segling. Även Kalmar sund är ett strömt vatten och de har säkert haft nytta av att träna i sundet.
Gott så - imorgon börjar tävlingarna.
Får kanske tillfälle att hänga med ut imorgon och kolla.
SK Kaparen har en skapat sig en Kalmar Race week där de samlar racen. Fantastiskt gott exempel som många andra svenska städer borde ta efter. Kalmarsund är också en plats som svenska seglare borde ta sig oftare om de vill lära sig segla i strömmande vatten.
Börjar längta till racen igen. Att transportera sig och familjen runt svenska kusten börjar bli lite segt. Idag blåste det 1.1 m/s när vi lämnade Påskallavik. Vi körde motor ända ner till Borgholm. Som tur var kom en stadig ostan på 5-6 m/s och vi fick en fin halvvindsegling ner till Kalmar. En riktig kryss länsbana med full besättning är vad jag saknar.
Skönt att vara ute ur skogen, slippa den snitslade banan och äntligen kunna koncentrera sig på att trimma och styra.
Mattias Dahlstrom/Malin Planander/Petter Klang från Helsingborgs Yacht Club vann dagens segling. Även Kalmar sund är ett strömt vatten och de har säkert haft nytta av att träna i sundet.
Gott så - imorgon börjar tävlingarna.
Får kanske tillfälle att hänga med ut imorgon och kolla.
SK Kaparen har en skapat sig en Kalmar Race week där de samlar racen. Fantastiskt gott exempel som många andra svenska städer borde ta efter. Kalmarsund är också en plats som svenska seglare borde ta sig oftare om de vill lära sig segla i strömmande vatten.
Börjar längta till racen igen. Att transportera sig och familjen runt svenska kusten börjar bli lite segt. Idag blåste det 1.1 m/s när vi lämnade Påskallavik. Vi körde motor ända ner till Borgholm. Som tur var kom en stadig ostan på 5-6 m/s och vi fick en fin halvvindsegling ner till Kalmar. En riktig kryss länsbana med full besättning är vad jag saknar.
Skönt att vara ute ur skogen, slippa den snitslade banan och äntligen kunna koncentrera sig på att trimma och styra.
Etiketter:
Kalmar,
Nilsson på tur,
Open Yngling World Championship 2009
lördag 1 augusti 2009
Nilsson är på tur - Vippholmen, Påskallavik
Sista ön i Smålands skärgård, Vippholmen. Kanonställe. Man får akta sig för en sten sen är det ordentligt djupt. Fick tipset från Lasse Hansén i Borgholm.
Det tog 15 minuter så hade Kicki sett två ormar. Sen fick jag sköta rastningen av vår hund Nemo. Morgonen idag var strålande. 5 m/s västligt och solsken. Perfekt för segling söderut.
En och en halv timme innan Påskallavik tog vinden slut och vi plockade in seglen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)